Verkkokauppojen palautukset syynissä, omituista.
Itse tilasin juuri kasan vaatetta ja sovitin. suurin osa oli epäsopivia ja 3 mekkoa jäi käyttööni. Miten sovitus pitäisi tapahtua, ellei juuri tilaamalla kotiin mm. eri kokoja ja palauttamalla epäsopivat?
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/14298c4f-4e5d-46e6-95dc-be67c7b42a61
Kommentit (31)
ihan järjettömiä nuo palautusten määrät. näissä ei puhuta mitään hiili jäljestä minun pitäisi pyörällä polkea töihin 20 km sivu että mailma pelastus. alkaa usko koko hömppään menemää. meillä pieni piste mutta määrät järjettömiä. tilaajatkin tulevat minulle valittamaan niinkuin se olisi minun vika paketti tullut ajallaan jos ämmä on lihonut mitä mä sille voin
Suuren osan niistä palautetuista vaatteista kauppa joutuu hävittämään, ei voi myydä enää toiselle.
Älkäähän nyt, kyse on 50% postin liikevaihdosta, miten postipomojen bonuksien käy jos tähän puututaan.
Vierailija kirjoitti:
Suuren osan niistä palautetuista vaatteista kauppa joutuu hävittämään, ei voi myydä enää toiselle.
Ei "joudu", sikäli että vaate olisi myyntikelvoton. Vaan jotkut kaupat hävittävät, koska huonosti ympäristökustannuksia kohdentavassa taloudessa se on halvempaa ja kierto on niin nopeaa, että trendi on ohi siinä minimaalisessa ajassa kun vaate on tarkistettu ja myyty uusiksi. Kalliit merkit (mm. Burberry) ovat tehneet tätä estääkseen ylitarjontaa, halvat koska se nyt maksaa vaan 1 eur tuottaa Kiinasta uusi.
Itse pidän vähän liioiteltuna ns. normaalien palautusten syyllistämistä, koska tulisihan päästöjä siitäkin, että itse ravaa ympäri kauppoja, kun ei keskustassa asu. Tilaan vaatteita reilusti kerralla ja joo, jokunen voi mennä takaisinkin, mutta yhdessä kuormassa. Tuossa jutussa on tosiaan kyse siitä pienestä osasta ihmisiä, jotka tilaavat sadoilla euroilla tavaraa ja säästävät koko kymmenien tuotteiden läjästä ehkä yhden itsellään, pahimmillaan eivät edes nouda koko tilausta.
Ja yllättävän monen mielestä kaupoilla ei saisi olla oikeutta periä kuluja näistä, koska hehän eivät ostaneet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Verkkokaupat on weeteeihmisten ostospaikka.
Koronan aikana on sitten paljon w t ihmisiä liikkeellä...
Mä ostan vaatteita ja kenkiä netistä vasta sitten kun sivustolla voi luoda itsestään avattaren, jonka päällä sopivuutta voi testata. Eli vartalon ja varsinkin jalan voisi skannata millilleen. Tuo palautusrumbakin loppuisi siihen.
Ihmisten tulee siirtyä autoilusta pyöräilyyn jotta mammat voi tuhota maailman tilaamalla ja postittelemalla turhia kertakäyttövaatteita ympäri maapalloa. Ei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan vaatteita ja kenkiä netistä vasta sitten kun sivustolla voi luoda itsestään avattaren, jonka päällä sopivuutta voi testata. Eli vartalon ja varsinkin jalan voisi skannata millilleen. Tuo palautusrumbakin loppuisi siihen.
Ja sitten ihmiset valittais että niitä vakoillaan ja kerätään tietoa yms yms yms
Vierailija kirjoitti:
Älkäähän nyt, kyse on 50% postin liikevaihdosta, miten postipomojen bonuksien käy jos tähän puututaan.
Bonuksille ei kävisi mitenkään, mutta kyllä siinä muutama kymmen postimiestä menettäisi työpaikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Ja hauska on se, kun jollain sivulla on tyyliin näin: Mallin nimi on Sarah, hän on 180 pitkä ja päällä paita koossa xs. Kiitos tiedosta, olen yhtä pitkä ja koko xs menee mun toiseen reiteen sopivasti...
Kannattaa ottaa se huomioon että mallit eivät yleensä ole amazoneja
Entä jos et ole standardikokoinen? Kivijalkaliikkeet myyvät S-L vaatteita, harvoissa on myös XS tarjolla.
Olen pienikokoinen (160/45) ja fakta on, että istuvia vaatteita on mahdoton löytää ilman sovitusta ja Suomen kaupoissa XXS tai 32 ovat harvinaisia. Netistä onneksi löytyy petite-mallistoja useammalta merkiltä, mutta nämäkin vaativat sovitusta tai merkin tuntemista jotta saa kerralla koon oikein.
Jos nettivaatekaupat haluavat pienentää palautusten määrää, olisi ehdottoman tärkeää että jokaisesta vaatteesta olisi tarkat mitat joka koossa! Minua ei ainakaan auta tieto, että pitkäselkäinen malli on 170cm ja käyttää kokoa S - mites me lyhytselkäiset ja lyhyemmät, xs voi mennä tai vaihtoehtoisesti olla aivan liian pitkä/leveä. Mitoilla olisi huomattavasti helpompi hahmottaa mittasuhteet.