Näin just ulkona, kun naapuri löi koiraansa :( :( :( Mitä voin tehdä?
Näen tätä miestä ja koiraa viikottain lenkillä, asuvat varmaan lähistöllä. Olen jo pidemmän aikaa kiertänyt kaukaa, koska on helppo nähdä, ettei miehellä ole mitään otetta tähän nuoreen isokokoiseen erittäin vaativan rotuiseen koiraan. Koira vetää ja riehuu mielipuolisena, eikä miehellä näytä olevan yhtäkään keinoa kouluttamiseen, raahautuu vain räsynukkena perässä. Olen todella ihmetellyt, miten tämä mies on ensinnäkään päätynyt ottamaan koiran, mutta varsinkaan tämän rotuisen koiran!
Huomasin tuossa muutama viikko sitten, että koira on alkanut turhautuneena pomppia isäntänsä päälle lenkillä. Reppanalla on energiaa kuin höyryveturissa, mutta ei selvästikään mitään keinoa päästä siitä eroon. Se ulvoo ja mölisee onnettomana, ja reuhtoo ja pomppii joka suuntaan. Sääliksi käy niin että meinaa sielu räjähtää.
Nytpä sitten äsken näin lenkillä, kun miehellä meni hermo pomppivaan koiraan, ja hän löi tätä kuonolle. Koira ulahti, eikä tietenkään rauhoittunut, vaan jatkoi rempomista aivan paniikissa.
Sydän särkyy. En tiedä mitä voin tehdä :( En tiedä miehen nimeä, enkä sitä missä tarkalleen asuu. En uskalla mennä lähemmäs jutulle, koska pelkään, että hänen koiransa käy omani kimppuun.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Edellä suositellaan koiranomistajan seuraamista ja kuvaamista. Kuulostaa myrskyltä vesilasissa. Kyseessä on kuitenkin vain koira.
Monet pystyy tuntemaan todella suurta empatiaa eläinten kärsimyksen vuoksi. Kun tuntee koirien sielunelämää, tietää, miten jumalattomasti ne kärsivät huonosta hoidosta ja väkivallasta. Aivan vastaavasti, kuin puuttuisin lapsen pahoinpitelyyn puutun kyllä myös koiran. Eivät ne ole "vain" mitään, vaan ihan yhtä arvokkaita ja tuntevia olentoja kuin mekin.
Kokeile myös jututtaa muita alueen koiranulkoiluttajia. Joku on voinut tehdä samoja havaintoja, ja joku voi tietää miehen nimenkin, tai osoitteen. Jos vielä porukalla teette ilmoituksen, voi olla isompi painoarvo.
Poliisille voi soittaa myös. Monesti ovat koiraihmisiä ja puuttuvat kyllä
Kysy siltä, onko se vielä pentu/nuori koira kun on noin energinen, ja onko se käynyt missään koirakoulussa sen kanssa, että toi rotu voi olla vaativa kasvattaa ja itse oot saanut hyvää apua koirakoulussa XYZ. Eli koeta auttaa ja katso miten reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hevosetkin ottaa huostaan, kun niitä lyödään piiskalla?
Ei sitä saa niin lyödä, että kunnolla sattuu. Raveissa liiallisesta raipan käytöstä tulee välittömästi sakkoa.
Okei, mutta pikkaisen saa sattua, se ei haittaa?
Onhan tuollainen koira myös tikittävä aikapommi. On ajan kysymys milloin käy omistajansa kurkkuun kiinni, tai jonkun viattoman sivullisen. Sitten koira lopetetaan ja joku on saanut elinikäisen vamman. Olisi hyvä puuttua ajoissa.
Entä koiran jäähyttäminen? Saako koira siitä traumat niin kuin ihmislapsi saa?
Murmaukku kirjoitti:
Kyttäys mentaliteetti..tällä kohta 2v koira nuori riekkuu ja pitää olla niin jämäkkä.Joskus jalalla estän riekkumista,pistän eteen ,kerran joku ämmä tuli aidan takaa,aatteli varmaa jotsin kamalaa..mut ei jos et tee jotain eihän koira ikinä opi..Jos leosuilee vaativan koiran kanssa koira tekee uhallaan kaikki ne pahat temppunsa kun et saa otetta,sama se on ihmislapsi..
Koiraa EI kouluteta lyömällä! Vai kasvatatko lastakin lyömällä sitä naamaan? Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Poliisille voi soittaa myös. Monesti ovat koiraihmisiä ja puuttuvat kyllä
Kehtaisko oikeasti soittaa hätäkeskukseen, jos joku läpsäisee koiraa? Ilman muuta siis soittaisin, jos joku enemmän hakkaisi, potkisi tmv, mutta kehtaako yhdestä lyönnistä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellä suositellaan koiranomistajan seuraamista ja kuvaamista. Kuulostaa myrskyltä vesilasissa. Kyseessä on kuitenkin vain koira.
