Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko isovanhempanne antavat lapsillenne rahaa?

Vierailija
02.05.2014 |

Ihan huvikseen satasia tai jopa tonnin esiteinille, ilman että on synttärit tai muut juhlat? Mieheni äiti oli meinaan antanut tonnin viidesluokkalaiselle lapsenlapselleen ja seuraavalla viikolla lapsella ei kuulemma ollut rahaa ja antoi lisää.

Miten tällä menolla lapsi oppii rahan arvon? Lapselle kuitenkin maksetaan vielä erikseen vaatteet, harrastukset, leffakäynnit ja ulkona syömiset ja synttärikutsut (jotka saattavat olla koko viikolopun show). Itsekin olen ostellut vaatetta ja sisustusuttuja yms.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, että olis antanu yhtään rahaa

, en ole odottanutkaan. Aika on tärkeämpää. Mutta oikeasti olis kohtuutonta odottaakaan, ku lapsenlapsia on monta ja isovanhemmat aika pienituloisia...

Vierailija
22/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:29"]

Eiköhän se ole sen mummon ihan oma valinta paljonko rahaa lapselle antaa? Tässä on nyt jotain mätää, kun ap syyttää sitä mummoa siitä, että tämä on antanut lapsenlapselle rahaa, kun oikeasti hänellä taitaa olla vähän silmään pissattu olo, jos kerran on annaettu ymmärtää, että rahaa ei ole.

Omat vanhempani ostavat lapsilleni käytännössä kaikki kausivaatteet ja maksavat tanssitunnit. Se tuottaa heille suurta iloa, en näe siinä mitään pahaa.

[/quote]

Tietenkin saa antaa miten tykkää, mutta on todellakin vähän huijattu olo kun olen itsekin ostellut lapselle kaikenlaista siinä luulossa, että äidillään on huonosti rahaa ja olen halunnut auttaa. Toiseksi on vähän riskialtista antaa tonni henkilölle, joka ei tunne vielä rahan arvoa. Ollaan yritetty opettaa sitä kertomalla asioiden hintoja, esim. että ulkomaanreissuun voi mennä kuukauden palkka tai että jos vaikkapa minä ostaisin uusimman iPhonen en voisi ostaa samassa kuukaudessa enää mitään muuta ruuan ja asumiskulujen lisäksi.

Toiseksi en syytä mummoa rahan antamisesta mutta noin isot summat kuulostavat pahalta kun eivät kuitenkaan ole  kovin varakkaita. Jossain vaiheessa mummon rahat loppuvat kun ei ole ollut töissä enää aikoihin. Antaa kuulemma rahaa pois koska ei itse sitä tarvitse. Oma mummoni taas laittoi kaikki rahat säästöön. Ei käynyt missään, eikä ostanut mitään. Eli halvalla ja huonolla ruualla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on antanut pienempiä summia (50-200) ja kahdesti ovat saaneet sen 8000 Euroa/lapsi, jonka saa ennakkoperintönä antaa ilman veroja. Ekan kerran saivat 0 ja 2 -vuotiaina, nyt tuli uudelleen, kun ovat 3 ja 5. Me miehen kanssa on sijoitettu rahat osakkeisiin.

Vierailija
24/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: siis 8000 sisältää 4000 toiselta ja 4000 toiselta.

Vierailija
25/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat synttäreinä ja jouluna molempina muutaman satasen, lisäksi tarpeen mukaan jos pitää hankkia jotain isompaa. Lapset ovat vielä alle kouluikäisiä, joten eivät itse käytä rahoja vaan ne menevät joko käyttöön vanhempien harkinnan mukaan (yleensä vaatteisiin tai vastaavaan jos niille sattuu olemaan tarvetta juuri silloin) tai suoraan sijoitusrahastoon.

Vierailija
26/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt saivat esim. "vappurahaa" 100 euroa, usein juhlien/pyhien aikaan saavat 50-100e.

Lisäksi he ovat keränneet jokaiselle lapsenlapselle rahaa ajan saatossa jotka saavat sitten 18-vuotiaana. Eikä ihan pieni summa ole.

Vierailija
27/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:51"]

Kuule ap, mä sain asunnon 2-vuotiaana ja ihan työelämässä olen. Taidatkin olla vain kade miehen lapsille. 

[/quote]

Sukulaiseni taas on saanut asunnon ja satoja tuhansia perintörahaa. Kolmikymppisenä on jo narkannut lähes kaiken ja mm. saanut häädön omasta asunnostaan. Sai paperit ulos ammattikoulusta aikanaan vain siksi, että pääsisivät hänestä eroon. Lähipiiristäni tiedän useampia tapauksia jossa rikkaiden tenavista on tullut tyhjäntoimittajia. Parhaimmillaan pyörittävät jotain pientä maahantuontibisnestä +-0 tuotolla.

[/quote]

Ja köyhien lapsille ei käy noin?

Vierailija
28/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä, onko miehesi elämänhallinta jotenkin hukassa? Eikö hän pysty ostamaan lapsille vaatteita ja mitä he tarvitsevat TAI sanomaan lapsilleen/äidilleen, että osa rahoista tarvittaisiin ihan järkikäyttöön, vaatteisiin? Minusta jos lapsi on saanut ne rahat on vähän ikävää vaatia häntä sitten kustantamaan omaa elämistään, se kuuluisi vanhemmille. 

