Työhaastattelu ryhmähaastatteluna.. Miten erottua?
Jännittää, että miten pystyn erottumaan edukseni ryhmähaastattelussa, kun en ole se maailman puheliain ja rohkein ihminen ryhmässä? :) Haastattelu kestää tunnin, työ on myyntityötä, josta ei siis ole aikaisempaa kokemusta.. Vinkkejä! Ja tämä on vasta toinen työhaastattelu, haen siis kesätöitä.
Kommentit (11)
Rohkaistu keskustelussa ottamaan puheenvuoro tai pari mahdollisimman alussa. Puhu selkeästi ja rauhallisesti, älä jaarittele.
Luultavasti paikan saa se, joka ei ole ihan hiljaisin, mutta ei se kaikkein puheliain. Myyntityöhön, ainakin jos haastattelija on ammattitaitoinen, kuuluu myös kyky kuunnella. Voi että ärsyttää esim. puhelinmyyjät, jotka ei anna suunvuoroa!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:27"]
Ei tarvitse olla puheliain, kunhan et ihan tuppisuuksi jää. Ole positiivinen, ota muut huomioon, kysy muiden mielipiteitä ja rohkaise niitä tuppisuita puhumaan. Näillä pääset jo pitkälle.
[/quote]
Juu, kyllä suuni auki saan, mutta en ole semmonen "johtaja"tyyppinen ryhmätöissäkään :D
Riippuu työstä ja työhönottajasta, mitä haluaa, mutta yleensä näissä pärjää, kun:
- osallistuu keskusteluun, nyökyttää, kommentoi toisten sanomisia jne.
- ei ole koko aikaa äänessä, mutta puhuu kuitenkin. Oleellista on todellakin integroida oma puhe toisen puheeseen. Osoittaa siis, että kuuntelee ja osaa "kehittää" asioita
- jos joku on hiljainen, niin saat bonusta suuntaamalla kysymyksiä hänelle.
Tiiviisti: puhu ja kuuntele!
Näillä itse olen saanut monet hyvät arvioinnit soveltuuvuuskokeiden ryhmätöistä lähtien työnhausta päättyen okl:n pääsykokeisiin.
Pukeudu smokkiin, puhu riikinruotsia, naura erikoisen paljon ja vastaa kaikkiin kysymyksiin nyökkäämällä aluksi ja heristämällä nyrkkiä lopuksi. Tulet erottumaan joukosta.
Aloitat keskustelut, mutta otat myös muiden mielipiteet huomioon.
Esim. jos ryhmässä joku tuppisuu niin esität kysymyksen suoraan hänelle, että mitä mieltä hän puhutusta asiasta on.
Kannattaa olla rohkea, sillä eivät he siellä tiedä jos oikeasti oletkin hiljainen ja ujo.
Kuuntelet ennen haastatteluun menoa jotain kunnon tsemppi-biisi, jolla pääset vireeseen.
Kuuntele, mitä muut haastateltavat sanovat, ja osoita tämä.
Itse ainakin pistäisin tuollaisen positiivisesti merkille, ja taas negatiivisesti sellaisen käytöksen, josta huomaisi ettei henkilö kuuntele, mitä toiset hakijat sanovat, vaan miettisi koko ajan millä lauseenparsilla saa itse tehtyä suurimman vaikutuksen - mikä olisi ihan luontevaa tuollaisessa jännittävässä tilanteessa, jossa on selkeä kilpailuelementti mukana, mutta joka tuollaisen paineen alla pystyisi yhä olemaan huomaavainen, saisi kyllä minun pisteeni.
Olemalla oma itsesi. Ryhmähaastattelun ideana on selvittää, miten hakija toimii ryhmässä. Samalla testi kertoo paljon myös henkilökohtaisista ominaisuuksista. Joko sinä olet heidän etsimänsä tyyppi tai sitten et. Ei kannata yliyrittää.
Ja jos tehtävänä on myydä jotain, niin muista tarvekartoitus (mihin käyttötarkoitukseen tulee, millaisesta pidät), lisämyynti (mitä tuotteen lisäksi tarvitsee, jotta tuotetta voi käyttää (tulostimeen paperit ja usb-johto) ja AINA kaupan päättäminen (eli "tehdäänkö kaupat? kysymys").
Yök. Taas yksi tapa nöyryyttää työnhakijoita...
Ei tarvitse olla puheliain, kunhan et ihan tuppisuuksi jää. Ole positiivinen, ota muut huomioon, kysy muiden mielipiteitä ja rohkaise niitä tuppisuita puhumaan. Näillä pääset jo pitkälle.