Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoltoyhtiö ja vuokralaisen oikeudet?

Vierailija
30.04.2014 |

Olisikohan jollain tietoa mitä voisi tehdä, kun huoltoyhtiö ei toimi käsittääkseni laillisesti? Asun vuokralla uudessa talossa ja tässä on milloin mitäkin pikkuremppaa/säätöä tehty huoltoyhtiön toimesta. Ongelmana on se, että huoltoyhtiöllä on tapana ilmoittaa kaksi/kolme päivää ennen käynneistään ja aina ilmoitettu että tulevat yleisavaimilla jos asukas ei ole kotona. Postiluukusta pudotetuissa lapuissa ei myöskään ole yhteystietoja jonne voisi sopia käynnin ajankohdasta jos se ei itselle sovi ja kun asiakaspalveluun laittaa viestiä, he selittävät vain että joku ilmastoinnin säätäminenkin on "kiirellinen tehtävä" joka ilmeisesti heidän mukaansa oikeuttaa tuon toiminnan. En varsinaisesti pidä siitä, että jos olen lomalla niin asunnossa voidaan käydä parin päivän varoitusajalla, mistä sitä ikinä tietää mitä porukkaa niissäkin huoltoyhtiöissä on töissä. Tai no tietäähän sen viimeisimmästä kokemuksesta että huolimattomia ainakin:

Edellisellä kerralla olin tietoinen huoltoyhtiön käynnistä ja kun kävin viemässä pyykkejä ja tulin takaisin kotiin, huomasin että kotioveni on auki eikä asunnossa ollut ketään! Asunnossa oli juuri sillä välin ehtinyt käydä huoltoyhtiön "ovenavaaja", varsinainen korjausmies soitti ovikelloa n.10-15min. sen jälkeen kun tulin kotiin. Suoraan sanottuna ärsytti niin paljon, säikähdin että lemmikit ovat karanneet (toinen kun on vielä aika herkkä yrittämään karkuun) ja kuka tahansa olisi voinut kävellä asuntooni sillä välin kun ovi oli auki, siis väliovi ja ulko-ovi:( Asun kerrostalossa ja hissi on oveni vieressä. Jos en itse olisi tullut paikalle, olisi ovi ollut vielä sen. 10-15min. auki. En voi luottaa tuollaiseen huoltoyhtiöön ja siksi kysynkin että mitä oikeuksia asukkaalla oikein on, ei minusta voi noin vain ilmoittaa että kahden päivän päästä tullaan asuntoon tekemään jotain perusjuttuja? En halua enää ketään päästää asuntoon ilman että olen itse paikalla, pitääkö vain asentaa jokin turvalukko vai mitä tälle voi oikein tehdä? Vähän tuntuu turhalle enää ottaa yhteyttä huoltoyhtiöönkään, kun heidän asenne viimeksikin oli sellainen että heillä on oikeus tehdä mitä vain...

En nyt ajatellut näin tehdä mutta käsittääkseni tuollaisesta voisin tehdä vaikka rikosilmoituksen halutessani, sanonpahan vaan että aika vastuuttomia ja surkeita huoltoyhtiöitä löytyy. Ymmärrän että hekin työtään tekevät ja voi olla rasittavaa sopia ajoista asukkaiden kanssa, mutta kai nyt asukkaallakin jotain oikeuksia sen suhteen milloin ja milläkin tavalla asunnossa käydään. Käsittääkseni noista käynneistä pitäisi ilmoittaa hyvissä ajoin ja ei yleisavainta voi käyttää noin väärin, että parin päivän varoitusajalla käydään asunnossa luvatta? Noilla huoltoyhtiöillä "tuntuu olevan" paremmat oikeudet kuin poliiseilla...? Eihän siihen turvalukkoon saa muut avaimia kuin itse, jos sellaisen jostain hommaa? Sorry jos on tyhmiä kysymyksiä, ajattelin vain onko muilla samoja kokemuksia ja miten asiat on helpoiten hoituneet?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysinkin jo tiedon tuosta turvalukosta ettei sen avainta pidä ja tarvitse antaa muille. Mutta kokemuksia muilta kuulisin mielelläni. :) t: ap

