Yliopisto, maisteriopintoihin hakeutuminen?
Olen pihalla kuin lumiukko, mutta missä vaiheessa olette hakeutuneet maisteriopintoihin? Minulla on noin 120 op suoritettu, mutta olen vähän epätietoinen pitäisikö nyt jo hakea. Olen ollut vuoden pois ja toisaalta korvannut osan avoimen suorituksilla, joten se normaali toisen vuoden syksyllä -ohje ei oikein sovellu.
Meillä pitää suorittaa kahden opintosuunnan tietyt kriteeriopinnot, mutta tällä hetkellä minulla on suoritettuna vain toisesta kaikki, toisesta puuttuu muutama.
Viivästyykö opinnot kovasti, jos en vielä tänä keväänä hae maisteriohjelmaan? Mitä käytännön merkitystä sillä on, missä vaiheessa sinne hakeutuu?
Kommentit (2)
Minulla on siis opinto-oikeus maisteriopintoihin, mutta pitää valita mitä alaa hakeutuu opiskelemaan, sitä ei ole valittu vielä silloin sisäänpääsyn yhteydessä, vaan sinne hakeudutaan vasta kandin opiskelun aikana.
Ap
Kysymyksesi on vähän epäselvä. Yleensähän Suomessa oikeuden maisteriopintoihin saa automaattisesti silloin, kun valitaan suorittamaan kanditutkintoa. Maisteriopintoihin pitää erikseen hakea vain siinä tapauksessa, että haluaa vaihtaa koulutusohjelmaa tai yliopistoa kanditutkinnon suorittamisen jälkeen. Ilmeisesti sinä opisekelet jossain erikoisemmassa jutussa, jos sinun pitää joka tapauksessa hakea maisteriopintoihin, joten on parasta, että kysyt asiaa omasta yliopistostasi.
Omassa yliopistossani hakuaika maisteriohjelmiin on joskus helmikuussa. Silloin voivat hakea ne, joilla on joko kanditutkinto jo suoritettuna tai jotka saavat kanditutkinnon valmiiksi viimeistään heinäkuun (vai oliko se kesäkuun) loppuun mennessä. Jos kanditutkinto ei valmistu ajoissa, opiskeluoikeus maisteriohjelmassa peruutuu automaattisesti (sitä ei siis voi esim. siirtää vuodella)