Aloitin Jutan dietin ja nälkä vaivaa
Olen 160cm/100kg. Käyn 3-4x vkossa rankassa kahvakuulajumpassa sekä 4-5x vkossa tunnin lenkillä. Lisäksi hyötyliikuntaa päivittäin. Näin olen tehnyt vuoden ja silti puntarin lukemat ovat pysyneet samana. Kunto on kyllä noussut.
Ongelmani on syöminen. Syön siis liikaa. Mitään mässäilyhommia en harrasta, ihan kotiruualla siis mennään. Välillä syön herkkujakin, mutta aikalailla kohtuudella.
Pari kertaa olen aloittanut nutrauksen, mutta se ei oikein tuon liikunnan kanssa onnistu. Jutan diettiä kokeilin joskus vuosi sitten, mutta kun tekee toisille perunamuussit ja lihapullat kermakastikkeella, niin ittellä ei oikein kuiva kanafile parsakaalin vieressä kauaa jaksanut kiinnostaa.
Päätin kuitenkin kokeilla uudestaa ja nyt aloitin Jutan dietin tänään ja helkkari mulla on NÄLKÄ!!!!!
Mulla on joku tosi vanha toi diettiohje, ja siinä on että miehet voi kertoa ruokamäärät 1,5:llä. Onko kukaan tosi lihava nainen lisännyt noita ruoka-annoksia aluksi ja siitä sitten pienentänyt?
Kommentit (32)
Ota ap pienemmät lautaset käyttöön ja lopeta biojäteastiana olo. Juo vettä ja syö kasviksia.
Ihmedieetti ei auta jos et tee perusarkeen muutoksia.
23 lisää: Ap on kerännyt kiloja todella hitaaseen tahtiin. Se tarkoittaa, että hänen syömisensä ovat tällä hetkellä hyvin samaa tasoa kuin hänen todellinen energiankulutuksensa. Hänen ei tarvitse tehdä kovin suuria ja radikaaleja muutoksia leikatakseen muutamia satoja kaloreita joka päivä. Yksi esimerkki pienestä mutta toimivasta muutoksesta on kotiruoan keventäminen kasvisten osuutta lisäämällä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:53"]
Miksi teet muille lihottavaa ruokaa ja syöt itse eri ruokaa? Muuta koko perheen ruokatapoja! Salaatilla täytät vatsasi, ettei kurni.
[/quote]
En tee nyt mitenkään erityisesti lihottavaa ruokaa, huolehdin kyllä että ruokavalio on monipuolinen ja yritän käyttää mahdollisimman paljon kasviksia. En todellakaan halua että lapsistani tulee lihavia! Mieskin harrastaa aktiivisesti liikuntaa, joten hänenkin vuokseen täytyy tehdä jotain muuta kuin ranskiksia ja uunimakkaraa.
Olen kiloni kerännyt 15 vuoden aikana, se ei ole kuin pari kiloa per vuosi. Aina olen liikkunut, mutta eipä siinä tarvitse kovin montaa huonoa valintaa tehdä kuukaudessa kun tuon 2kg/ vuosi saa täyteen.
Olen sellainen perheen biojäteastia joka syö lasten lautasilta ne loput kastikkeet ettei tarvi roskiin heittää. Jos vaikka leipää on menossa vanhaksi niin tottakai se pitää syödä pois. Pullaa jos leivon niin helposti tulee napsittua sitten monena päivänä peräkkäin niitä sieltä pakkasesta. Ainahan yksi pussi karkkia pitää viikonloppuna syödä..ja ehkä vähän suklaata ja sitten vielä sipsejäkin taisi lapsilta jäädä pussin pohjalle jne....
ap
[/quote]
Nyt en ymmärrä?
Sä syöt terveellisesti, miehes syö terveellisesti, lasten väität syövän terveellisesti.
Siis kenelle sä niitä ranskalaisia ja uunimakkaraa syötät? Koko perhe voi aivan hyvin syödä "Juttamaisesti" ja samaa ruokaa: laitat ne kanat, kasvikset ja salaatin kaikille, lapsille voit tehdä lisäksi kastikkeen kanalle (erilliseen kannuun). Kukaan ei tarvitse ranskalaisia ja uunimakkaraa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 19:56"]
Mitä jos tutustuisit karppaukseen? Ei tule nälkä ja tehoaa hyvin. Sinä et tule elämään tai laihtumaan vlcd:llä ja siksi voisin kuvitella, että vhh olisi sun ainoa pelastus. Alussa hankalaa ja vaatii paljon opiskelua, mutta on sen vaivan arvoinen. Tsemppiä jokatapauksessa
[/quote]
Oletko ihan tosissasi, että karppaaminen sopisi AP:lle? AP:n ongelma tuossa laihdutuksessa vaikuttaa olevan nimenomaan tunne siitä, että hänen syömisiään rajoitetaan rankalla kädellä. AP itse sanoi "Jutan diettiä kokeilin joskus vuosi sitten, mutta kun tekee toisille perunamuussit ja lihapullat kermakastikkeella, niin ittellä ei oikein kuiva kanafile parsakaalin vieressä kauaa jaksanut kiinnostaa." Tässähän selkeästi koetaan, että hän ei saa syödä jotakin, mitä haluaisi. Karppaamisessa on sama ilmiö kuin juttailussa eri rajoittamisen tunne: hiilihydraatteja rajoitetaan. Ei ihmiselle, joka kamppailee sen tuntemuksen kanssa, että häneltä viedään pois jotain sovi karppaaminen, juttailu tai mikään muukaan rankkaan rajoitukseen perustuva laihdutusmenetelmä. Toki laihdutuksessa aina joutuu tekemään muutoksia ruokavalioon, mutta mihinkään ehdottomuuksiin en AP:n tilanteessa lähtisi. Suosittelen AP:lle tutustumista rennomman painonhallinnan puolestapuhujan Patrik Borgin kirjoihin ja ideologiaan. Aloita vaikka tästä videosta
[/quote]
Ota selvää karppauksesta ennenko rupeet suoltaa paskaa!!!
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:42"]
Oletko katsonut mitä "juttadietillä" syödään?
[/quote]
Olen katsonut. Eipä tuollaisella ruokavaliolla mitään hyvän syömisen periaatteita opita vaan lisää ahmimiskierteeseen johtavaa kontrollointia.
Noin isolla liikuntamäärällä tommoinen ylipaino on aika käsittämätön juttu. Jokin tässä ei nyt täsmää.
[/quote]
Nyt en ymmärrä?
Sä syöt terveellisesti, miehes syö terveellisesti, lasten väität syövän terveellisesti.
Siis kenelle sä niitä ranskalaisia ja uunimakkaraa syötät? Koko perhe voi aivan hyvin syödä "Juttamaisesti" ja samaa ruokaa: laitat ne kanat, kasvikset ja salaatin kaikille, lapsille voit tehdä lisäksi kastikkeen kanalle (erilliseen kannuun). Kukaan ei tarvitse ranskalaisia ja uunimakkaraa.
[/quote]
Eli juurikin näin meidän perhe on pääosin syönyt, terveellisesti. Välillä tietenkin teen pannaria, pekonipastaa jne ja mä olen ollut sitten se joka on vetänyt loput mitä kattilan pohjalle on jäänyt. Lasten karkkipäivänä nuohonnut sipsipussin loput ja joulun jälkeen napostellut kaapin perältä loput suklaat.
Ne kuuluisat kilpirauhasarvot halusin otettavaksi puoli vuotta sitten kun huomasin että vaikka olin puoli vuotta liikkunut mielestäni hyvin, ei kiloja ollut lähtenyt. Lääkäri ivallisesti nauroi mut vastaanotolta ulos ja heitti perään Xenical- reseptin. Käytin niitä jonkin aikaa, mutta vatsakivut oli niin hirveät että lopetin ne.
No kuitenkin, nyt on 4. päivä menossa ja nälkä ei ehkä enää niin kovasti vaivaa.
Nälkäpä nälkä! Olin 4 viikkoa taannoin Jutta-dieetillä ja todellakin minulla oli koko kuukauden nälkä. Mutta tuloksia tuli.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:46"]
Nälkäpä nälkä! Olin 4 viikkoa taannoin Jutta-dieetillä ja todellakin minulla oli koko kuukauden nälkä. Mutta tuloksia tuli.
[/quote]
Millaisia tuloksia sait?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 19:56"]
Mitä jos tutustuisit karppaukseen? Ei tule nälkä ja tehoaa hyvin. Sinä et tule elämään tai laihtumaan vlcd:llä ja siksi voisin kuvitella, että vhh olisi sun ainoa pelastus. Alussa hankalaa ja vaatii paljon opiskelua, mutta on sen vaivan arvoinen. Tsemppiä jokatapauksessa
[/quote]
Oletko ihan tosissasi, että karppaaminen sopisi AP:lle? AP:n ongelma tuossa laihdutuksessa vaikuttaa olevan nimenomaan tunne siitä, että hänen syömisiään rajoitetaan rankalla kädellä. AP itse sanoi "Jutan diettiä kokeilin joskus vuosi sitten, mutta kun tekee toisille perunamuussit ja lihapullat kermakastikkeella, niin ittellä ei oikein kuiva kanafile parsakaalin vieressä kauaa jaksanut kiinnostaa." Tässähän selkeästi koetaan, että hän ei saa syödä jotakin, mitä haluaisi. Karppaamisessa on sama ilmiö kuin juttailussa eri rajoittamisen tunne: hiilihydraatteja rajoitetaan. Ei ihmiselle, joka kamppailee sen tuntemuksen kanssa, että häneltä viedään pois jotain sovi karppaaminen, juttailu tai mikään muukaan rankkaan rajoitukseen perustuva laihdutusmenetelmä. Toki laihdutuksessa aina joutuu tekemään muutoksia ruokavalioon, mutta mihinkään ehdottomuuksiin en AP:n tilanteessa lähtisi. Suosittelen AP:lle tutustumista rennomman painonhallinnan puolestapuhujan Patrik Borgin kirjoihin ja ideologiaan. Aloita vaikka tästä videosta
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:46"]
[/quote]
täällä kiinnostaa myös tulokset
Millaisia tuloksia sait?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 08:36"]
No ei ihme, että on nälkä, kun syöt aivan liian vähän ja yksipuolisesti. Tuollainen pelleily on vain oman kehon kiusaamista. Ylimääräiset kilot lähtevät pysyvillä elämäntapamuutoksilla, eivät tuollaisilla muotikuureilla.
[/quote]
Oletko katsonut mitä "juttadietillä" syödään? Minun mielestäni ihan hyvä systeemi sellaiselle jolla on hukassa se miten paljon voi syödä. Muistaakseni tässä on kalorit jossain 1500 kieppeillä per päivä.
[/quote]
1500 kcal päivässä on ap:lle kyllä aika vähän. Kokeilin useampaakin eri laskuria, ja niiden mukaan ap:n perusaineenvaihdunta - siis se, mitä hän kuluttaisi maatessaan koomassa sängyssä - on arviolta 2000 kcal päivässä. Siihen sitten päälle nuo liikuntamäärät, niin päästään hyvinkin 3500-4000 kcal kulutukseen päivässä. Se tarkoittaa, että jos ap söisi tuplasti Jutan suositteleman määrän, vajetta tulisi 500-1000 kcal päivässä ja painoa putoaisi 0,5-1 kg viikossa.
Kannattaa opetella syömään nälän tunteen mukaan. Ensinnäkään nälkää vastaan ei voi taistella loputtomiin, vaan ennemmin tai myöhemmin "repsahtaa". Toisekseen ihminen, joka on aidosti oppinut kuuntelemaan nälkäänsä ja syömään sen mukaan, pystyy pitämään painonsa suhteellisen vakiona riippumatta elämässä tapahtuvista muutoksista. Tällä hetkellä ap liikkuu todella paljon ja siksi saa myös syödä todella paljon, mutta jos hän joskus vähentää liikuntamääräänsä, myös syömisiä on vähennettävä, ja se on helpompaa, jos on tottunut syömään kehoaan kuunnellen.