Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä nämä 12 tytön mitat ok?158 ja 52.

Vierailija
12.12.2020 |

Minusta on oikein sopusuhtainen, mutta koululääkäri sanoi ettei saisi yhtään nyt paino enää nousta...

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten bmi-taulukon mukaan tyttö on selvästi jo nyt ylipainoinen. Lääkäri on varmasti ottanut huomioon murrosiän vaiheen ja henkilökohtaisen kasvukäyrän, ennen kuin on alkanut varoitella.

Toki jos tytöllä on ollut aikainen murrosikä ja kuukautiset jo vuosia, voi ajatella, että hän ei ole ylipainoinen, koska on jo keholtaan nainen, johon voisi soveltaa aikuisten bmi-taulukkoa. Jos näin ei ole, tyttö on ylipainoinen ilman muuta.

Varmasti jos äiti pystyisi katsomaan lasta objektiivisesti, hän huomaisi runsaan rasvan vatsassa, leuassa jne. Mutta tämä on näköjään hyvin vaikeaa. Kuten sanottu, lihavuus on nykyään niin tavallista, että monet eivät enää tunnista ylipainoa. Mutta lääkäri kyllä tietää totuuden.

Vierailija
42/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee siitä onko jo tullut kuinka paljon aikuisen naisen muotoja (rasvakudosta rintoihin ja lantioille, vyötärö näkyy). Jos on vielä pikkupojan muotoinen kropaltaan niin onhan tuo paino aika paljon. Jos taas on jo naisellisia muotoja niin voi olla ihan ok.

Oma 11v oli 164cm ja 49kg. 12v iässä saavutti aikuispituutensa ja oli 171cm ja 53kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin 18-vuotiaana 45 kg. Nyt olen pian 50 ja painan 60 kg. Pituutta on 160 cm.

Minusta tuo paino on lapselle paljon. Aikuiselle se olisi toki ok. Mutta kun paino aina nousee! Ei kukaan paina aikuisena saman verran kuin 12-vuotiaana. Yleensä painoa tulee ainakin parikymmentä kiloa lisää. Tähän faktaan perustuu lääkärin huoli. Lapsi on selvästi tiellä ylipainoon.

Todellakaan paino ei aina nouse. Itse olen olen 40+ -vuotiaana hoikempi kuin 12-13-vuotiaana.

Vierailija
44/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisen kasvukäyrän mukaan 12-vuotias tyttö on ylipainoinen, jos painoindeksi on yli 22. Tällä tytöllä se on lähes 25 eli on kasvukäyrän mukaan ylipainoinen. Piste.

Aikuisten painoindeksirajoja sovelletaan vain aikuisiin.

Laitatko lähteen "virallisesta" lasten kasvukäyrästä. Ja nimenomaan kun puhutaan 12v tyttölapsesta.

Vierailija
45/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin 18-vuotiaana 45 kg. Nyt olen pian 50 ja painan 60 kg. Pituutta on 160 cm.

Minusta tuo paino on lapselle paljon. Aikuiselle se olisi toki ok. Mutta kun paino aina nousee! Ei kukaan paina aikuisena saman verran kuin 12-vuotiaana. Yleensä painoa tulee ainakin parikymmentä kiloa lisää. Tähän faktaan perustuu lääkärin huoli. Lapsi on selvästi tiellä ylipainoon.

Todellakaan paino ei aina nouse. Itse olen olen 40+ -vuotiaana hoikempi kuin 12-13-vuotiaana.

Jos näin on, olet ollut lihava lapsi. Tämä ei ole normaalia.

Jos ihminen on koko ikänsä normaalipainossa, hän on aikuisena painavampi kuin lapsena. Myös lähes kaikki lapsena ylipainoiset ovat aikuisena vielä painavampia kuin lapsena.

En oikein ymmärrä, mitä ajat takaa. Onhan nyt ihan selvä, että olet joku poikkeustapaus.

Vierailija
46/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näin on, olet ollut lihava lapsi. Tämä ei ole normaalia.

Jos ihminen on koko ikänsä normaalipainossa, hän on aikuisena painavampi kuin lapsena. Myös lähes kaikki lapsena ylipainoiset ovat aikuisena vielä painavampia kuin lapsena.

En oikein ymmärrä, mitä ajat takaa. Onhan nyt ihan selvä, että olet joku poikkeustapaus.

En ole koskaan ollut lihava lapsi, pikemminkin hoikka, olen aina ollut elämässäni normaalipainoinen. Viimeistään 13-vuotiaana mulle oli kuitenkin jo tullut naiselliset muodot, isohkot rinnat, lantion muoto, reidet ym. Tässä painossa olin koko teini-iän, kunnes nuorena aikuisena aloitin säännöllisemmän liikunnan ja hoikistuin. Muutaman kilon paino on sahaillut edestakaisin elämäntilanteen mukaan, mutta nyt se on vähemmän kuin tuolloin (varhais)teininä. Varsinainen lapsen paino on toki ollut selvästi vähemmän, mutta se oli ennen tuota ikää.

Vierailija
47/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan täällä nyt se virheellinen käsitys, ettö jos paino kulkee pluskäyrällä, niin lapsi on automaattisesti ylipainoinen? Näinhän ei ole, eli ns. 0-käyrä kuvaa keskiarvoa, mutta sen ylä- ja alapuolella on vielä runsaasti liikkumavaraa, mitä pidetään normaalina. Olisiko -15%-+20% se liikkumavara? Tässä nimenomaan huomioidaan vartalon rakenteen vaihtelut. Omista lapsistani toinen on aina ollut miinuksen puolella ja toinen plussan, mutta kumpikin mahtuu hyvin ns. normaaliin vaihteluväliin.

Vierailija
48/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syötin arvot viralliseen kouluterveydenhuollon laskuriin, ja arvot olivat normaalit, toki normaalipainon ylärajalla. Jos pituuskasvua on vielä paljon tulossa, tilanne on tietysti eri kuin jos loppupituus on jo saavutettu. Terveellisiin elämäntapoihin tietenkin kannattaa kiinnittää huomiota, mutta tuossa iässä tytöillä paino joskus hieman nousee ja tilanne tasaantuu hormonitoiminnan tasaantuessa.

https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html

Vierailija
49/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käpyhoidon (terv.ala) mukaan lapsi on normaalipainoinen. Tuon ikäisen ja pituuden lapsen paino on n normaalisti 36,8 - 55.4 kg

https://www.kaypahoito.fi/pgr00068

Tuo ilmoittaa, että laskee aikuisten painoindeksillä. Aikuisten painoindeksi on kuitenkin huono lasten arviointiin, koska lapsilla painoindeksin kuuluu olla alhaisempi. Tuokin on kuitenkin aikuisten mittarilla jo normaalipainon ylärajalla eli lähes 25.25 on ylipainon raja aikuisella.

Kasvukäyrän mukaan tuolla pituudella paino on selkeästi yläkanttiin tuossa iässä.

Oletko vähän tyhmä?! Tuo laskuri nimenomaan ottaa iän huomioon, ja muokkaa sitten BMI-arvoa. Syötä vaikka nuo mitat aikuisten laskuriin, niin huomaat eron.

Vierailija
50/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 173cm ja painan 53kg, silti vatsa pömppö. Onhan tuo aika iso ikäisekseen, vaikka lyhyt onkin.

Vierailija
51/51 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin tuon ikäisenä 170cm/50kg... tietysti pitkä ikäisekseni mutta en lihava.

Joten sun tytölle ei kyllä saisi tulla painoa lisää.

Minä myös, 170 cm ja paino 48 - 50 kg. Menkat alkoi 12-v. ja sen jälkeenhän tytöt ei paljoa enää kasva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi