Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmoittauduin yliopiston valintakokeeseen mutten ole ehtinyt lukea!

Vierailija
02.05.2014 |

Pitäisi osata siis lukion oppimäärä eli neljä kirjaa + 1 kirja tuohon päälle. Olen ehtinyt lukea tuota ylimääräistä kirjaa nyt noin 1/3 mutten suurella ajatuksella.

Viime vuonna luin jo tuon lukion oppimäärän mutta en siis silloin päässyt sisään.

Kannattaako jatkaa tämän yhden kirjan kanssa ja hatarasti selata omat viimevuotiset muistiinpanot päälle?

Mantsa siis aiheena, ja geologiaan ilmoittauduin myös kun siihen ei vaadita kuin 1 kirja lukion oppimäärästä.

Aikaa ei nyt toukokuussa ole yhtään sen enempää kuin koko keväänä kun opiskelen toisessa opinahjossa parhaillaan. Ja ensi vuonna mulla olisi kai paremmat mahdollisuudet päästä sisälle, kun mulla ei vielä ole korkeakoulututkintoa, niin saisin kai jotain helpotuspisteitä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna jättäisin sen mantsan pääsykokeen väliin tänä keväänä ja keskittyisin siihen geologiaan. Jos et pääse geologiaan, panosta kunnolla ensi keväänä mantsankokeeseen. 

Mielestäni on turha alkaa enää tässä kohtaa paniikkilukemaan koska noilla spekseillä et varmasti pääse sisälle.

Vierailija
2/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:09"]

Sinuna jättäisin sen mantsan pääsykokeen väliin tänä keväänä ja keskittyisin siihen geologiaan. 

[/quote]

Tarkennan: keskittyisin siihen geologiaan sen minkä kerkeän ja vaikka en kovin kerkeäisikään, kävisin ainakin katsomassa pääsykokeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:09"]

Sinuna jättäisin sen mantsan pääsykokeen väliin tänä keväänä ja keskittyisin siihen geologiaan. 

[/quote]

Tarkennan: keskittyisin siihen geologiaan sen minkä kerkeän ja vaikka en kovin kerkeäisikään, kävisin ainakin katsomassa pääsykokeen.

[/quote]Ajattelin kyllä käydä katsomassa mantsankin, kun se kiinnostaa enemmän ja menin ostamaan tuon tämänvuotisen ylimääräisen kirjan omaksikin talvella. Ensi vuonna en tee sillä enää mitään kun tulee taas uusi. Mut en tosiaan mitään paniikkilukemista voi enää ajatellakaan.

ap

Vierailija
4/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ne pääsykokeet ovat? Paljonko sinulla on oikeasti aikaa lukea? Yhden lukiokirjan lukee kyllä muutamassa illassa muiden hommien ohella, jos halua vaan on.

Vierailija
5/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="02.05.2014 klo 23:21"]

Milloin ne pääsykokeet ovat? Paljonko sinulla on oikeasti aikaa lukea? Yhden lukiokirjan lukee kyllä muutamassa illassa muiden hommien ohella, jos halua vaan on.

[/quote]Toukokuun lopussa. Mulla on ihan hirveästi kouluhommia tässä keväällä kun täytyy saada sieltä paperit ulos eli ei tässä iltaisin oikeasti ole aikaa lukea samalla intensiteetillä mitä viime vuonna luin. Tota ylimääräistä kirjaa olen ehtinyt selailla vasta nukkumaan mennessä, alleviivaten samalla. ap

Vierailija
6/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeet on vain kerran vuodessa, mitä teet siis ensi vuoden jos et pääse sisään? Sinuna repisin sen kirjan läpi (aika vähän luettavaa mun silmissä) ja kertaisin muutkin, panosta täysillä jos kerran sisään haluat. Nuku sitten ensi kuussa. Onko mitään mitä voit siirtää kesälle nykyisistä opinnoistasi tai muista kiireistä? Priorisoi, ja sitten sulje puhelin toukokuun ajaksi. 

Nimim. Tiedän mistä puhun

Vierailija
7/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olisi pääsykokeet toukokuun lopussa alalle, jolle haluaisin opiskella, niin löytäisin kyllä sen ajan lukea siihen vaikka av-palstailusta, yöunista tai vaikka bussimatkoilta. Vuorokaudessa on oikeasti aika paljon tunteja, jos ne haluaa tehokkaasti käyttää.

Vierailija
8/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:28"]

Pääsykokeet on vain kerran vuodessa, mitä teet siis ensi vuoden jos et pääse sisään? Sinuna repisin sen kirjan läpi (aika vähän luettavaa mun silmissä) ja kertaisin muutkin, panosta täysillä jos kerran sisään haluat. Nuku sitten ensi kuussa. Onko mitään mitä voit siirtää kesälle nykyisistä opinnoistasi tai muista kiireistä? Priorisoi, ja sitten sulje puhelin toukokuun ajaksi. 

