Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini ei tule lapsenlapsensa valmistujaisiin, lähtee mielummin etelään

Vierailija
03.05.2014 |

Sain juuri tietooni tämän kun ilmoitti. Juhlista on kuitenkin tiennyt jo pitkään. Lähtee mielummin kahden siskonsa kanssa etelään. 

Olen niin kiukkuinen lapseni puolesta. 

No ihan sama, olkoon sitten tulematta. 

Muunakaan päivänä ei ole juhlatarjottavia. 

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n loukkantumisen. Oman lapseni isoäiti skippasi aikanaan monet synttärit, jotka ovat pikkulapsille tosi tärkeitä. Syynä mm. marjojen poiminta, kirpputorille meno jne. Ja lapsi näki isoäitiään muutenkin vain kerran pari vuodessa.  

Vierailija
62/77 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:07"]

Tuleehan sinne lapsen juhliin kummit, lapsuudenystävät, kaikki nykyiset  kaverit, naapurit ja perhetutut, helposti noin 50 ihmistä. Ei se yhden mummin poissaolo missään tunnu, kun muut isovanhemmat on paikalla.

[/quote]

Voi olla niin, että ammattiin valmistumisjuhliin halutaan kutsua vain lähimpiä sukulaisia. Traditio ei varmaan olekaan tehdä niistä yo-juhlien kaltaista suurta juhlaa. Ap taisi mainita, että suku on pieni, joten ymmärrän hyvin, että se mummin mukanaolo olisi tärkeää.

[/quote]

Miksi noin? Hävetäänkö sitä jotenkin, että lapsella on ammattitutkinto? Eikö edes vanhemmat arvosta lastaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos multa kysyttäisiin, tuletko jonkun lapsenlapsesi johonkin lakkiaisiin tai valmistujaisiin vai lähdetkö etelään lomailemaan, niin lähtisin peräsuoli putkella etelään lomailemaan. Ei kahta sanaa.

Mut mä oonkin itsekäs ja elän tätä yhtä elämääni - ja täysillä. Jälkipolvista en välitä paskaakaan, enkä edes sitäkään.

Vierailija
64/77 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:41"]

Ihan oikeasti, mitä juhlimista ammattikoulun päättämisessä on? Tuskin se ainoaksi tutkinnoksi jää, ja jos jää niin huonosti on kyllä asiat.

[/quote]

Tällä logiikalla lakkiaiset ne vasta turhat on. 

[/quote] lukio on yleissivistävä oppilaitos jonka läpäiseminen vaatiikin jotain ja myös kertoo nuoren kyvyistä, amikseen menee jotka ei oppineet laskemaan ja lukemaan yläkoulussakaan, ei todellakaan syytä juhlia jos on amislainen

[/quote]

Tervetuloa vaan kokeilemaan esim. muusikon ammattitutkintoa tuolla asenteella. Voin vakuuttaa, ettet pääse edes varasijoille. Useimmiten taso on jo puoliammattilaisen luokkaa pääsykokeissa. Mutta helppohan se on huudella, kun ei tiedä elämästä.

[/quote]

Missä tarvitaan muusikon ammattitutkintoa? Tehtävässä ei kysellä tutkintoa vaan sitä, osaako soittaa/laulaa. Siihen taas ei amista tarvita.

[/quote]

Mielipiteesi on osoituksena vähäisestä elämänkokemuksestasi : (

Vierailija
65/77 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, mitä juhlimista ammattikoulun päättämisessä on? Tuskin se ainoaksi tutkinnoksi jää, ja jos jää niin huonosti on kyllä asiat.

[/quote]

[/quote] lukio on yleissivistävä oppilaitos jonka läpäiseminen vaatiikin jotain ja myös kertoo nuoren kyvyistä, amikseen menee jotka ei oppineet laskemaan ja lukemaan yläkoulussakaan, ei todellakaan syytä juhlia jos on amislainen

[/quote]

Sitä enemmänhän sitten pitäisi juhlia amislaista, jos oletetaan että se on nyt lahjojensa huippupisteessä. Yo-lakilla taas ei tee nykyisin mitään, pakko jatkaa. Joten pippaloihinkin voi ilmoittautua ajoissa sinne seuraaviin jo.

Vierailija
66/77 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:30"]

[/quote]

[/quote]

Tervetuloa vaan kokeilemaan esim. muusikon ammattitutkintoa tuolla asenteella. Voin vakuuttaa, ettet pääse edes varasijoille. Useimmiten taso on jo puoliammattilaisen luokkaa pääsykokeissa. Mutta helppohan se on huudella, kun ei tiedä elämästä.

[/quote]

Missä tarvitaan muusikon ammattitutkintoa? Tehtävässä ei kysellä tutkintoa vaan sitä, osaako soittaa/laulaa. Siihen taas ei amista tarvita.

[/quote]

Et nähtävästi ymmärtänyt kirjoituksestani yhtään mitään. Mutta se nyt taas ei tullut yllätyksenä. Musiikin opiskeluun tarvitsee paljon muutakin, kuin taidon osata soittaa ja/tai laulaa. Ja näissäkin taidoissa pitää olla jo todella hyvä, että pääsee sinne parjattuun amiskaan puhumattakaan niistä muista taidoista/ominaisuuksista, joita vaaditaan. Et taida tietää juuri mitään eri aloista ammatillisella puolella ja huutelet niin sanotusti puskista?

Vierailija
67/77 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:07"]

Tuleehan sinne lapsen juhliin kummit, lapsuudenystävät, kaikki nykyiset  kaverit, naapurit ja perhetutut, helposti noin 50 ihmistä. Ei se yhden mummin poissaolo missään tunnu, kun muut isovanhemmat on paikalla.

[/quote]

Voi olla niin, että ammattiin valmistumisjuhliin halutaan kutsua vain lähimpiä sukulaisia. Traditio ei varmaan olekaan tehdä niistä yo-juhlien kaltaista suurta juhlaa. Ap taisi mainita, että suku on pieni, joten ymmärrän hyvin, että se mummin mukanaolo olisi tärkeää.

[/quote]

Miksi noin? Hävetäänkö sitä jotenkin, että lapsella on ammattitutkinto? Eikö edes vanhemmat arvosta lastaan?

[/quote]

No kuten ketjusta on käynyt ilmi ammattitutkintoja ei niin arvosteta. Vaikka mielestäni pitäisi. Eihän esim tv:ssä ole vielä montaa vuotta näytetty muita kuin valmistuneita ylioppilaita. Onneksi ollaan menossa parempaan suuntaan. Ei kysymys ole vanhempien arvostuksesta vaan siitä, että juhlivat ylioppilaat ovat

" varastaneet shown".

Vierailija
68/77 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:46"]

No me nyt ollaan tämmöisiä perus tallaajia. Ja mitä helvetin ihmeellistä on jos nuori valmistuu ammattiin josta pitäää ja menee sitten töihin. Ei ole tosiaankaan aikonut lisää opiskella ihan vähään aikaan....

[/quote]

Lapsesi tekee tosi järkevästi, kun menee nyt jo töihin. Kun muut sahaavat ja istuskelevat yliopistossa 10 vuotta velaksi opiskellen, sun lapsella on jo oma asunto ja hyvin rahaa säästössä.

Vierailija
69/77 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:23"]

Valmistujaisviikonloppua edeltävä viikko on aina tosi edullinen, jos aikoo etelään, koska niin monilla on juhlia. Jos teillä ei olla kovin kouluttautuneita, voisi varovasti vetää stereotyyppisen johtopäätöksen, ettei vanhuksetkaan rahassa kylve, joten mukavaahan se on, että siskoporukka pääsee edullisesti matkalle. Tuossa iässä ei ole paljon aikaa eikä ehkä terveyttäkään jäljellä, joten hyvä mennä matkalle silloin kun se on vielä mahdollista kaikille vanhoille sisaruksille.

Vaikka äitisi on matkoilla, ei se estä häntä olemasta hengessä mukana. Turha sinun on ottaa tuosta paineita, äitisi varmasti muistaa lastasi, se on hänelle pääasia. Ihmiset olisivat onnellisempia, kun eivät ottaisi ihan joka asiasta nokkiinsa.

[/quote]

Epäilemättä jokaisella on ainakin omasta mielestä hyvätkin syynsä tekosilleen, mutta onko tämä nyt IHAN joka asioiden luokkaan kuuluva tilanne? Vaikka nähtäisiin tilanne noin, kuin sinä hienosti kuvaat, jäljelle jää vielä velvollisuus olla pahoillaan ja hyvittää jotenkin. Sitä kuitenkaan ei vaikuttaisi olevan luvassa?

Vierailija
70/77 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:45"]

No jos multa kysyttäisiin, tuletko jonkun lapsenlapsesi johonkin lakkiaisiin tai valmistujaisiin vai lähdetkö etelään lomailemaan, niin lähtisin peräsuoli putkella etelään lomailemaan. Ei kahta sanaa.

Mut mä oonkin itsekäs ja elän tätä yhtä elämääni - ja täysillä. Jälkipolvista en välitä paskaakaan, enkä edes sitäkään.

[/quote]

Niinhän sä luulet.. todellisuudessa elät vajaata elämää ja se kyllä paljastuu sulle aikanaan.

Vierailija
71/77 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida kun näitä lukee, että olen itse akateeminen, tunnen enimmäkseen muita akateemisia, eikä tuttavapiirissäni ole yhtäkään henkilöä joka ajattelisi näin halveksivasti ammattikoulun käyneistä. Ammatin saavuttaminen on kunnioitettavaa, ja ehdottomasti juhlimisen arvoista.

