Kerrotaan ihania muistoja lapsuuden jouluista.
Lapsuuden joulut on jääneet mieleen todella tunnelmallisina. Kaikki tuoksut ja ulkona jatkuva hämärä pitkän pimeyden keskellä. Kuusen hakeminen ja koristelu. Jouluruokien ja herkkujen tuoksu, joulupukin odotus ja se kiheklmöivä jännitys lahjoista.
Kommentit (14)
Sain lahjaksi kirjan, josta opin lukemaan jo samana iltana.
Oikeastaan se tunnelma ennen joulu oli parasta. Tonttuja kuviteltiin näkevämme milloin missäkin :D
Ja muistan aina sen tunnelman, kun tultiin koulun joulujuhlista ja äiti oli leipomassa joulupullaa ja muita jouluherkkuja. Se tuoksu oli ihana.
Meillä oli kotona kissoja ja voi sitä riemua, kun kissat nousivat kuuseen, kun se oli pystytetty. Eivät onneksi koskaan nouseet enää sitten, kun koristeet oli laitettu. leikkivät kyllä koristeilla.
Ehkä ne lapsuuden joulut oli sen takia niin ihania, kun ei vielä oikein ollut mistään vastuuta. Sai vaan olla ja nauttia.
Paljon lunta ja pakkasta. Kävimme kirkossa aattohartaudessa. Konvehdit olivat silloin paljon parempia, vai kultaako aika muistot?
Vierailija kirjoitti:
Kerran faija oli selvinpäin.
Mieheni isä oli kova juomaan, mutta joulut hän oli aina selvinpäin. Kuten kaikki muutkin juhlat.
Ei ole lapsille jäänyt huonoja joulumuistoja viinan takia, vaikka ehkä muuten onkin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon lunta ja pakkasta. Kävimme kirkossa aattohartaudessa. Konvehdit olivat silloin paljon parempia, vai kultaako aika muistot?
Meiltä oli pitkä matka kirkkoon, eikä sinne yleensä lähdetty, mutta muistan, että jouluaamuna oli ihan pakko nousta silmät ristissä ylös ja katsoa joulukirkko TV:stä. Se alkoi aamulla kuudelta tai seitsämältä. En enää muista tarkkaan, mutta aamulla aikaisin kuitenkin.
Tämä nyt ei ole ihana muisto, mutta muistan, kun naapurin mies sai jouluaattona haudalla käydessään sydänkohtauksen ja kuoli. Lapsena sitä ei niinkään osannut surra, mutta oli jotenkin "jännää", että noinkin voi käydä. Menee käymään haudalla ja sitten kuoleekin sinne.
Lapsena joulukuusi oli minulle todella tarkeä. Se tuoksu mikä siitä tuli. Me lapset emme koskaan antaneet viedä kuusta pois koko joululoman aikana. Sitten kun koulu taas alkoi, oli äiti tyhjentänyt kuusen ja se oli viety pois.
Joulukuusi oli minulle niin tärkeä, että joskus näin jopa painajaista ennen joulua, että meillä ei ollut kuusta ja oli jouluaatto ja me epätoivoisena etsimme kuusta jota ei vaan löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan ne isot konvehtirasiat, minkä kannessa oli ruusuja ja suklaat oli ihme härmän peitossa. Taisi olla jotain venäläisiä herkkuja.
Muut sisarukset saivat vaikka mitä.
Joulun odotus oli parasta. Olin lapsi 1950-60 luvuilla. Elettiin korvessa pientilalla, ruoka riitti aina, mutta ostotavaroita oli vähän. Jouluksi äidin kanssa leivottiin piparkakut ja luumutorttuja. Myös kinkku oli joka joulu, se paistettiin taikinakuoren alla, voi miten hyvää se olikaan. Isä oli joulupukkina, hänellä oli äidin pahvista tekemä naamari. Saimme 60-luvulla jokainen lapsi oman pienen suklaakonvehtirasian lahjaksi, myös villasukkia ja lapasia. Kuusi oli omasta metsästä aattona tupaan tuotu, koristeita oli vähän, mutta oli aidot kynttilät.
Nyt olen eläkeläinen, vietän jouluni yksin, mutta se sopii minulle. Koristelen kodin ja muovikuusen, sytytän kynttilöitä ja ihailen joulukukkien kauneutta. Soitan sukulaisille ja kuuntelen joululauluja. Kyllä joulu on ihana näinkin, ja olen onnellinen, että voin muistella lapsuuden täydellisiä jouluja.
Vierailija kirjoitti:
Muut sisarukset saivat vaikka mitä.
Sinulla on lämmin sydän, jos ihanin joulumuistosi on se, kun sisarukset saivat vaikka mitä, mutta itse et ilmeiseti saanut niin paljoa. Etkä ole siitä katkera.....
Joululahjavalvojaiset. Muistan, että ennen radiosta tuli tämä ohjelma iltamyöhään. Siinä puhuttiin kaikenlaisia kepeitä juttuja ja soitettiin joulumusiikkia. Oli jännää valvoa myöhään ja räpellellä jotakin jouluista juttua. lahjoja niistä ei koskaan tullut, mutta joulukoristeita ehkä.
Mieleen on jäänyt ne joulusaunat. Asuttiin maalla ja saunana tietenkin siihen aikaan ulkosauna. Kipiteltiin lyhdyn valossa tukka jäässä takaisin sisälle ja tähtitaivas tuikki kirkkaana yläpuolella.
Silloin oli vielä jouluisin lunta ja maisema hiljainen ja valkoinen.