Miten päästä vuokrasopimuksesta eroon kesken sopimuksen?
Hjälp! Tosiaan pakkomuutto olis edessä ja täytyisi purkaa nykyinen vuokrasopimus (12kk) kesken kauden. Mulla on iso vuokratakuu kiinni asunnossa (HKI keskusta) ja en haluaisi tätä menettää. Sopimus jää vajaaksi 2kk. Sopimuksessa lukee, ettei voida purkaa ennen kuin kausi on kulunut umpeen. Osaako joku neuvoa, miten tässä kannattaisi toimia, että saisin itseni ulos kämpästä ja vuokratakuut mukaani? Kinkkinen tilanne.
Kommentit (17)
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että riippuu täysin vuokranantajasta miten hän suhtautuu vuokrasopimuksen purkamiseen kesken sopimuskauden. Olemme kaksi kertaa muuttaneet ennen vuokrasopimusken päättymistä. Ensimmäisellä kerralla maksoimme vuokraa sopimuskauden loppuun (2kk). Toisella kerralla vuokranantaja oli paljon joustavampi, eli maksoimme vuokraa vain sen aikaa kun käytimme asuntoa. Silloin olimme joustavia mm asunnon esittelyn suhteen. Eli reilusti vaan vuokranantajan juttusille.
En vuokranantajana anna vakuutta takaisin ennen kuin määräaikaisen vuokrasuhteen piti päättyä ja lisäksi haluan (kirjattu sopimukseen) 1.5 kk vuokran arvoisen korvaussumman siitä, että vuokralainen lähtee kesken vuokrasuhteen. Vuokrasopimus on sopimus, siihen pätee sopimuslainsäädäntö.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 17:02"]
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että riippuu täysin vuokranantajasta miten hän suhtautuu vuokrasopimuksen purkamiseen kesken sopimuskauden. Olemme kaksi kertaa muuttaneet ennen vuokrasopimusken päättymistä. Ensimmäisellä kerralla maksoimme vuokraa sopimuskauden loppuun (2kk). Toisella kerralla vuokranantaja oli paljon joustavampi, eli maksoimme vuokraa vain sen aikaa kun käytimme asuntoa. Silloin olimme joustavia mm asunnon esittelyn suhteen. Eli reilusti vaan vuokranantajan juttusille.
Laki sanoo aika yksiselitteisesti, että vuokranantajalle on annettava mahdollisuus esitell asuntoa. Jos minun vuokralaiseni tästä kieltäytyy tai asettaa omituisia ehtoja, osaan minä olla hankala vuokravakuuden kanssa.
"Oikeus irtisanoa sopimus voidaan antaa vuokralaiselle,
1) jos hänen tai hänen huoneistossa asuvan perheenjäsenensä sairaus tai vamma aiheuttaa asunnon tarpeen lakkaamisen tai olennaisen muuttumisen tai
2) jos hän muuttaa toiselle paikkakunnalle opintojensa, työnsä tai puolisonsa työn takia taikka
3) jos muusta näihin verrattavasta syystä sopimuksen pysyminen voimassa sovitun määräajan loppuun olisi vuokralaisen kannalta ilmeisen kohtuutonta."
Todennäköisesti kohta 2 olisi helpoin toteuttaa. Voisit myös yrittää etsiä vuokralaisen pariksi kuukaudeksi, mutta ei välttämättä tärppää. Tai ihan vain kysyä vuokranantajalta, voisiko sopimuksen irtisanoa - minä kysyin ja hänelle se oli ok, vaikka määräaikainen oli kyseessä.
Mikä on pakkomuuton syy, jos kerran vuokrasopimus vielä jatkuu?
Periaatteessahan tuota ei voi purkaa kuin tietyissä tilanteissa. Kannattaa neuvotella vuokranantajan kanssa.
Jos et saa sopimusta purettua, onko sinulla varaa maksaa kahdelta kuulta vuokraa kahteen paikkaan?
Sovi vuokranantajan kanssa, että etsit siihen uuden vuokralaisen. Luultavasti suostuu, kun sopimusta on noinkin vähän jäljellä ja säästyy siten tyhjiltä kuukausilta ja vaivalta.
Sopimuksen voi purkaa pakkotilanteessa, mutta joudut silloin maksajaksi. Eikö sopimukseesi ole määritelty sopimussakkoa? Se on yleinen käytäntö. Itse olen aina määritellyt sopimukseen sopimussakon, joka vastaa muistaakseni hieman yli yhden kuukauden vuokraa (siis normaalin vuokran lisäksi). Lisäksi sopimuksen rikkova vuokralainen voidaan velvoittaa maksamaan vuokra siihen saakka, että uusi vuokralainen löytyy. Eipä näitä sopimusrikkoja usein ole tullut. Kerran vain tuli ja plussan puolelle jäin siis vuokranantajana. Mutta on siitä ylimääräistä vaivaa ja sinulle tietysti rahanmenoa, ehkö riitaakin, joten kannattaa harkita tarkoin.
Riippuu millainen asunto ja kuinka helposti sen saa vuokrattua.
Jos on opiskelijat yleensä vuokraamassa, ei juuri ennen kesälomia kovin helposti onnistu, juuri sen vuoksi se yleensä tehdään 12 kk, ettei jää loma-ajaksi tyhjäksi.
Viimeistäänkin laissa on määritetty korvaus vuokranantajalle, ellei korvauksesta ole erikseen mainittu sopimuksessa. Jos irtisanoudut sopimuksesta tänään, maksat vielä joka tapauksessa toukokuun vuokran, muu olisi vuokranantajalle kohtuutonta. Sen lisäksi joudut maksamaan korvauksen sopimuksen purkamisesta. Eli käytännössä: sinun kannattaa pysyä siinä asunnossasi. Maksat päällekkäin kahta, teet mitä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 00:21"]
Lisäksi sopimuksen rikkova vuokralainen voidaan velvoittaa maksamaan vuokra siihen saakka, että uusi vuokralainen löytyy.
[/quote]
Tämä ei mene läpi missään oikeudessa.
VIERAILIJA 30.4. klo 0:388/9
Viimeistäänkin laissa on määritetty korvaus vuokranantajalle, ellei korvauksesta ole erikseen mainittu sopimuksessa. Jos irtisanoudut sopimuksesta tänään, maksat vielä joka tapauksessa toukokuun vuokran, muu olisi vuokranantajalle kohtuutonta. Sen lisäksi joudut maksamaan korvauksen sopimuksen purkamisesta. Eli käytännössä: sinun kannattaa pysyä siinä asunnossasi. Maksat päällekkäin kahta, teet mitä tahansa.
no vii höpö höoö mitä stooria jengi taas pukkaa...
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 06:09"] VIERAILIJA 30.4. klo 0:388/9
no vii höpö höoö mitä stooria jengi taas pukkaa...
VASTAALAINAAIlmoita asiaton sisältö 10 [/quote]
Määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanominen
Tuomioistuin voi oikeuttaa vuokralaisen tai vuokranantajan irtisanomaan määräaikaisen vuokrasopimuksen 2 tai 3 momentissa mainitulla erityisellä perusteella.
Oikeus irtisanoa sopimus voidaan antaa vuokralaiselle,
1) jos hänen tai hänen huoneistossa asuvan perheenjäsenensä sairaus tai vamma aiheuttaa asunnon tarpeen lakkaamisen tai olennaisen muuttumisen tai
2) jos hän muuttaa toiselle paikkakunnalle opintojensa, työnsä tai puolisonsa työn takia taikka
3) jos muusta näihin verrattavasta syystä sopimuksen pysyminen voimassa sovitun määräajan loppuun olisi vuokralaisen kannalta ilmeisen kohtuutonta.
Oikeus irtisanoa sopimus voidaan antaa vuokranantajalle,
1) jos hän tarvitsee huoneiston omaan tai perheenjäsenensä käyttöön syystä, jota hän ei ole voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä, tai
2) muusta tähän verrattavasta syystä sopimuksen pysyminen voimassa sovitun määräajan loppuun olisi hänen kannaltaan ilmeisen kohtuutonta.
Vuokrasopimuksen sillä osapuolella, joka ei ole sopimusta irtisanonut, on oikeus saada kohtuullinen korvaus sopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä hänelle aiheutuneesta vahingosta.
Vuokrasopimuksen toiselle osapuolelle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi tässä pykälässä tarkoitetussa asiassa.
Neuvottele vuokranantajan kanssa. Keskustassa oleva asunto menee jokseenkin varmasti samantien vuokraksi ja mulla ainakin on vuokranantajalle käynyt, että olen päässyt asunnosta eroon tuolla tavalla.
Helpompaa se on vuokranantajallekin kuin se, että suututtaa vuokralaisen ilman syytä ja vuokralainen kieltäytyy esim. pari kertaa näytöistä johonkin syyhyn vedoten (ei saa estää siis vuokraamista ja näyttöjä, mutta kaikkiin tapaamisiin ei ole pakko suostua), ei siivoa asuntoa näyttöön vaan keittiönpöydältä löytyy käytetyt terveyssiteet jne jne jne...
Ei voita kumpikaan.
Soita siis vuokranantajalle ja kerro tilanteestasi.
Miksi mulle tulee mieleen että ap on juurikin opiskelija joka esim. valmistuu ja lähtee muualle?
Rahalla pääsee irti sopimuksesta, jonka on itse lukenut ja allekirjoittanut. Miksi sopimuksia tehdään, jos ne pitää saada purettua?