Auttakaa: Minkä hoitmuodon valitsen lapselleni
Lapseni on vuoden vanha, eli asia ei ole vielä ajankohtainen, mutta mietinnässä. Teen joustavaa työtä, minkä ansiosta tarvitsisin lapselle hoitopaikan noin 3 päiväksi viikossa. Loppuviikon saisimme hoidettua niin, että mummu kävisi häntä hoitamassa meillä kotona yhtenä päivänä, ja minä saisin pidettyä perjantait vapaina.
Olen pohtinut seuraavaa:
2-vuotiaalle perhepäivähoito kuulostaisi ihanalta. MUTTA. Tässä kunnassa ei ole mahdollista saada kuin täysiä hoitoviikkoja pp-hoitajilta. Vaikka käyttäisimme vain 3 päivää viikosta, joutuisimme maksamaan koko summan. Rahallisesti hankalaa.
Päiväkoti, noin 10-12 päivää viikossa, ei pitkiä päiviä. Kääntöpuoli: Tottuuko lapsi tarhaan, jos hän on siellä vain alkuviikot? Tuntuuko repaleiselta, pääseekö porukkaan?
Päiväkoti, joka päivä, mutta lyhyet päivät. Tuntuisi tarpeettomalta lapsen kannalta ja rahallisesti, mutta jotkut sanovat, että ainakin alkuvaiheessa tarhassa pitäisi olla tiiviimmin, että tottuu.
Auttakaa kokeneemmat! Mietin tätä asiaa joka päivä, mutta en tule hullua hurskaammaksi. En ole ollut lapsena itse päiväkodissa, joten en tiedä siitä mitään, en myöskään pp-hoitajista. Fakta on se, että minun on mentävä vuoden päästä töihin. Luojan kiitos työni on näin joustava. Joustavuuden ansiosta haluaisin antaa pienelle lapselle mahdollisimman paljon sitä kotona oloa ja perhepäiviä, minun ja mummun kanssa rennosti olemista jne. Mutta voiko osa-aikainen päiväkotihoito+kotihoito onnistua, sekoittaako se vain lasta?
Tyttö on kehittynyt fyysisesti nopeasti. On kovin aktiivisen tuntuinen, rakastaa muskaria ja kerhoa, ottaa muihin lapsiin kontaktia. Tunteellisen ja herkän oloinen, äitiinsä kiintynyt tyttö, mutta myös rohkea ja todella iloinen.
Kommentit (7)
2-vuotiaat elää hetkessä, eli pääsee leikkeihin mukaan. Tottumisen takia ei kannata pitää pitkiä päiviä tai viikkoja hoidossa.
Meillä 3- ja 1-vuotias ovat kotona hoitajan kanssa osa-aikaista päivää kun itse teen lyhyitä työpäiviä. Loistava järjestely kaikkien kannalta, pitkälti kiinni siitä että olemme löytäneet erittäin hyvän hoitajan.
Mä kyllä kannatan pph-hoitomuotoa mikäli on kiva hoitaja. Olisin ihan valmis maksamaan siitä koko viikosta (ei se nyt niin sueur ero edes ole) jotta lapsi saa rauhallisempaa ja kodinomaisempaa hoitoa. Mutta jos siis raha ratkaisee niin eihän sulla ole muuta vaihtoehtoa kuin päiväkoti.
Ap tässä vielä: miten paljon maksaa yksityisen hoitajan palkkaaminen kotiin vaikka kolmeksi päiväksi viikossa? Ja saako sellaisia ylipäätään, olen käsittänyt, että monet haluavat perhepäivähoitajaksi täydellä sopparilla, ja se taas olisi meille ihan liian kallista, kun on vain yksi lapsi, eikä mitään hoitorinkiä.
Googlaappa yksityisen kodinhoidontuki. KELA maksaa palkan, joka on noin 750-900 lapsien määrästä riippuen.
Ihan outoja peukutuksia täälä taas.
Kyllä toi osaviikko voi toimia ihan hyvin. Mä aloitin opinnot, kun lapsi oli vähän vajaa 2-vuotias. Hän oli 10 päivää kuukaudessa päiväkodissa. Muut päivät sumplittiin ristiin miehen kanssa, molemmat opiskelimme.
Ihan samalla tavalla lapsi tottui päiväkotiin, kun tottui siihen, että kävimme aikaisemmin kerran viikossa kerhossa. Ensimmäinen kuukausi oli harjoittelua, sitten meni jo hyvin. Ei kannata pelätä, että osaviikko tarkoittaisi joka ikisen lapsen kohdalla repaleisuutta. Jos perheen rytmit on muuten kunnossa, niin ei se päiväkoti ihan kauheasti sitä aina sotke. Päinvastoin.