Kertoisitko uudelle työnantajalle jos sinulla on ollut jokin sairaus mikä voi uusia?
Ehkä olisi mahdollisuus saada uusi työpaikka, nyt lomsutettuna . Onko väärin jättää kertomatta jos on ollut rasitusvamma mikä saattaa tulla uudestaan.
Kommentit (10)
Et kerro. Jos uusii niin kerrot sitten jos joudut saikulle.
Mutta mieti tarkkaan sopiiko uusi duuni sinulle oikeasti.
Olen kertonut neurologisesta sairaudestani, joka on ollut koko sen olemassaoloajan hyvässä hoitotasapainossa. Vuosittain on kuitenkin muutama päivä, jolloin olen pois töistä: magneettikuvauksessa, neurologilla tai infuusiolääkityksessä. Otan ne lomapäiviksi. Lisäksi muutama kerta vuodessa verinäyte labrassa, mutta sen pystyy hoitamaan työaikaliukuman sisällä.
Onneksi en ole muuten sairaana juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut neurologisesta sairaudestani, joka on ollut koko sen olemassaoloajan hyvässä hoitotasapainossa. Vuosittain on kuitenkin muutama päivä, jolloin olen pois töistä: magneettikuvauksessa, neurologilla tai infuusiolääkityksessä. Otan ne lomapäiviksi. Lisäksi muutama kerta vuodessa verinäyte labrassa, mutta sen pystyy hoitamaan työaikaliukuman sisällä.
Onneksi en ole muuten sairaana juuri koskaan.
Ei ole mitään syytä kuluttaa lomapäiviä sairauden hoitoon tai sairastamiseen. Sitä varten on sairausloma.
Kerroin satunnaisista migreenikohtauksista ja siitä, että esim alkukeväästä matalalla paistava aurinko voi laukaista migreenisäryn - tämä huomioitiin työpisteen sijoittelussa niin, etten istu ikkunaa kohti ja tarvittaessa saan sulkea verhot tai pitää aurinkolaseja sisällä ilman, että tarvitsee erikseen selitellä tai neuvotella muiden kanssa. Huomioitu myös etäpäivien määrissä - kotona on helpompi hallita olosuhteita kuin isolla toimistolla. Esim. lämpötilanvaihtelut tai voimakkaat tuoksut voi laukaista. Yleensä tunnistan jo esioireista, joten osaan ennakoida ja joskus välttääkin pahemman säryn :)
Jos se ei tällä hetkellä vaikeuta elämää, niin en kertoisi. Kertoisin sitten, kun uusiutuu.
En mäkään oo ikinä kertonut hoidoistani ja vaivoistani, ennenkun on ollut pakko (esim. saikku tai jatkuvat lääkärikäynnit). Mutta en ikimaailmassa työhaastattelussa kertoisi. Kelle vaan voi tulla sairauksia ja kremppaa työuran aikana, niin mitäpä sitä omiaan korostamaan.
Jos kyse on jostain mahdollisesti tulevasta, en kertoisi. Sen sijaan jos kyse tosiaan on jostakin, joka vaikuttaa tällä hetkellä, tai vaatii juurikin esim. hoitokäyntejä tai jotain erityisjärjestelyitä, niin kertoisin, jotta ne voitaisiin ottaa huomioon jo heti alussa. Ja jos työssä on jotain, mitä et pysty tekemään, niin kyllä siitä mielestäni pitäisi kertoa.
Tänne onkin tullut hyvin vastauksia. Kyse tenniskyynärpäästä molemmissa käsissä. Olen nyt lomautettuna varsinaisesta työpaikastani. Olen nyt työskennellyt vähän aikaa lomautuksen aikana toisessa työpaikassa osa-aikaisena( samaa työtä kuin vakipaikassakin). Kyynärpäitä hoidettu n 1.5 v sitten, saikulla silloin 7 vk. Kädet sen jälkeen olleet paremmat, välillä rasituksesta vähän oirehtineet. Lomautuksen aikana saaneet enemmän lepoa. Nyt tässä toisessa työssä on taas vähän alkanut tuntumaan tuntemuksia. Ovat olleet tyytyväisiä minuun. Mitä jos tarjosivat vakkaripaikkaa kun tämä soppari loppuu, pitäiskö kertoa/jättää kertomatta ko vaivasta. Vähän pelottaa voinko tätä työtä tehdä miten pitkään... nyt voisi olla kuitenk7n mahdollisuus saada uusi työpaikka ( ei ole mitään tietoa milloin pääsen takaisin tähän paikkaan mistä olen lomautettu). Ap
En tietenkään kertoisi. Mikään laki ei velvoita kertomaan eikä se kuulu työnantajalle.
Olen kertonut, koska haluan vapaapäiviä käydäkseni sairaalassa hoitamassa sairauttani, ettei se pahenisi.