Vierailija
2/3 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa talossa on usein paljon säädettävää. Uskoisin, että tilanne helpottaa myöhemmin. Huoltoyhtiö ilmoittaa käynnistään etukäteen. Lapussa on oltava numero, johon voi soittaa. Joko olet itse kotona tai huoltoyhtiön edustaja saa käydä kodissasi. He eivät missään nimessä voi jättää huoneistosi ovea auki. Huoltomies on kodissasi yhtä aikaa ulkopuolisen asentajan kanssa. Suosittelen, että otat tapahtuneesta yhteyttä isännöitsijään. Ehdotan, että laitat oveesi tarran lemmikkieläimistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 01:53"]

Uudessa talossa on usein paljon säädettävää. Uskoisin, että tilanne helpottaa myöhemmin. Huoltoyhtiö ilmoittaa käynnistään etukäteen. Lapussa on oltava numero, johon voi soittaa. Joko olet itse kotona tai huoltoyhtiön edustaja saa käydä kodissasi. He eivät missään nimessä voi jättää huoneistosi ovea auki. Huoltomies on kodissasi yhtä aikaa ulkopuolisen asentajan kanssa. Suosittelen, että otat tapahtuneesta yhteyttä isännöitsijään. Ehdotan, että laitat oveesi tarran lemmikkieläimistä.

[/quote]

Kiitos vastauksestasi:) Joo kaipa sitä pitäisi ottaa isännöitsijään yhteyttä, se kun vastaa yleensä vasta joskus kuukauden päästä ja ei kauheasti kiinnosta hommia hoitaa niin en sillä ole hänelle tästä valittanut vielä... Kun kerran pyysin häneltä yhtä toimenpidettä/neuvoa asiaan niin oli aika vaikeaa senkin asian hoito, en nyt haluaisi olla "ammattivalittaja" mutta tosiaan minusta tuo ei ole ok että ovet jätetään auki ja että ilmoitetaan tulosta pari päivää ennen käyntiä:/

Kiitos tuosta lemmikkitarra-vinkistä, en ole tiennytkään että sellaisia on mutta sehän olisi ihan hyvä info, varsinkin jos jotain vakavampaa sattuisi kun ei itse ole kotona. Vaikka kyllähän viimeksi kun huoltomies kävi niin varmasti huomasi esim. kissan raapimispuun joka samassa aika pienessä huoneessa jossa kävi... Tai no lähinnä tässä mietin että vaikka ei olisi ollut lemmikkejä, niin olisi kämppään voinut kävellä kuka tahansa jos en itse olisi tullut paikalle. Mutta ei kait auta kuin valittaa vain, tuntuu vain että menee kuitenkin kuuroille korville kuten aiemminkin, sillä tässä mietin sitä turvalukkoa että olisiko se helpoin tapa hoitaa asia kuitenkin, vaikka maksaahan se kyllä...

Jospa se tosiaan tästä rauhoittuisi joskus tuo ramppaaminen, uusi talo kun on niin aika paljon on kaikenlaista ollut tämän lyhyenkin asumisajan. Ei vain enää oikein huvita päästää ketään valvomatta asuntoon tuon jälkeen ja muutenkin alkaa vähän tympimään nuo ainaiset huoltokäynnit. Kun edellisessä vuokra-asunnossa oli yleisavain jollain taloyhtiön puheenjohtajalla tms. ja tuli kerrankin lukemaan vesimittaria jonkin miehen kanssa yleisavaimella, ilman että ilmoitti siitä mitenkään etukäteen. Soitti kerran ovikelloa ja sitten sisälle, kiva kun itse vielä olin suihkussa. Mutta eipä se auta täällä valittaa, kaipa sitä pitää valittaa eteenpäin tai vaan hommata se lukko. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi