VEROKORTTIASIANTUNTIJAT! Verokortin kopio useammalle työnantajalle?
Korotin tulorajaa, joten minulla on nyt itse printattu lappu toimitettuna työpaikalle. Vaihdan työpaikkaa toukokuun lopussa. Palkan maksupäivä on niin epäsäännöllinen (keikkatyö), etten haluaisi jäädä odottamaan verokorttia hamaan kesäkuun loppuun saakka. Enkä todellakaan haluaisi sivutuloprosentilla tämän takia. Minulla olisi kotona samanlainen printti, voinko viedä sen uuteen työpaikkaan? Virallisesti siis en, mutta mitä haittaisi, jos näin tekisin?
Toinen vaihtoehto varmaan, että korotan tulorajaa eurolla ja saan uuden verokortin uudella päiväyksellä uuteen työpaikkaan. Voinko silloin jättää vanhan verokortin sinne vanhaan työpaikkaan odottelemaan, jos teenkin sinne vielä syksyllä yksittäisiä keikkoja...?
Kommentit (7)
Kun teet siellä vero.fi:ssä sen verokortin on siellä mahdollisuus laskea sama veroprosentti kahdelle eri työnatajalle. Tämä tietysti hieman nostaa sitä päätyön prosenttia mutta eipähän tarvitse "sivutyöstä" maksaa täyttä sivutuloprosenttia.
Itse teen tämän joka vuosi...
Ei taida mikään kopio onnistua, kyllä mun ainakin piti tehdä noita sivubisneksiä just sillä sivutulokortilla ja niitä sain toisenkin verotoimistosta, kun monessa paikassa kävin.
Printtaa uusi verohallinnon sivulta. Syötät sinne alkuvuoden palkat ja pidätykset, niin tulee prosentti kohdalleen.
Jos ei halua antaa valtiolle ilmaista lainaa eikä maksella mätkyjä, niin keikkatyöläisen kannattaa printtailla uusia verokortteja pitkin vuotta. Turha käytää vanhaa.
Mä ainakin vaan itse ilmoitin toiselle työnantajalle suullisesti veroprosentin. Teen siis säännöllisen epäsäännöllisesti kolmelle työnantajalle vuoden aikana töitä. Yksi on "virallinen" työnantaja, sille vein verokortin, muille vaan kerroin millä prosentilla tekevät ennakonpidätykset. Itse pidän huolta loppuvuodesta, että vuosituloraja ei mene yli, jos uhkaa mennä yli, korotan tulorajaa ja veroposenttia.
Ei mitään ongelmaa.
Itse olin virkasuhteessa joka jatkui heinäkuun loppuun, mutta aloitiun työsuhteessa 1.6. (lomia yms kaksi kuukautta) ja jätin vanhan verokortin edelliselle ja tilasin uuden verokortin, jossa siis huomioitu kesä- ja heinäkuun palkka molemmista töistä ja toimitin sen uudelle työnantajalle. Tästä 5v eikä tullut mätkyjä tai muuta koska kokonaistulo ratkaisee, ei se kuka maksaa.
Työnantajat ilmoittavat yksityiskohtaiset verotiedot (= hieman yksinkertaistettuna nimi, hetu, ansion laatu, rahamäärä, ennakonpidätys, muut vähennykset) verottajalle kerran vuodessa. Verottaja ei todellakaan ala selvittämään, mitä ennakonpidätysprosenttia on käytetty milloinkin tai muuta yksityiskohtaista tietoa. Eli kunhan huolehdit, että ennakonpidätys suoritetaan riittävän korkeana, niin ei mitään huolta.
Kopio on verrattavissa asiakirja väärennökseen. Joko sivutyökortilla tai sitten hommaat freelance kortin.