Oletko joutunut koskaan työpaikallasi mystery shopperin uhriksi?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:06"]
Sepä vasta olisikin. Työnantajallani (b2b juttuja) on suunnilleen 30 mahdollista asiakasta, joista suunnilleen 20 on jo asiakkaita ja loput kymmenkunta tunnetaan muuten.
[/quote]
Työnantajat tekevät firman kanssa sopimuksen ja sopimuksen tekijöistä valtaosa on kauppaliikkeitä. Et ilmeisesti tiedä, mitä mysteeriostaja tekee. Eli käydään ostamassa joku pieni tuote ja sitten arvostellaan asiakaspalvelu jälkikäteen, tuote korvataan shoppaajalle tai sitten on esim. että maksetaan kymppi ja saa ostaa sellaisen tuotteen kuin haluaa, kalliimman tai halvemman. Ei noita sopimuksia sun firman kaltaiset teekään.
Olen ainakin neljä kertaa saanut palautetta mysteeri asiakkaan käynnistä. Hyvää palautetta. Välillä mietin kun joku asiakas on tosi outo ja vaikea et onkohan hän mysteeri asiakas. Se lisää halua saada työ tehtyä täydellisesti .
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:39"]
Olen kahdesti.
Olin siihen aikaan erikoisliikkeessä töissä ja mysteryshoppaaja kysyy sellaista tavaraa jota meillä ei ollut :( Tiesin siis valikoiman ja oli vain yksi vaihtoehto jonka olin itse myynyt loppuun hetkeä aikaisemmin joten jouduin myymään ei oota ja yrittää tarjota muuta tilalle. Oli ihan turha kysellä mihin tarkoitukseen tulee kun sen asiakas sanoi itse tai tarjota muuta tilalle koska tosiaan muuta ei ollut. Tästä sain melko huonon arvioinnin. Enkä tajunnut että oli mysteryshoppaajasta kyse.
Toisella kertaa sit haistoin jotenkin asiakkaasta että tuohan on mysteryshoppaaja ja palvelin vimpan päälle (olisin toki muutenkin, tämä oli helppo case) ja sain täydet pisteet.
Eli minusta noihinkin luotetaan liian sinisilmäisesti, aina on erilaisia tilanteita ja erilaisia myyjiä ja meillä ainakin ne caset olivat välillä oikein kompakysymyksiä.
[/quote]Ai niin, ja olen itse tehnyt kaksi shoppausta Vilaan, mutta kyllästyin siihen kyttäysmeininkiin meillä niin en viitsinyt enää kollegaparkoja käydä vapaa-ajalla kiusaamassa itse :)
Ei oo tullu, mutta kerran tuli joku nainen tarkistamaan, noudatanko kuittipakkoa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:23"]
Olen joutunut, ja uhriksi nimenomaan. Tapahtui ulkomailla, ja oli kyllä ihan ihmeellinen kokemus. Kaikki oli tyypin mielestä pielessä, kengistäni alkaen ;D Rehellisyyden nimissä parannettavaa ko. paikalla olikin, mutta oli tosi henkilökohtainen se arvio ja oli helppo arvata, kenestä työntekijästä kulloinkin se sepostus oli.
[/quote]
Miksen tajua tätä.
[/quote]
Siis mitä et tajua? Kysy toki niin vastaan!
Minä ostin kengät, jotka sitten palautin parin tunnin päästä. Sain siis vain kiinteän palkkion (jos sitä nyt palkkioksi voi sanoa kaikesta siitä vaivasta, älyttömän vähän rahaa), tuote olisi pitänyt maksaa itse, jos olisi halunnut pitää sen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:44"]
Olen joutunut, ja uhriksi nimenomaan. Tapahtui ulkomailla, ja oli kyllä ihan ihmeellinen kokemus. Kaikki oli tyypin mielestä pielessä, kengistäni alkaen ;D Rehellisyyden nimissä parannettavaa ko. paikalla olikin, mutta oli tosi henkilökohtainen se arvio ja oli helppo arvata, kenestä työntekijästä kulloinkin se sepostus oli.
[/quote]
Miksen tajua tätä.
[/quote]
[/quote]
Siis ulkomailla mysteerishoppaaja, täh? Ja sitten sinussa oli kaikki pielessä? En tajua koko juttua :D univelkaa?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:46"]
[/quote]
Miksen tajua tätä.
[/quote]
[/quote]
Siis ulkomailla mysteerishoppaaja, täh? Ja sitten sinussa oli kaikki pielessä? En tajua koko juttua :D univelkaa?
[/quote]
Ei se Suomessa keksitty juttu ole, ihan näin sivullisen kommentti. Ulkomailla on omat shoppaajansa, paikalliset. Tämä joka on ollut uhrina ulkomailla, on ollut siis töissä. Tätä ei tämä toinen tainnut väsyneenä hoksata?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:57"]
[/quote]
Miksen tajua tätä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei se Suomessa keksitty juttu ole, ihan näin sivullisen kommentti. Ulkomailla on omat shoppaajansa, paikalliset. Tämä joka on ollut uhrina ulkomailla, on ollut siis töissä. Tätä ei tämä toinen tainnut väsyneenä hoksata?