Nimim. Tiedän mistä puhun

[/quote]Ei mulla siis oikeasti ole mitään paniikkia päästä sinne sisälle. Jotenkin ajattelen että ensi vuosi olisi kiva viettää vaikka osa-aika/keikkatyössäkin tältä alalta josta nyt saan paperit ulos ja samalla kävisin vaikka avoimessa nuo mantsan kurssit vuoden aikana. Eikä mulle olisi mikään ongelma olla työtönkään. Ja ens vuonna vissiin tosiaan saisin jotain hyvitystä siitä ettei ole korkeakoulututkintoa? Tietysti olisin samalla viivalla muidenkin ylioppilaiden kanssa, mutta kuitenkin. ap

Vierailija
9/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="02.05.2014 klo 23:31"]

Jos mulla olisi pääsykokeet toukokuun lopussa alalle, jolle haluaisin opiskella, niin löytäisin kyllä sen ajan lukea siihen vaikka av-palstailusta, yöunista tai vaikka bussimatkoilta. Vuorokaudessa on oikeasti aika paljon tunteja, jos ne haluaa tehokkaasti käyttää.

[/quote]Totta, tässähän se motivaatio punnitaan. Ja tosiaan tänään tulin kotiin siinä neljältä ja olen illan tehnyt kolme esseetä tähän toiseen kouluun, niin haluan jo vähän vapaatakin palstailemalla :) ap

Vierailija
10/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeissa on hyvä käydä vaikkei ole lukenut. Silloin saa ensi vuodelle osviittaa, että millainen koe on

Vierailija
11/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:35"]

Pääsykokeissa on hyvä käydä vaikkei ole lukenut. Silloin saa ensi vuodelle osviittaa, että millainen koe on

[/quote]Kävin jo viime keväänä siis kokeilemassa. Ja silloin mulla vasta pääsykoepaniikki olikin! Olinkohan sijalla 60 tai jotain sellaista et en mä ihan onneton kuitenkaan ollut vaikken päässytkään 25 parhaan joukkoon. En enää muista paljonko hakijoita mahtoi olla yhteensä, satoja kai. ap

Vierailija
12/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okka, jos voit ens vuoden katsella ja tehdä hommia, ei sit hätää mitään. Mulle olis kyllä ongelma olla työtön (et opi lisää, ja yhteiskunta joutuu maksamaan vaikka olet työkykyinen), samoin niille työnantajille jotka myöhemmin kyselevät aukoista CV:ssäsi. Jos et todella halua mantsaan, olisko jotain toista paikkaa? Ei tietenkään kantsi nähdä pääsykoevaivaa ellei tosiaan halua töihin alalle.

7

Vierailija
13/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:38"]

Okka, jos voit ens vuoden katsella ja tehdä hommia, ei sit hätää mitään. Mulle olis kyllä ongelma olla työtön (et opi lisää, ja yhteiskunta joutuu maksamaan vaikka olet työkykyinen), samoin niille työnantajille jotka myöhemmin kyselevät aukoista CV:ssäsi. Jos et todella halua mantsaan, olisko jotain toista paikkaa? Ei tietenkään kantsi nähdä pääsykoevaivaa ellei tosiaan halua töihin alalle.

7

[/quote]Aukoista cv:ssä? En nyt ihan ymmärrä. Mä olen jo ihan aikuinen ihminen, yli 30 että onhan niitä aukkoja ennen tätäkin. Nyt valmistun 3. ammattiini eli kaikki työttömyysjaksot ovat aikanaan vaihtuneet johonkin käytyyn tutkintoon. Ja ala on sellainen että varmasti jotain keikkaa saan ensi vuodeksi, vakkaria en välttämättä edes halua kun tosiaan sit olisi taas ensi kevät hankalaa aikaa lukea jos painaa samalla töissä. En nyt kauheasti oikeasti jaksa murehtia yhteiskunnan siivellä elämisestä jos en pääse yliopistoon, camoon hei. ap

Vierailija
14/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua kiinnostaa eniten maantieteessä? Se ei ole helpoin ala löytää työpaikkaa.

Olen itse maantieteen opiskelija (graduvaiheessa). Olen tosin töissä ihan toisella alalla. Monille tulee parin vuoden opintojen jälkeen ihmetys, että mihin tästä oikein valmistuu. Eipä silti, voi tuo tunne tulla tietysti muillakin aloilla.

Vierailija
15/27 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:43"]

Mikä sinua kiinnostaa eniten maantieteessä? Se ei ole helpoin ala löytää työpaikkaa.

Olen itse maantieteen opiskelija (graduvaiheessa). Olen tosin töissä ihan toisella alalla. Monille tulee parin vuoden opintojen jälkeen ihmetys, että mihin tästä oikein valmistuu. Eipä silti, voi tuo tunne tulla tietysti muillakin aloilla.