Miehen kai ne kamat kuuluisi ostaa, ei sinun. Minä ehkä sinuna pyytäisin mieheltä rahaa takaisin ostamistani jutuista, koska tämä ei ole osannut selvitellä asioita omien vanhempiensa kanssa ja sinä olet joutunut maksamaan lasten kuluja. 

Enkä jatkossa ostaisi, jos lapset olisivat saaneet rahaa, ja jos samalla sitä ei edelleenkään olisi annettu järkevien asioiden ostoon vanhemmille, siis niin että mies ei saa viestiä perille isovanhemmille. Toisaalta miehenhän pitää elättää lapset, minusta olet väärään suuntaan kateellinen, jos olet kateellinen/harmissaai lapsille siitä, että he saavat rahaa, eihän se nyt lasten vika ole. Syytä miestäsi eli lasten isää vaan. Hän ei ole hoitanut hommiaan, ja jos hän taas maksaa kaiken lasten tarvitseman ja lapset silti saavat rahaa isovanhemmiltaan, niin sitten kaikki on ok. Ainakin sinun kannaltasi. Lapsille rahan arvon opettaminen on sitten oma juttunsa, joo. Se voi olla vaikeaa tuossa kuviossa, mutta taas kerran - on miehen tehtävä. Puhukoon hän niille vanhemmilleen siis.

Vierailija
29/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä saa muksut nyt ala-asteikäsinä kaikki sellasen kolmisen tonnia vuodessa ja lisäks tileille isovanhemmat kerää pari tonnia per lapsi. Saa sit aikuisena ostaa itelleen jotaki kivaa, ja kyllä sitä kerkee sit aikuisena stressaa rahasta...

Vierailija
30/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset saavat jokaiselta isovanhemmalta maksimisumman verottomana, oliskohan se 3999 e/joka 3. vuosi tai jotain sinnepäin. Se on meillä lahja, ei ennakkoperintö. Lapsilla on oikeudet omiin tileihinsä, osa rahasta on sijoitettu.

Vierailija
31/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:37"]

Ei mitään. Äidilläni ei olisi varaakaan, isälläni on todellakin, mutta on pihi äijä. Miehen vanhemmat kuolleet. Perintönä sitten....

Ja aloittajalle voisin sanoa, että on kai teillä vanhempina oikeus ottaa raha vähän niin kuin jemmaan ja keskustella lasten kanssa, mihin se on järkevää käyttää? Minä sain mummiltani lapsena paljonkin; osakkeita, rahaa jne, mutta ei niitä nyt suoraan minun käsiini annettu. Oli kivaa olla varakas heti täysi-ikäisenä, enkä ollut aiemminkaan oppinut tuhlaamaan, miksi silloinkaan?

[/quote]

Uskoisin, että mummo on laittanut rahat postissa, ainakin meille on laittanut synttäri ja joululahat kirjeessä.  En sitten tiedä hallinnoiko lapsen äiti rahoja ja mihin ovat menneet. Vaikka olisivatkin tulleet meille en haluaisi ottaa rahoista yhtään meidän käyttöömme. 

[/quote]

Vastauksen perusteella saa vähän, noh, yksinkertaisen vaikutelman... Et tietenkään haluaisi - etkä myöskään voisi lain mukaan - lapsen henk. koht. rahoja itsellesi ottaa. Sen sijaan miehesi sekä lapsen äidin olisi hyvä lapsen huoltajina valvoa lapsen rahankäyttöä niin, ettei kaikki valu turhuuteen, vaan mummon lahjasta voisi osan säästää tulevaisuutta varten, siis lapsen tulevaisuutta. Mummo on hyväsydäminen ja haluaa hyvää, miksi näet siinä jotain pahaa... Sen lisäksi, maailma on riittävän kova kaikille, vaikka jotain saakin välillä lahjaksi.

Mummon lahjalla ei pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä, jos sinä olet sydämestäsi halunnut lapselle jonkun vaatteen ostaa. Ja jollet halua, niin älä osta. Miehesi toki on elatusvelvollinen lahjoista riippumatta, hän ei voi valita haluaako ruokkia omaa lastaan vai ei...

Vierailija
32/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:45"]

En nyt ihan ymmärrä, onko miehesi elämänhallinta jotenkin hukassa? Eikö hän pysty ostamaan lapsille vaatteita ja mitä he tarvitsevat TAI sanomaan lapsilleen/äidilleen, että osa rahoista tarvittaisiin ihan järkikäyttöön, vaatteisiin? Minusta jos lapsi on saanut ne rahat on vähän ikävää vaatia häntä sitten kustantamaan omaa elämistään, se kuuluisi vanhemmille. 

Miehen kai ne kamat kuuluisi ostaa, ei sinun. Minä ehkä sinuna pyytäisin mieheltä rahaa takaisin ostamistani jutuista, koska tämä ei ole osannut selvitellä asioita omien vanhempiensa kanssa ja sinä olet joutunut maksamaan lasten kuluja. 

