Mitä tehdä kun naapuri soittaa radiota?
Naapuritaloon muutti joku viisikymppinen mies vaimonsa kanssa ja he huudattavat iskelmäradiota aamusta iltaan puutarhassaan. He saattavat olla itse sisällä talossa tuntikausia mutta patterikäyttöinen radio soi pihalla. He sulkevat sen vain jos lähtevät autollaan jonnekin ja yön ajaksi.
Sama jatkuu myöskin pyhinä. Sunnuntaisin radio soi hieman hiljaisemmiñ mutta soi kuitenkin aamusta iltaan ja se kuuluu koko ajan pihallemme.
Meitä ärsyttää, ettei kuule enää linnunlaulua eikä saa ikinä istua pihalla hiljaisuudessa. Aina kuuluu iskelmämusiikki taustalla.
Kun tätä jatkui kuukauden pyysimme naapuria laittamaan musiikin hieman hiljemmälle sillä se kuuluu aina meille. Pyysimme ystävällisesti ja sopuisasti. Naapuri veti herneet nenään ja sanoi että kyllä musiikkia saa soittaa niin kauan kuin se on kotimaista niin se ei häiritse ketään. Meidän tulee pitää vain turpamme kiinni.
No, ei laittanut hiljemmälle. Eräänä päivänä istuimme pihalla ja oli vieraita ja musiikki oli niin kovalla ettemme voineet keskustella. Pyysimme naapuria laittamaan sen hiljemmälle sillä emme voi edes keskustella.
Naapuri huusi kurkku suorana, kiroili, näytti keskisormea ja uhkasi tappaa mieheni (joka pyysi laittamaan hiljaisemmalle) kun näkee tämän seuraavan kerran.
Teimme rikosilmoituksen tuosta tappouhkauksesta.
Musiikki pauhaa edelleen. Emme enää viitsi huomautella, tyyppi on selvästi "hullu".
Mitä te tekisitte?
Kommentit (64)
Hmm, meillä on samanlainen ongelma mutta toisinpäin, minä olen Se joka kuuntelee radiota. Naapurilleni tämä ei sovi, vaan hän on sitä mieltä että minun tulisi käyttää korvakuulokkeita. Musa ei ole kovalla ja soitan vain päiväsaikaan. Varmaan hän lukee tätä ketjua ja kohta radiooni ilmestyy häiriöitä :D
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:53"]
Ala itse soittamaan vaikka rumpuja. Kasaa setti kiinteästi vanerilevylle minkä reunoissa on sen verran pyöriä, että sen voi vetää ja rajalle ja paukuta jotain industrial-heviä 4 tunnin setti pari kertaa päivässä ja kerran yössä. Varo ettet kehity liikaa, tai jos kehityt, niin tee tietoisesti paljon virheitä.
Jos naapuri valittaa niin sanot että eihän nyt herranenaika sentään akustisesta musiikista kukaan voi hermostua.
[/quote]
Kotimaisesta akustisesta musiikista vieläpä! Muistaa soittaa kotimaisten bändien musiikkia niin pitäisi kelvata naapurille.
Kuulokkeet ovat muuten hemmetin hyvä keksintö. Ylläpitävät sopua niin kotona kuin töissäkin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:30"]
... melumittausten tulokset olisivat vain riidan toisen osapuolen tekemiä eli puolueellisia ja melutasokin jäisi pääasiassa alle kiellettyjen rajojen. Ymmärrän hyvin miten iskelmäradion jatkuva soittaminen alkaa pänniä, vaikka äänen määrä ei olisikaan yli sallitun .
[/quote]
Millä tavalla tämä eroaa kerrostaloasukkaan äänekkäästä musiikinsoitosta? Riittää, että äänimelu kuuluu häiritsevästi, toistuvasti, pitkäaikaisesti (erit. hiljaisuuden aikaan 22-07) naapuriasuntoon. Tällä perusteella on jopa häädetty metelöiviä asukkaita, jotka itse eivät edes myönnä aiheuttaneensa melua. Yleensä ilmoitus melusta ja häiriöstä todella on "yksipuolinen" ja "puolueellinen" kärsijän näkökulma. :D :D
Eroaa siinä mielessä, että taloyhtiön osakkaalla on vähemmän oikeuksia kuin kiinteistön omistajalla. Jos kiinteistö on osa asunto-osakeyhtiötä niin silloin meluun on toki helpompi puuttua. Kerrostaloissa pakotteet tulevat juuri taloyhtiön suunnasta.
Omistusasujan huonoon käytökseen ja toistuvaan häiriköintiin on vaikea vaikuttaa millään laillisella keinolla.
Jospa soitat ensin terveystarkastajalle. Tuo naapurin jatkuva soittaminen on todennäköisesti mehuhaitta ja normaali radion soittoääni ylittää kynnyksen. Tehkää melupäiväkirja ja sitten soitto tarkastajalle.
Tappouhkaukset kannattaa myös kirjata.
Jotkut ei vaan tajua, että omakotiasuminen ei tarkoita pellossa elämistä.
Paljon tuollaiset lähettimet maksaa? Voiko tilata vaikka ulkomailta?
Onhan näitä, mutta ei tietenkään mitään taetta, että teho riittäisi. Tätä en ole edes itse koskaan nähnyt.
http://www.clasohlson.com/fi/FM-l%C3%A4hetin-Ebode/Pr385967000
Tämä vaatii, että lähettimeen on kiinnitetty joku signaalilähde esimerkiksi mp3 soitin. Muuten lähetin sammuu automaattisesti 60 sekunnin kuluttua:
Virittelykykyisille elektroniikkaharrastajille on ohje, jolla laitteen tehoa nostetaan ja tuo automaattisammutus saadaan pois päältä.
http://www.instructables.com/id/Belkin-Tunecast-II-FM-Transmitter-Mod/
Nämä siis kaikki ovat laillisia laitteita, ei mitään radiohäirintään tarkoitettuja vehkeitä. Näiden toimivuus riippuu paljon siitä, ollaanko aivan radioaseman lähellä vai onko siihen pitkälti matkaa. Lähellä asemaa tälläinen ei välttämättä auta ollenkaan mutta kaukana siitä voi hyvinkin toimia.