En tiedä keitä te rehellistä työtä tekevien haukkujat olette, mutta en usko että olette akateemisia itse. Tälläistä puhetta ei yliopistolla kuule, enkä halua että kukaan luulee niin. Aito sivistys on kaikkien arvostamista ja kunnioittamista, ja sivistystä löytyy kaikilta koulutusasteilta, kuten sivistymättömyyttäkin.

Vierailija
72/77 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:45"]

[/quote]

Ei sinulla taida olla sitä jälkipolvea : ( Osuinko oikeaan?

Vierailija
73/77 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapseton nainen, jonka siskoilla on aika paljon lapsia. Matkustelen, touhua ja harrastelen ahkerasti ja nytkin on kolme matkaa jo varattuna seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Tästä huolimatta, olen aina huolehtinut ja tulen tänäkin kesänä huolehtimaan, että pääse sisarieni lasten rippi/ylppärijuhliin (ja todellakin myös ammatikoulun päättäjäisiin, jos sellaiset olisi tiedossa!).

Nämä pienet ja jo vähän vähemmän pienet ihmiset ovat minulle rakkaita ja tiedän, että heillekin on tärkeää, että minä olen näinä suurina päivinä mukana heidän juhlassaan.

Äitimme on juuri vähän ap:n äidin kaltainen, ei ole kaikkien juhliin tullut, koska haluaa mökkeillä (jonne pääsee ympäri vuoden..) ja jos tulee, on kiire pois jne. Äitimme on ihan rakas ja mukava, mutta mielestäni välillä hyvin itsekäs. Ei selvästikään arvosta tai rakasta? lapsenlapsiaan. Saa äiti jo ollakin itsekäs, toki, ei tästä kukaan ole kovin valittanutkaan, mutta mielestäni vähän sääli, kun ei tunne kaikkia läheisiään kovin hyvin.

Vierailija
74/77 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas harmittelen, kun ei ole kenenkään valmistujaisia tiedossa... rakastan juhlia! On ihanaa nähdä valmistuneen ilo ja helpotus pitkän työn jälkeen ja viedä hänelle jokin mieluisa lahja. Ystäväni saa kandin paperit kesällä ja aikoo pitää isot pirskeet sen kunniaksi. Moni tuhahtelee miten turhaa, mutta olen kyllä sitä mieltä, että kaikki pienetkin syyt juhlaan kannattaa käyttää :)

Onnea ap lapsellesi ja pitäkää hauskat pippalot - oli äitisi siellä tai ei!

Vierailija
75/77 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette sitä mieltä ettei ammattiin valmistumista kannata juhlia - juhlitte kuitenkin konfirmaatiota? Mitä rippikoulun käyminen, parin isä meidän hokeminen ja kymmenen käskyn opetteleminen vaatii? Konfirmaatio ei ole mikään saavutus tai asia, jota nuori lähtökohtaisesti itse pitäisi tärkeänä loppuelämän kannalta. Ammatti ja siihen valmistuminen on alle parikymppisen elämässä suurin ja hienoin saavutus, varsinkin jos pääsee samoin tein oman alan töihin.

Itse kävin kaksoistutkinnon ja kaiken, siis ihan kaiken mitä lukiossa opin, olisin oppinut halutessani kirjastossa tai wikipedian kautta. Onneksi suoritin samalla ammattitutkinnon, enemmän minä olen ammatista hyötynyt.

Ap, toivottavasti teillä on kivat juhlat vaikka äidilläsi on kurja asenne. Onnea lapsellesi valmistumisesta! :)

Vierailija
76/77 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:55"]

Minun mummini ei aikoinaan tullut lakkiaisiini samasta syystä. Äidilleni tuo oli valtavan iso asia, ja hän jaksoi puhista ja loukkaantua siitä vielä pitkään, yhä edelleenkin se nousee esille silloin tällöin. Minua asia ei niin loukannut, lahjan sain myöhemmin ja paikalla oli kuitenkin niin monia muita tärkeitä ihmisiä. Kannattaa siltä itse juhlakalultakin kysyä, eikä vaan automaattisesti päättää, että kamalaakamalaakamalaa. Oma mummini sai varmasti enemmän irti ulkomaanmatkasta kuin lakkiaisistani, jotka olivat melkoiset pönötysjuhlat. 

[/quote]eläkeläinen ehtii kyllä ennen ja jälkeen ylppäreiden sun muiden juhlien jotka liittyy lapsiin niin mennä kanarialle.

Vierailija
77/77 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät tulleet esikoisen kastejuhlaan, kun olivat matkoilla. Ei tullut mieleenkään loukkaantua. Ehtivät olla hyvin isovanhempia. Isäni kuoli, kun esikoinen oli 7v. Olin onnellinen, että ehti äidin kanssa vähän matkustaa ennen kuolemaa. En olisi kehdannut ikinä vaatia heitä perumaan matkaa juhlan takia. Eivät ehtineet montaa reissua tehdä ennen isäni kuolemaa