Enkä jatkossa ostaisi, jos lapset olisivat saaneet rahaa, ja jos samalla sitä ei edelleenkään olisi annettu järkevien asioiden ostoon vanhemmille, siis niin että mies ei saa viestiä perille isovanhemmille. Toisaalta miehenhän pitää elättää lapset, minusta olet väärään suuntaan kateellinen, jos olet kateellinen/harmissaai lapsille siitä, että he saavat rahaa, eihän se nyt lasten vika ole. Syytä miestäsi eli lasten isää vaan. Hän ei ole hoitanut hommiaan, ja jos hän taas maksaa kaiken lasten tarvitseman ja lapset silti saavat rahaa isovanhemmiltaan, niin sitten kaikki on ok. Ainakin sinun kannaltasi. Lapsille rahan arvon opettaminen on sitten oma juttunsa, joo. Se voi olla vaikeaa tuossa kuviossa, mutta taas kerran - on miehen tehtävä. Puhukoon hän niille vanhemmilleen siis.

[/quote]

Lasten isä ei ole missään nimessä pyytänyt antamaan rahaa lapselleen, vaan yleensä on sanonut äidilleen, ettei olisi tarvinnut antaa tms. Maksaa normaalisti elatusavun ja sen lisäksi harrastukset+harrastustarvikkeet sekä antaa shoppailurahaa välillä (yleensä 100-200€ kerrallaan). Lapsi on meillä yleensä joka toinen viikonloppu sekä oman halunsa mukaan viikolla. Lähes aina jotain ekstratapahtumaa kun meillä ollaan eli leffa, huvipuisto, konsertti, tms. jotka tietenkin kustannetaan.

En kyllä ymmärrä tuota, että miehen tehtävä on kustantaa ja opettaa, mielestäni se kuuluu kaikille lähipiirin aikuisille. Mutta rahan arvoa ei ole kyllä helppo saada lapsen päähän jos hänellä on ala-asteella jo enemmän käyttörahaa kuin vanhemmillaan.

Vierailija
33/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:51"]

Kuule ap, mä sain asunnon 2-vuotiaana ja ihan työelämässä olen. Taidatkin olla vain kade miehen lapsille. 

[/quote]

Sukulaiseni taas on saanut asunnon ja satoja tuhansia perintörahaa. Kolmikymppisenä on jo narkannut lähes kaiken ja mm. saanut häädön omasta asunnostaan. Sai paperit ulos ammattikoulusta aikanaan vain siksi, että pääsisivät hänestä eroon. Lähipiiristäni tiedän useampia tapauksia jossa rikkaiden tenavista on tullut tyhjäntoimittajia. Parhaimmillaan pyörittävät jotain pientä maahantuontibisnestä +-0 tuotolla.

[/quote]

Ja köyhien lapsille ei käy noin?

[/quote]

Onhan se helpompi olla narkomaani jos voi ostaa huumeet omilla rahoillaan eikä tarvitse esim. myydä itseään.

Vierailija
34/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi ei miehen vanhemmilta mitään. Eikä isältäni. Eikä äidiltäni enää. Kurjia tyyppejä. Ai niin. Kaikki ovat manan mailla.

Vierailija
35/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti laittaa esikoiselle 20e/kk tilille. Miehen vanhemmat ovat käsittääkseni perustaneet jonkinlaisen osakesalkun. Toka on niin pieni, ettei ole vielä vastaavia. Olen vähän huolissani siitä, jos esikoinen saa 18v synttäreinään monta tonnia käyttöön ilman mitään rajoitteita...toisaalta, omia rahojaanhan ovat, mutta toivon ettei pistä ihan kaikkea heti sileäksi.

Vierailija
36/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa eivät anna koskaan. Ostavat jos tarviavat jotain. Fillarin poika sai viimeksi. Kaksi alle 4-vuotiasta kyseessä. Mieheni ukki jakaa rahaa taas ihan surutta. Jouluna antoi rahaa kouraan että ostakaa paras suksisetti pojalle joululahjaksi mitä kaupasta löytyy. Mieheni kilpaurheili nuorempana ja tuki erittäin paljon hänen harrastustaan rahallisesti.

Vierailija
37/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään, antavat aikaa ja huolenpitoa. Isovanhemmat eläkeläisiä, meillä hyvät tulot. Toimii.

Vierailija
38/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään, antavat aikaa ja huolenpitoa. Isovanhemmat eläkeläisiä, meillä hyvät tulot. Toimii.

Vierailija
39/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä yhteensä jotain 1000 €. Lapsi on vuoden.

Vierailija
40/41 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isovanhempani olivat kaikki jo kuolleet kun minä sain lapsia, minun vanhempani ja miehen vanhemmat antavat kyllä lapsenlapsille jonkin verran rahaa synttäreinä ja jouluna, lähinnä siihen että minä ostan lahjat heidän puolestaan, esikoinen on jo aikuinen ja omillaan, mutta sai muutaman satasen aikoinaan mopon ostoon ja ajokorttiin, ja vanhan auton sai mun vanhemmilta käyttöönsä.