Kalenterissa oli vappu englanniksi "may day". ;-)
Eiks se oo vähän niinkuin se hätähuuto: mayday! mayday!!!!
Kommentit (15)
Hätähuuto tulee ranskan sanaparista "M'aidez", eli auttakaa minua. Äännetään medee, josta on tullut avunhuuto mayday. Kuukaudet kirjoitetaan englanniksi isolla alkukirjaimella, myös täällä Pisatutkimusten huippumaassa.
Nämä molemmat asiat kuuluvat yleissivisykseen.
Onhan se vähän niinkuin, mutta ei ihan. May Day on vappu ja mayday on hätäviesti.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 16:58"]
Hätähuuto tulee ranskan sanaparista "M'aidez", eli auttakaa minua. Äännetään medee, josta on tullut avunhuuto mayday. Kuukaudet kirjoitetaan englanniksi isolla alkukirjaimella, myös täällä Pisatutkimusten huippumaassa.
[/quote]
Kiitos tästä :) Mä rakastan nippelitietoa ja sanojen etymologiaa. Tämä ei ollut sarkasmia.
Ranskaksi "auttakaa minua" on kylläkin "Aidez-moi!". Saattaa olla, että mayday on lyhentynyt sanoista "Venez m'aider!" ("Tulkaa auttamaan minua!")
2
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 16:58"]Hätähuuto tulee ranskan sanaparista "M'aidez", eli auttakaa minua. Äännetään medee, josta on tullut avunhuuto mayday. Kuukaudet kirjoitetaan englanniksi isolla alkukirjaimella, myös täällä Pisatutkimusten huippumaassa.
[/quote]
Pisa-tutkimusten*
[/quote]Pienellä
[/quote]
Englantilaisten oli pakko ruveta ääntämään "meidei", sillä he eivät pysty ääntämään e-kirjainta sanan loppuun. Kun Espanjassa on José ja Café, britti ääntää niihinkin aina i-kirjaimen perään: hosei, cafei.
No on se aika mayday mayday. Joka vappu kymmenen hukkunutta tai muuta viinakuolemaa, jos on hyvä sää niin kaksikymmentä.
Yhdessä James Bond-leffassa Grace Jones esitti melko räväkkää naista nimeltä May Day, joka oli ensin pahuli, mutta lopulta sankari.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 17:23"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 16:58"]
[/quote]Pienellä
http://www.kotus.fi/index.phtml?i=457&s=2607
[/quote]
Suomeksi pienellä, englanniksi isolla. Ja sama pätee viikonpäiviin.
May Day on vappu, Mayday, Mayday, Mayday on hatakutsu ja sanotaan aina kolme kertaa. Molemmat isolla alkukirjaimella.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:03"]
No on se aika mayday mayday. Joka vappu kymmenen hukkunutta tai muuta viinakuolemaa, jos on hyvä sää niin kaksikymmentä.
[/quote]
Mahdoitko olla jo juhannuksessa, jolloin hukkuneiden riemukas luettelointi on YLEn uutisten "parasta" antia 3 vrk ajan?
Kyllä se pysäyttää, kun mayday:n eetteristä kuulee.
Estonian hätäkutsu:
Kyllä, se on molempia.