Joulukortti 'postinjakajalta'
Hain laatikosta postia ja siellä oli joulukortti, joka oli ikään kuin postinjakajalta. Ensin heräsi ärtymys, että hitto, toisitte perille kaiken minulle osoitetun postin, ajallaan ja oikeaan osoitteeseen. Älkää tehkö itsellenne ylimääräistä jaettavaa, ennen kuin oikea posti on jaettu, laskutkin ennen erääntymistä.
Sitten muistin, että se postinjakaja ei ole tästä tilanteesta vastuussa, siitä, että resursseja on vähän. Muistinpa, että lapsuudessani tutulle postinjakajalle jätettiin joulun alla ovelle pieni muistaminen ja kiitos. Jotenkin nyt ei ole tullut mieleenkään.
No joo, siihen ehkä jakaja voi vaikuttaa, tuleeko naapureiden postit minulle vai meneekö oikeaan laatikkoon. Mutta ei siihen, että posti tuttavallisesti lähettelee joulukortteja tai siihen, että kolmen kollin lähetyksestä tuotiin kaksi kollia ja perään tuli viesti, että lähetys on perillä, mikä fiilis?
Kommentit (5)
Lol joo ennen postinjakelu oli luottamusvirka ja niin myös meillä jätettiin suklaarasia tms joka vuosi luotettaville postinjakelijoille.
Joo, ei jotenkin nyt ole sellainen fiilis. Ja sorry niille, jotka tekevöt hommansa kunnolla ja oikein.
Toisaalta ei se aina jakajakaan voi vaikuttaa siihen että menee oikeaan osoitteeseen. Esim jos osoite on väärin kirjoitettu niin ohjeistuksen mukaan osoitteen mukaan jaetaan aina vaikka nimi olisikin outo.
Tai jos joku ei tee muuttoilmoitusta vanhasta asunnosta tai tahallaan siirtää kirjansa väärään osoitteeseen, tai tekee vahingossa muuttoilmoituksen väärällä osotteella. Näissäkin tapauksissa posti kantaa sen sinne mitä osoitteessa lukee ja jakaja ei sitä voi omin päin päättää vaikka tietäisikin asian olevan toisin.
Minun kortissani oli postinkantaja kirjoittanut kuulakärkikynällä itse sen jakaja. Vai oliko se sittenkin painettu ehkä? no itsekin muistan lapsuusvuosiltani, miten isä jätti vuosikymmenen meille postia jakaneelle 'posteljoonille' joka joulu aina pienen kuoren. Muistan vieläkin tuon pienen ja pyöreän aina iloisen veikkosen. Harmi, että näitä kirjeitä välillä katoilee, varsinkin jos rahaa sisällä. Postin pitäisi vaan puuttua tiukemmin näihin juttuihin.
Hyvä fiilis.