Jos ostaa mp3 lähettimen niin pitää tarkistaa, että sen viritys tosiaan menee halutulle taajuudelle. Joissakin laitteissa on vain hyvin rajallisesti kanavia tarjolla, jolloin niistä ei ole hyötyä.
vedä sinivuokoon :D sano miehelles että otaa sen pään pois omasta hanuristaan ja käy kouluttamassa naapurin ukkoa
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:11"]
Taas kerran olen iloinen siitä, että en asu okt:ssa. Tiiviisti kerrostalossa asuen naapureita on paljon, jokainen yleensä ymmärtää että metelöinti häiritsee muita. Ja jos metelöinti häiritsee, saa muilta naapureilta joukkovoimaa. On myös taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä, jolle voi naapuririidat viedä.
Mutta siis, ap: naapurisi on ääliö. Onko l'ähistöllä muita naapureita, joita Iskelmä-radion huudattaminen haittaa ja joiden kanssa voisitte liittoutua? Järkevä keskustelu lienee mahdotonta, jos toinen on sitä mieltä, että kotimaista musaa saa soittaa kovaa.
Ellei naapureita ole näköetäisyydellä, poliisi lienee ainoa vaihtoehto. Melusotaan on ikävä ryhtyä, jos haluatte asua kodissanne pidempään. Jos olette muuttamassa, niin sitten kyllä.
[/quote]
Joo näin se menee. Kerrostalossa pääsee helpommalla. Itse olen vasta pari vuotta asunut okt:ssä, mutta kerrostalojen keskellä poislukien yksi okt naapuri. Lähinnä pännii naapurin (kt) pihalta tulevat lehdet, oksat ja itiöt. Niitä saa olla siivoomassa koko ajan - sekä huomaavaisten koiranomistajien lemmikkien jätöksiä. Koiraveron pitäisi oikeasti olla vähintään 1000€/v.
Onneksi Helsingissä ei pariin viime vuoteen ole kuitenkaan tullut liiemmin lunta. Voisi puolestani olla täysin lumetonta koko ajan, niin välttyisi niiltä vähiltäkin lumitöiltä. Onneksi posti kannetaan kuitenkin ovelle.
Kiitos upeista vinkeistä! Mistäs saan häirintälaitteen? Saako jostain valmiita vai pitääkö etsiä ensin alan ekspertti koka rakentaa sellaisen?
Radio on noin 2-3 metrin päässä tonttimme rajasta. Naapuri yrittää selvästi "säteilyttää" meitä musiikillaan sillä laittaa radion päälle ja juoksee itse sisälle tai tonttinsa toiselle puolelle.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:13"]
Kiitos upeista vinkeistä! Mistäs saan häirintälaitteen? Saako jostain valmiita vai pitääkö etsiä ensin alan ekspertti koka rakentaa sellaisen?
Radio on noin 2-3 metrin päässä tonttimme rajasta. Naapuri yrittää selvästi "säteilyttää" meitä musiikillaan sillä laittaa radion päälle ja juoksee itse sisälle tai tonttinsa toiselle puolelle.
Ap
[/quote]
Tuolla etäisyydellä saattaisi toimia ihan tavallinen mp3 - soittimen radiolähetinkin. Pitää vain valita sellainen, joka toimii Iskelmäradion taajuudella. Kokeilla sen toimintaa omalla radiolla. Ja sijoittaa se mahdollisimman lähelle radiovastaanotinta.
Parhaimmat ehdotukset:
- Ala itse soittamaan itsellesi mieluista musiikkia omalla pihallasi (vähintään yhtä kovalla kuin naapurisi)
- Laula kovaäänisesti kappaleiden mukana jotka naapurin iskelmäradiossa soi, ja laula ne nuotin vierestä.
kuka vääntäisi rautalangasta, miten saan mp3-soittimen häiriköimään? en ole ap mutta on samanlainen ongelma viereisen parvekkeen naapurin kanssa, soittaa aina täysillä radiota.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 10:14"]osta radionhäirinnin, pidä sitä piilossa omalla pihallasi ja naapurin radio ei toimi enää
[/quote]
Tästä saisikin itse kunnon sakot
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 10:41"]Edellisessä asuinpaikassamme yksi naapuruston ukkeli sirkelöi aamusta iltaan koko kesän. Se vasta mukavaa oli.
[/quote]
Meillä myös entisellä ok-alueella äijä sirkkelöi metallia, vasaroi, paukutti, hioi, porasi. Aamusta iltaan joka päivä. Piha täynnä projekteja, kaikki jäi kesken. Teki itse mm. Lentokonetta ja ssuntovaunua.
Ala itse soittamaan vaikka rumpuja. Kasaa setti kiinteästi vanerilevylle minkä reunoissa on sen verran pyöriä, että sen voi vetää ja rajalle ja paukuta jotain industrial-heviä 4 tunnin setti pari kertaa päivässä ja kerran yössä. Varo ettet kehity liikaa, tai jos kehityt, niin tee tietoisesti paljon virheitä.
Jos naapuri valittaa niin sanot että eihän nyt herranenaika sentään akustisesta musiikista kukaan voi hermostua.