Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

auttakaa teinin äitiä

Vierailija
30.04.2014 |

Teinkö väärin;

Tyttö 13v on saanut nyt pari viikkoa olla tottelematta ja jättää kotityöt tekemättä. Kotityövaatimus on huoneen siivous kerran viikossa. Illala sovimme että siivoaa huoneensa. Ei siivonnut taaskaan. Aamulla hermostuin ja sanoin ettei voi jättää lupauksia pitämättä, en jaksa palvella häntä enää ja siivoan huoneen itse. Huone oli järkyttävässä kunnossa ja haisi.

Sanoi ettei tule enää kotiin johon sanoin ihan miten vain mutta sopimuksista pidetään kiinni.

Mitäkö tyttö tekee? Kuuntelee musaa, juttelee kavereiden kanssa yms. Koulun jälkeen. Kerta viikkoon ei ole liikaa vaadittu. Kasvatan häntä yksin.

Nyt itkettää ja väsyttää, voimat on tuon lapsen kasvatukseen loppu. Tiivistettynä: kaikki on vaikeaa ja kaikesta saa vängätå ja pidellä hermojaan että olisi johdonmukainen.

En enää jaksa. Mitä teen tuon lapsen kanssa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule samanlainen meidänkin neiti oli (on). Tuntuu että ei siivoa kiusallaan, haluaa ärsyttää minua.

Ainoa mikä auttaa on että en anna rahaa.  tai itse asiassa pahempi uhkaus oli että irtisanon puhelinliittymän ja joutuu itse avaamaan uuden, mutta sillloin ei saa samaa numeroa :) 

Vierailija
2/10 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistukihalaus. Kannattaa jaksaa, jonain päivänä lapsi kasvaa isoksi ja lopulta osaa arvostaa sitä työtä mitä olet tehnyt. Osan omistani olen jo aikuiseksi kasvattanut. Osa on vielä kesken. Ja ihan yksin minäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis annoit periksi ja siivosit teini huoneen itse? Ja nyt ihmetellään miksi teini ei tottele, no ei tietenkään tottele kuin tietää että annat periksi! Voi hyvää päivää mitä touhua ...

Vierailija
4/10 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatko tytölle viikkorahaa? Meillä on tietty siivoispäivä, ja sen jälkeen saa viikkorahan.

Vierailija
5/10 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni puolesta en ole mikään neuvomaan, mutta johdonmukaisuus on kaiken A ja O. Mitä useammin annat tytölle periksi, sitä enemmän hän alkaa kieputtamaan sinua pikkusormen ympärille. Annatko lapsellesi viikkorahaa? Jos annat, voisitte asettaa yhteiseksi ehdoksi, että rahaa ei heru ennen kuin omat hommat on tehty. 

Vierailija
6/10 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein tuossa vaiheessa niin, että lähiohjasin sitä siivousta, joka ei muuten näyttänyt tapahtuvan. Siis toisin sanoen katselin ja neuvoin. "Nyt keräät vaatteet pyykkikaappiin ja panet ekan koneellisen pyörimään; sit viet nuo kaikki käytetyt lautaset tiskikoneeseen ja panet sen pyörimään. Ota tästä jätesäkki, siihen keräät kaikki nuo roskat. Kirjat hyllyyn, johdot rullalle jne. No niin nyt vielä imuroit ja pyyhit pöydän ja nyt viimeiseksi laitat uudet lakanat."

On käsittämätöntä, kuinka aikaisemmin ihan pystyvä lapsi menettää teiniksi tullessaan omantoiminnan ohjauskykynsä ja siivousosaamisensa. Se ei ehkä ihan oikeasti tiedä, mitä sen pitäisi tehdä siivotessaan. Hommassa ei pysy järki eikä järjestys. Monet asiat, jotka lapsena osasi, täytyy ikäänkuin opettaa uudestaan. Iän lisäksi siihen vaikuttanee jossain määrin huoneeseen syntynyt kaaos: se voi olla niin valtava, että ei tiedä, mihin tarttuisi. Sitten siivous typistyy kahden vaatteen vienniksi pyykkikaappiin ja roskien keräämiseenmuovipussiin, joka kuitenkin jää seisomaan huoneen nurkkaan. Tarvitaan lähiohjausta tuomaan hommaan pitkäjänteisyyttä.

Nyt lapseni on 16 ja siivoaa oma-aloitteisesti  - ei ehkä edelleenkään kovin usein, mutta esim silloin kun hänelle on tulossa kylään kavereita.

Vierailija
7/10 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en todellakaan suostu siivoamaan teinini huonetta. Karjahdan ovelta pyykkikorin kanssa jotta hillotut vaatteet sängyn alta ja nurkista pesuun. Muuten en puutu hänen huoneeseensa.

Välillä 13v poika vaihtaa lakanoita ja tyhjentää roskista ja imuroi. Siitä tiedän että kavereita on tulossa. Välillä hänellä on kaaoksessa (ei ole viitsinyt lajitella lastentavaroita pois) jokin hukassa ja hätä on kova. Odotan sitä päivää kun poika tajuaa ottaa ja järjestää kamppeensa. Kirppispöydän varaamisesta on nimittäin puhuttu jo ikuisuus.

Vierailija
8/10 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tehdä mitään mitä ei tarvi? teinille tärkeintä on oma napa - täällä kasvaa ihan samanlainen vätystelijä ja viivyttelijä. toisaalta, äitiinsä on tullut. opin sisäsiistiksi varmaan vasta kolmekymppisenä.

pahin uhkaus on jonkin tärkeän asian menetys ja sitten ihan oikeasti se pitää menettää!

vaikka itkettää, väsyttää ja v*tuttaa niin pakko se on muuten ei mene perille. viikkoraha nollaan, känny pois, tietokone pois, iltavapaa pois, se ihku paitaostos veks jne. yksi kerrallaan etuus veks jos ei usko, ei lapselle ole pakko hankkia kuin katto pään päälle, ruoka ja (tylsä) vaatetus!!

meidän teini oli monta viikkoa ilman viikkorahaa mutta kännynmenetyksen uhka oli viimeinen herätys ja nyt tekee (edelleen vätystellen) viikkoaskareensa ja viimeviikolla teki jopa ekstrahommia kun sai rahaa :D

ilmaseksiko ne nämä meidän "etuudet" tulee, häh?? eiköhän ne ole tienattava, tulee teinille ikävä herätys isona..

Vierailija
9/10 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo ikä vielä tuoreessa muistissa ja syy on varmaan se, että siivoaminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Jotenka se siivoaminen sitten unohtuu ja kun muistutat siitä, niin teinikin muistaa ja tajuaa, että ai tuo vaatii sitä vieläkin, ja ajattelee että kyllä mä siivoan - kohta. :D

Yksi mikä voisi auttaa olisi teinin ottaminen kainaloon ja keskusteleminen kevyesti yhteisistä säännöistä. Teinit kaipaavat vanhempien huomiota vaikka yleisempi tapa olla yhdessä on riitely siivoamisesta. Se ei edistä asiaa. Halaa lastasi ja kysy hieman pilke silmäkulmassa, miten yhteisiä asiota hänestä pitäisi hoitaa.

Vierailija
10/10 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanista viesteistä. Helpottaa kun ei ole yksin :) viikkoraha ei toimi meillö koska ei tottele, sen vuoksi jäissä koko homma. Huoneen siivous oli rangaistus, vihaa kun kosken hänen tavaroihinsa. Ehkä tämä taas tästä lähtee sujumaan. Neuvoja ei kuuntele vaan raivostuu käskyttämisestä. Parhaiten tekee kun en ole läsnä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän