Väkivaltainen 1 v 8 kk
Jestas tuosta tytöstä on tullut äksy. Jos ei heti saa "piisiii" tai "paapi" niin saattaa lyödä seinään tosi lujaa. Tai läpsiä minuakin.
Jos isoveli on sylissäni, niin alkaa yleensä itkemään ja koittaa töniä veljen pois..
Miten tuota lähteä kitkemään tuonikäiseltä pois? Olen aina kieltänyt (minkä kyllä ymmärtää) mutta pian sama meno jatkuu.
Ja huom te jotka ehdotatte jonkun lelun poisottamisesta tai arestia niin ei toimi noin pienen lapsen kohdalla. Eikä vielä puhu kuin sanoja. Lauseita ei tule vielä.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on piiisii ja paapi?
Kuukin ja Viikin vastakohtia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on piiisii ja paapi?
Äh siis piisi= biisi jota haluaa aina kuunnella. Siis sitä yhtä ja samaa biisiä. Ja paapi on Barbi.
Ja juu täytyy vaan olla tiukkana jatkossakin. Joskus jos sanon EI tosi kovasti, niin alkaa vaan nauramaan. - ap
Tuon ikäinen ei vielä ymmärrä empatiaa eikä moraalia. Myös tunteiden hallinta on hankalaa joten pitää vaan kestää ja kieltää. Itse Varhaiskasvatuksessa työskentelevänä on tullut nähtyä todella paljon erilaisia lapsia ja kuvailemasi ei ole mikään poikkeus. Toiset lapset ei koskaan pure ja lyö ja toisten käsi käy nopeammin kuin salama. Rankkaa se on mutta kyllä se vielä helpottaa. Tärkeintä on pysyä itse rauhallisena ja toistuvasti jaksaa selittää ikätasoisesti miksi näin ei saa toimia.
Hirviön olet kasvattanut. Noin niitä kiusaajia tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja :D
Menee ajan kanssa ohi. Toistoa vaan.
Joo tärkeintä on johdonmukaisuus kuten tuolla jo sanottiinkin, teet kuten sanot. Kun veli on sylissä tai saa huomiota niin silloin veli saa huomiota, odota nyt on veljen vuoro. Saa varmasti raivareita ja ne voi aluksi pahentuakin kun pysyt tiukkana. Kun veli on saanut huomionsa tai mikä siinä onkin ollut tilanne niin siirryt vasta tyttöön ja muista vielä sanoa ääneen kuinka "hienosti odotit!", paljon hellyyttä ja kehuja. Lyömisiä tms. ei tietenkään lapselta hyväksytä, tiukka selkeä kielto. Aina positiivista palautetta ikätason mukaan, ei turhaa höpötystä ja selittämistä, selkeä puhe ja kosketus. Älä vaihda toimintatapaasi välillä niin ja välillä näin.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Tässähän minä koitan kasvattaa lasta joka ei ole vielä kahtakaan vuotta.
Toivon ettei tule kiusaaja, teen kyllä kaikkeni sen eteen.. Mutta aika kurjasti sanottu taaperosta joka vasta opettelee asioita.. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Tässähän minä koitan kasvattaa lasta joka ei ole vielä kahtakaan vuotta.
Toivon ettei tule kiusaaja, teen kyllä kaikkeni sen eteen.. Mutta aika kurjasti sanottu taaperosta joka vasta opettelee asioita.. -Ap
Et todellakaan ole kasvattanut mitään hirviöö. Voit lohduttautua sillä, että et ole ainoa joka kasvattaa uhmakasta alle kaksi vuotiasta lasta. Itselläni oli joskus samanlainen, mutta Hänestäkin on kasvanut ihan mallikelpoinen aikuinen nainen.
No tuon ikäinen on vielä ihan simpanssi. Kyllä se siitä oppii kun vuosia opetat ja sanot satatuhatta kertaa. Jos veli on sylissä sano että tule sinäkin, kyllähän siihen kaksi mahtuu.
Tsemppiä ap :)
Hienoa, että huomaat tarpeen puuttua lapsen käytökseen. Ja etsiä ratkaisuja.
Toistoa vaan ja pidä pääsi, sinä määräät. Jos veli on sylissä, sano että tule kainaloon. Jos ei kelpaa, sano että nyt on veljen vuoro. Tuossa iässä ei ole menetetty vielä mitään ja tilanteen pystyy korjaamaan. Mutta älä luovuta vaan ole johdonmukainen