[/quote]
Enhän mä sitä luullutkaan, että olisi joku suomalainen keksintö. Hämäännyin ihan liikaa kenkien arvostelusta.
[/quote]
Miksen tajua tätä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, siis olin töissä ulkomailla ja sinne mun työpaikkaan tuli paikallinen mysterishoppaaja, joka oli oikein kunnon kyylä. Ei sille kelvannut mikään ja haukkui arviossaan kaikki yksitellen pataluhaksi, ja mulle jäi mieleen että mun kengissäkin oli sen mielestä jotain vikaa :D
Monet myyjät luulee mua mysteerishoppaajaksi. Olen aika tarkka luon ja monesti esitän jokusen kysymyksen. Huomaan että myyjistä tulee tosi ylipirteitä ja niin niin ystävällisiä. Tekisi mieli sanoa etten ole mysteerishoppaaja ja voitte lopettaa koska EN halua liian hyvää asiakaspalvelua! Neutraali faktat tiskiin -asenne on se mitä myyjältä haluan. Ärsyttää että meidän kulttuuriin koitetaan istuttaa jotain, jota kukaan meistä ei järin arvosta (maireus).
Käyttääkö kaikki liikkeet näitä mysteerishoppaajia vai onko tää vaan joidenkin juttu?
Kyllä, olen ollut mystery shoppaajan arvioitavana useaan otteeseen eri yhteyksissä. Yleensä palaute on ollut hyvää, mutta kerran mystery shopatuksi tullessani olin raskaana alkuviikoilla. Raskaus ei vielä näkynyt, mutta voin todella pahoin. Mystery shoppaaja oli kirjoittanut vapaaseen kenttään sitten jotain siihen tyyliin, että myyjä vaikutti poissaolevalta ja kiireiseltä. Ihmekös tuo, kun odotin saavani hoidettua sen tilanteen alta, ja pääseväni oksentamaan. :-D
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:40"]
Käyttääkö kaikki liikkeet näitä mysteerishoppaajia vai onko tää vaan joidenkin juttu?
[/quote]
Kaikki suuret ketjut käyttävät varmasti. Myös puhelinpalveluihin tehdään testisoittoja. En ole ollut 10 vuoteen työssä, jossa jonkinlaista mystery shoppausta ei olisi tapahtunut.
En henkilökohtaisesti, mutta liikeemme joutui poikkeuksellisen idiootin mysteryshoppaajan uhriksi.
Esimerkiksi jälkeenpäin tulleessa palautteessa oli kysymys, että oliko liikkeessä heti sisään tullessa kesävaatteita (En muista tarkkaa sanamuotoa) ja meillähän oli.Heti sisäänastuessa oli näkyvillä kesäuutuudet + monessa hyllyssä laaja valikoima kesävaatteita+asusteita.
No tämä mysteryshoppaaja oli laittanut ettei ollut huomannut niitä siellä ollenkaan, vaikka melkein kävelee päin kun astuu sisään. Lisäksi oli maininta että tietyissä vaatteissa oli vääränlainen hintamerkintä, vaikka tiedän varmasti että oikein oli, itsehän ne laitoin ja varmistin vielä tuon käynnin jälkeen esimieheltä että ovat oikein.
Ihan käsittämätön nuija oli tuo shoppaaja, harmi vaan että tuollainen virheellinen negatiivinen arvio vaikuttaa tosi suurestikin myyjiin.
Tuleeko mysteryshoppaajien rapostit sellaisenaan näkyviin teille myyjille vai miten käsittelette niitä työpaikoilla? Jos raportissa ilmenee jotain negatiivista niin mitä se aiheuttaa kyseiselle myyjälle?
Siis mikä homma tämä on? :D en ole ikinä kuullutkaan tämmösestä toiminnasta..
Olen kahdesti.
Olin siihen aikaan erikoisliikkeessä töissä ja mysteryshoppaaja kysyy sellaista tavaraa jota meillä ei ollut :( Tiesin siis valikoiman ja oli vain yksi vaihtoehto jonka olin itse myynyt loppuun hetkeä aikaisemmin joten jouduin myymään ei oota ja yrittää tarjota muuta tilalle. Oli ihan turha kysellä mihin tarkoitukseen tulee kun sen asiakas sanoi itse tai tarjota muuta tilalle koska tosiaan muuta ei ollut. Tästä sain melko huonon arvioinnin. Enkä tajunnut että oli mysteryshoppaajasta kyse.
Toisella kertaa sit haistoin jotenkin asiakkaasta että tuohan on mysteryshoppaaja ja palvelin vimpan päälle (olisin toki muutenkin, tämä oli helppo case) ja sain täydet pisteet.
Eli minusta noihinkin luotetaan liian sinisilmäisesti, aina on erilaisia tilanteita ja erilaisia myyjiä ja meillä ainakin ne caset olivat välillä oikein kompakysymyksiä.