Monet pystyy tuntemaan todella suurta empatiaa eläinten kärsimyksen vuoksi. Kun tuntee koirien sielunelämää, tietää, miten jumalattomasti ne kärsivät huonosta hoidosta ja väkivallasta. Aivan vastaavasti, kuin puuttuisin lapsen pahoinpitelyyn puutun kyllä myös koiran. Eivät ne ole "vain" mitään, vaan ihan yhtä arvokkaita ja tuntevia olentoja kuin mekin.
Mä olen just tällainen, mulle tuli tästäkin aloituksesta tosi paha mieli. Kaduttaa kun avasin. En kestä yhtään mitään eläinrääkkäysjuttuja.
Itse olen täysillä paininut ja kyljettänyt ison koiran, joka on vielä pentu. Näyttää varmasti kamalalts, mutta se on jonkun kerran pakko tehdä kun riehaantuu joskus ihan täysin eikä rauhoitu millään. Joskus on ollut pakko korvasta vääntää. Sitten kun se on saatu alle, se rauhoitellaan siinä. Joo, tehkää vaan eläinsuojeluilmoitus.
Ikävä juttu, mutta ei Suomessa ole mitään eläintensuojeluviranomaisia, jotka ottaisivat huostaan yksittäisiä koiria, joita omistaja kohtelee huonosti. Ainostaan räikeimpiin tapauksiin pystytään puuttumaan ja yleensä ne on sellaisia, että eläinten kaltoinkohtelu on jatkunut vuosia ja niitä on menehtynytkin. Koirat luokitellaan omistajansa omaisuudeksi, joten niitä ei ihan heppoisin perustein voida ottaa viranomaisten haltuun. Ainostaan siinä tapauksessa, että se vahingoittaa vakavasti jotain sivullista, ja siinäkin tapauksessa se lopetetaan, ei sijoiteta mihinkään uuteen ihanampaan kotiin.
Monissa maissa sähköpannat ovat laillisia. Esim. USA:ssa. Eivätkä ne koirat silti käy isäntiensä kurkkuun.
Sori, mutta valitettavasti tämä on koulutuskeino, vaikka hieman kritisoitu semmoinen. ISOT koirat vaativat ISOA kuria, että eivät hyökkää ihmisten kimppuun ja pure esimerkiksi lapsia naamaan. Ethän halua niin tapahtuvan? Se koiran pikku itkeminen on vähäistä muihin haittoihin verrattuna.
En kyllä itse hyväksy tuommoista, koska minusta yksittäisten ihmisten ei tulisi saada omistaa vaarallisia koiralajeja.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu, mutta ei Suomessa ole mitään eläintensuojeluviranomaisia, jotka ottaisivat huostaan yksittäisiä koiria, joita omistaja kohtelee huonosti. Ainostaan räikeimpiin tapauksiin pystytään puuttumaan ja yleensä ne on sellaisia, että eläinten kaltoinkohtelu on jatkunut vuosia ja niitä on menehtynytkin. Koirat luokitellaan omistajansa omaisuudeksi, joten niitä ei ihan heppoisin perustein voida ottaa viranomaisten haltuun. Ainostaan siinä tapauksessa, että se vahingoittaa vakavasti jotain sivullista, ja siinäkin tapauksessa se lopetetaan, ei sijoiteta mihinkään uuteen ihanampaan kotiin.
Aika usein pelkkä viranomaisen puhuttaminenkin saa omistajan varovaisemmaksi, eli ei enää uskalla kaltoinkohdella koiraansa.
Vierailija kirjoitti:
Tee elsu niin koira otetaan huostaan.
Edes ihmislasta ei oteta huostaan tukistuksesta. Joten miten sitten koira jostain läpsystä?
Näin noin vuosi sitten ikkunastamme (kerrostalo) kun vanhempi nainen potki collietaan . Järkytyin tapauksesta ihan hirveästi,lapsemme näki tämän myös ja aloin huutamaan täyttä kurkkua ikkunasta että "Lopeta"!
En tiennyt mitä muut olisin voinut tehdä kuin soittaa poliisille. He eivät valitettavasti voineet tehdä mitään koska en tietenkään tiennyt naisen nimeä tai osoitetta.
Nää on kyllä sydäntäsärkeviä asioita. Itsekin koiran omistajana tuntuu niin pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta valitettavasti tämä on koulutuskeino, vaikka hieman kritisoitu semmoinen. ISOT koirat vaativat ISOA kuria, että eivät hyökkää ihmisten kimppuun ja pure esimerkiksi lapsia naamaan. Ethän halua niin tapahtuvan? Se koiran pikku itkeminen on vähäistä muihin haittoihin verrattuna.
En kyllä itse hyväksy tuommoista, koska minusta yksittäisten ihmisten ei tulisi saada omistaa vaarallisia koiralajeja.
Mulla on iso koira, jolla on iso kuri, eikä ole käytetty tippakaan väkivaltaa. Ap
Voi myös Naamakirjan tai muun keskusteluryhmän kautta laittaa viestiä tämän koirarodun kasvattajille ja harrastajille. Viidakkorumpu on niissä aika tehokas, ja sana voi kiiriä sitä kautta vaikka tämän koiran kasvattajalle. Jos on vastuullinen kasvattaja ei hyväksy tuollaista menoa ja laittaa rattaat pyörimään.