Ilmoittauduin yliopiston valintakokeeseen mutten ole ehtinyt lukea!
Pitäisi osata siis lukion oppimäärä eli neljä kirjaa + 1 kirja tuohon päälle. Olen ehtinyt lukea tuota ylimääräistä kirjaa nyt noin 1/3 mutten suurella ajatuksella.
Viime vuonna luin jo tuon lukion oppimäärän mutta en siis silloin päässyt sisään.
Kannattaako jatkaa tämän yhden kirjan kanssa ja hatarasti selata omat viimevuotiset muistiinpanot päälle?
Mantsa siis aiheena, ja geologiaan ilmoittauduin myös kun siihen ei vaadita kuin 1 kirja lukion oppimäärästä.
Aikaa ei nyt toukokuussa ole yhtään sen enempää kuin koko keväänä kun opiskelen toisessa opinahjossa parhaillaan. Ja ensi vuonna mulla olisi kai paremmat mahdollisuudet päästä sisälle, kun mulla ei vielä ole korkeakoulututkintoa, niin saisin kai jotain helpotuspisteitä?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 00:54"]
Siis olet yli 30-vuotias, sulla on kolme ammattia ja nyt haluat lukemaan "mantsaa" kun se nyt vaan kiinnostaa sua niiin kovasti?
Toivottavasti teitä ei ole enempää, jotta noille vastavalmistuville ylioppilaillekin jää niitä opiskelupaikkoja joita ne OIKEASTI tarvitsevat...
[/quote]Meinaatko tosiaan että tietyn iän tai koulutuspolun jälkeen ei saisi enää haaveilla korkeakoulututkinnosta? Aloittaa siellä paljon minua vanhempiakin joka vuosi! ap
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 00:56"]
Siis olet yli 30-vuotias, sulla on kolme ammattia ja nyt haluat lukemaan "mantsaa" kun se nyt vaan kiinnostaa sua niiin kovasti?
Toivottavasti teitä ei ole enempää, jotta noille vastavalmistuville ylioppilaillekin jää niitä opiskelupaikkoja joita ne OIKEASTI tarvitsevat...
[/quote]Meinaatko tosiaan että tietyn iän tai koulutuspolun jälkeen ei saisi enää haaveilla korkeakoulututkinnosta? Aloittaa siellä paljon minua vanhempiakin joka vuosi! ap
[/quote]
Totta kai saa, mutta jos sinulla on jo kolme ammattia niin ilmeisesti olet jo kouluttautunut aika paljon? Yhteiskunnan kassa ei loputtomiin kestä sitä, että moneen kertaan uudelleenkouluttautujat vievät opiskelupaikat ja vastavalmistuneet jäävät niitä ilman...
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 00:56"]
[/quote]
Totta kai saa, mutta jos sinulla on jo kolme ammattia niin ilmeisesti olet jo kouluttautunut aika paljon? Yhteiskunnan kassa ei loputtomiin kestä sitä, että moneen kertaan uudelleenkouluttautujat vievät opiskelupaikat ja vastavalmistuneet jäävät niitä ilman...
[/quote]Oletko koskaan kuullut että elämä on ikuista oppimista? Mut nyt mä painun jo pehkuihin kun sain iltatoimet tässä vänkätessäni samalla tehtyä. Jos ottais hetkeksi tuon kirjankin vielä käteen :) ap
N5. 15 jatkaa yöunien jälkeen. En tiedä tuleeko ap lukemaan tätä enää, mutta kuitenkin. Kuulostat itseasiassa aika lailla samanlaiselta kuin minä ;). Kiinnostuksenkohteita on paljon, kuten tuo geologia, jota luin appron verran. Nykyisin olen kuljetusalalla, toimistotöissä siis.
GIS-kursseja kannattaa ottaa, vaikkei siihen erikoistuisikaan. Minä en ollut tarpeeksi nörtti (käytän sanaa ihan hyvässä hengessä) hommiin, joissa pelataan tietokonemallien kanssa.
Opettajista on ylitarjontaa; moni jää suoraan työttömäksi.
En kuitenkaan tarkoita houkutella sinua pois haaveestasi. Kurjaa olisi ollut, jos minulle olisi sanottu, ettei missään nimessä kannata opiskella sitä mitä haluaa. Toisaalta en täysillä voi suositella kenellekään opiskelua (millään alalla) vain hupimielessä.
Maantieteestä ei voi valmistua parissa vuodessa tenttikirjoja lukemalla kuten jostain oikiksesta tai vastaavasta. Läsnäoloa vaativia kursseja on kohtalaisen paljon ja ne pitää suorittaa tietyssä järjestyksessä.
Sen perusteella mitä olet tänne kirjoittanut, eli ettei ole niin vakavaa, vaikket pääse läpi, niin ei ole syytä olla käymättä pääsykokeissa. Kun sen ylimääräisen kirjankin ostit. Joten tsemppiä!
Oletko nyt aivan varma, että se maantieto kiinnostaa sinua todellakin niin paljon, että jaksat sitä opiskella seuraavat viisi vuotta? Pääsykoe on pitkälti nimenomaan motivaatiomittari. Jos et saa itseäsi motivoitumaan lukemaan muutamaa lukion oppikirjaa nyt, miten sitten myöhemmin huomattavasti vaativampien tenttien ja opinnäytetöiden kanssa?