Olivatko tv:n maksukanavat 90-luvulla lähinnä rikkaiden juttu
Kommentit (7)
Meillä oli. Kuuluivat alueen taloihin, työsuhde-etuja.
Itse olin tehtaassa vuorotyössä ja oli maksukanavat. Filmnet 1 ja 2, Discovery jne...
Kun me asuimme kerrostalossa vuokralla tuli sinne kaapelikanavat 90- luvun alussa.
Siitä sitten muutimme vanhaan omakotitaloon vauraalle alueelle, ei kaapelikanavia ollut, tulivat vasta paljon myöhemmin. Satelliittiantenneja toki oli.
En tosin tiedä oliko kanavista muuta maksua kuin se kaapelin /satelliitin hankinta. Vuokratalossa se ei juurikaan tuntunut, Omassa kiinteistössä piti toki maksaa kaikki kaivamiseen liittyvät kulut itse. Muistan kun vanhempani eivät olisi periaatteessa halunneet maksaa turhuudesta", pakko oli kun koko asuntoalue liitettiin samalla kertaa. Esim isäni ei telvisiosta katsellut kuin uutiset ja ja tylsiä ajankohtaisohjelmia.
.
Me oltiin ihan duunariperhe kaupungin kerrostaloissa ja silti meillä oli Filmnet. Meillä oli myös kaikki uusimmat konsolipelikoneet ja pelejä ihan hillitön määrä. Mutta varakkaat kaverit asustelivat hienoissa omakotitaloissa ja matkustelivat paljon. Nykyään kolmekymppisenä perheenäitinä myönnän, että edelleen mulle on tärkeää useat eri suotatoistopalvelut sekä pelikoneet. Matkustelun makuun en ole päässyt koskaan, mutta mieheni rakastaa sitä, niin sitäkin tehdään usein. Hienoon omakotitaloon en ole vieläkään päässyt muuttamaan.
90 - luvulla en edes tiennyt että on olemassa maksullisia kanavia
Tekniikan opiskelijoiden juttu. Kanavat sai näkymään ilmaiseksi kun hankki piraattikortin. Ainoa harmi oli että jos ei ollut kanavatilaista, niin ei saanut kotiinsa ohjelmalehtistä, vaan piti käydä hakemassa sellainen tutusmistarkoituksessa paikallisen kaapeli tv yhtiön toimistolta, mutta eivät antaneet jos muistivat että olet ennenkin käynyt kyselemässä sellaista :D
Juuri kenelläkään omassa lapsuudessani 90-luvulla ei ollut maksukanavia. Elettiin lama-aikaa. Meille tuli VHS-nauhuri ja CD-soitinkin vasta vuosikymmenen loppupuolella.
Kahden koulukaverini kotona oli maksukanavat (sekä aina kaikkea uusinta elektroniikkaa). He asuivat uudella omakotitaloalueella, johon muuttaneet olivat sellaisia nopeasti rikastuneita yrittäjiä esim. IT-alalla. Eivät siis varsinaista "yläluokkaa" vaan citymaastureita ja vesisänkyjä ostelevaa kouluttamatonta väkeä, josta usein käytetään nimitystä "nousukkaat".