[/quote]Uskon että GIS:ssä on tulevaisuus :) Eli se voisi olla hyvä ala suuntautua, henkilökohtasesti voisin tutkia vaikka laattatektoniikkaa loppuikäni jossain Karibian saarella ;) mutta ei taida olla kovinkaan todenpohjainen haave. Tai sitten voisin lähteä ostamaan afrikkalaisilta aurinkoenergiaa :) Haha, nämä ovat ihan tällaisia heittoja. Opetuskaan ei ole poissuljettu. Mä olen jo sen ikäinen etten tästäkään mitään uraa varsinaisesti haekaan. Mihin sinä olet suuntautunut ja missä töissä nyt olet? ap

Vierailija
16/27 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki aiempien vuosien koekysymykset. Ne yleensä kiertävät niin, ettei viimevuotisia kysytä, mutta sitä vanhempia kylläkin.Kokeneet pääsykoekurssien pitäjät osaavat ennustaa kysymykset joskus jopa hämmentävällä tarkkuudella.

Valkkaat sieltä todennäköisiltä tuntuvien lysymysten joukosta itseäsi kiinnostavimmat tai sinulle helpoimmat ja luet ne erittäin hyvin. Eli vähintään niin monta, kuin kokeessa on kysymyksiä ja pari ekstraa jos ehdit. Sitten kannattaa jo mennä katsomaan koe, kun voi tuurilla päästä sisäänkin.

Pääsykoekysymyksethän on aika simppeleitä, mutta hyvää muistia vaativia, koska ne on suunnattu lukiolaisille. Yleisellä lueskelulla et pärjää, mutta aikuisopiskelijana sulla pitäisi luku ja vastaustekniikka olla kehittyneempi. Täysiin pisteisiin tähtääminen nappikysymyksissä ei siis ole epärealistista, eli silloin on varaa yhteen tai kahteen hutiin kysymyksiä ennakoidessa.

Vierailija
17/27 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on jo kolme ammattia ja silti tästä (neljännestä?) mantsastakaan et hae uraa? Töistä haluat keikkaa muttet vakkaria? No, en mä sit tosiaankaan tajua, mitä haet. Sorge. Itsekin oon yli 30. Ja "jaksoittainen" poukkoileva CV ei näytä kovin johdonmukaiselta, tai ei järkevillä aukoilla väliä muuten, mutta et taida olla kovin sitoutuva = puhuin vain työnantajan näkökulmasta.

Ja jos vaan huviksesi opiskelet, mikset sitten avoimessa yliopistossa, niin et joudu rehkimään pääsykokeissa etkä vie paikkaa joltain joka tarvitsee kokopäiväisen opiskelupaikan ja sen urankin ehkä.

Toisaalta itse panostaisin kyllä täysillä, jos vaan arastelet sanoa ambitioitasi ääneen. Never too late.

Vierailija
18/27 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En nyt kauheasti oikeasti jaksa murehtia yhteiskunnan siivellä elämisestä jos en pääse yliopistoon, camoon hei."

Mutta ethän siis ole pyrkimässä sinne yliopistoon, ainakaan tosissaan? Luulisi kolmella tutkinnolla jotain tekemistä löytyvän, aikuiselle ihmiselle. 

Vierailija
19/27 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 00:41"]

Sulla on jo kolme ammattia ja silti tästä (neljännestä?) mantsastakaan et hae uraa? Töistä haluat keikkaa muttet vakkaria? No, en mä sit tosiaankaan tajua, mitä haet. Sorge. Itsekin oon yli 30. Ja "jaksoittainen" poukkoileva CV ei näytä kovin johdonmukaiselta, tai ei järkevillä aukoilla väliä muuten, mutta et taida olla kovin sitoutuva = puhuin vain työnantajan näkökulmasta.

Ja jos vaan huviksesi opiskelet, mikset sitten avoimessa yliopistossa, niin et joudu rehkimään pääsykokeissa etkä vie paikkaa joltain joka tarvitsee kokopäiväisen opiskelupaikan ja sen urankin ehkä.

Toisaalta itse panostaisin kyllä täysillä, jos vaan arastelet sanoa ambitioitasi ääneen. Never too late.

[/quote]Viimeisimmässä työpaikassa olin melkein 10 vuotta eli kyllä mä ihan sitoutuva olen :), ja nämä kolme edellistä ammattiani liippaavat kyllä toisiaan hyvin läheltä ja täydentyvät nyt varsinkin tässä viimeisimmässä, mut tää mantsa on vaan ollut sellainen pitkäaikainen kiinnostuksenkohde. Kartat ja ylipäätään maapallon ilmiöt ja sen sellaiset. En ole koskaan vaan ollut mikään uraohjus tai kovinkaan kunnianhimoinen, että näinpä se näkyy tässäkin. Mut aina mä jotain olen keksinyt, kun olen työttömäksi jäänyt (mulla on 5 eri työpaikkaa joista jokaisesta olen itse lähtenyt ja josta tämä viimeisin siis lähemmäs 10-vuotinen pesti), hoitovapaallakin ollessa kävin iltalukion. ap

Vierailija
20/27 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 00:44"]

"En nyt kauheasti oikeasti jaksa murehtia yhteiskunnan siivellä elämisestä jos en pääse yliopistoon, camoon hei."

Mutta ethän siis ole pyrkimässä sinne yliopistoon, ainakaan tosissaan? Luulisi kolmella tutkinnolla jotain tekemistä löytyvän, aikuiselle ihmiselle. 

[/quote]En mä tekemisen puutteesta sinne ole pyrkimässäkään vaan mielenkiinnosta. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän