Oikeastiko pk:ssa pakkonukutetaan 12-14???
Lto täällä.
Ihmettelen tuota jatkuvaa kritiikkiä päiväkotien päiväunista. Siis oikeastiko jossain pakkomakuutetaan lapsia 2h.
Olen sitten ollut hyvissä paikoissa töissä! 4 ssä eri päiväkodissa eikä missään näistä yhtäkään lasta pakkomakuuteta 2 H. Näissä paikoissa yhteinen lepohetki (alle eskari-ikäiset) on n. Klo 12-12.30 eli 30-45 min. Tänä aikana nukutellaan ne, jotka unta tarvitsevat. Muut kuuntelevat esim musiikkia, mutta ovat samassa tilassa hiljakseen.
Puolen tunnin päästä ylas nousevat he, jotka eivät nuku. Jos vanhemmat eivät halua pidempää nukkumista, lapset herätetään kun nukkumattomat nousevat ylös.
Päivälevon aikana ei yksikkään hoitaja käy kahville, vaan se hoidetaan uniajan jälkeen vuorottelemalla. Levänneitä lapsia voi vahtia vähemmillä resursseilla kuin yliväsyneitä.
Nukkua saa välipalaan asti (klo 14) jos tarve niin vaatii. Minulle tuo pakkonukutus kuulostaa oudolta ja epäilen sen olevan urbaani legenda.
Terveiset päiväkodin ihmeellisestä maailmasta ;)
Kommentit (25)
Kun olin itse esikoulussa, siellä pakkonukutettiin. En enää muista, kuinka pitkään "päiväunet" kestivät, vähintään tunnin. En koskaan nukkunut ja vihasin sitä.
Meilläkin oli ns. pakkonukutus pk:ssa, ja lapset nukkuivatkin aina n. 2 h päikkäreitä. Kuitenkin illalla nukahtivat aina hyvin jo kasin, ysin aikaan ja nukkuivat täydet unet.
On välttämätöntä tainnuttaa kakarat jotta hoitajat saavat rauhassa lukea naistenlehtiä ja polttaa tupakkaa.
Eräässä päiväkodissa jossa työskentelin lapset meni nukkariin n. Klo 11.40 ja lepääjät pääsi pois vasta klo 13 jälkeen. Tämä juuri "resurssien takia". Mutta kerroin sitten että muitakin mahdollisuuksia on ja aloitteestani tuli erikseen 3-4-vuotiaille levätys joka kestää max 45min. Kummasti rupeaa porukka riittämään, kun esimiehelle sanottiin, että paperitöistä on nyt ehdittävä välillä kentällekin. Lapsia alkoi olla valtava määrä ja lepääjät häiritsivät nukkujia joten tämä oli paras ratkaisu, kun ei luvattu satua tuoda nukkariin. Ikävä yleistää, mutta kyllä oli vaikea tehdä töitä uskovaisen, työhönsä kyllästyneen maalaisjuntin kanssa.
Meillä lapsen päiväkodissa saa tunnin päästä nousta, jos ei ole nukahtanut. On se varmaan pitkä tunti, jos ei uni tule silmään. En ole varma, nukkuuko lapsi vai ei, ainakaan illalla ei ole ongelmia unen tulon kanssa.