Syödäänkö teillä koskaan mitään epäterveellistä?
Lueskelin tuossa jotain ketjua, missä mamma oli pillastunut siitä, kun mies oli tehnyt lapsille ruuaksi lihapiirkoita nakeilla ja aurajuustolla, sekä cokista.
Syödäänkö teillä ikinä mitään epäterveellistä? Mitä ja milloin? Vai herkutteleeko vain vanhemmat?
Mulle tuli pieni pistos sydämeen, meillä taitaa olla joka perjantai-ilta jotain vähän epäterveellisempää.. (tehdään itse pitsaa, lasagnea, lämppäreitä, joskus noita lihapiirakoitakin..) ja lauantaina saa saunalimpparit!
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:27"]
Mutta eiköhän tässäkin ole aika paljon mielipide- ja käsite-eroja eri perheiden välillä, joidenkin mielestä rasva on epäterveellistä ja joidenkin ei, joidenkin mielestä taas vehnä jne. Tärkeää olisi oppia kuuntelemaan omaa kehoaan, se kyllä kertoo mikä on terveellistä juuri sinulle ja mikä ei :)
[/quote]
Onpas typerä kommentti.
Syödään. Huomenna syödään munkkeja, simaa ja ruuaksi on pitsaa.
Eilen ostettiin jätskit! Hui!
Kyllä meilläkin voi olla lihapiirakkaa ruuaksi. Samoin nakkeja tai grillimakkaraa! Kotiruokaa on useammin.
Toki. Meillä syödään ihan kaikkea mistä tykätään. Päivittäin mm. makea jälkiruoka. Pizzaa, lasagnea tms en edes pidä mitenkään epäterveellisenä ja meillä on niitä usein, samoin pastaruokia. Kukaan perheessä ei ole ylipainoinen ja hyvin terveitäkin ollaan.
Totta kai! Esim. ranskiksia syödään, tai tehdään pikaruuaksi jotain pestopastaa. Eilen syötiin lapsen kanssa jätskit kauppareissulla ja yks päivä syötiin lounaaksi kahvilan vohvelit. Syödään aika usein jotain epäterveellistä, vaikka peruskotiruoka onkin meillä terveellistä.
Jos palstamammoilta kysytään, niin kaikki on epäterveellistä paitsi ne niin trendikkäät "vihersmoothiet".
Juu, kerran kaksi viikossa, mutta lihapiirakoita meillä ei ruuaksi ole koskaan ollut :)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:50"]
Jos palstamammoilta kysytään, niin kaikki on epäterveellistä paitsi ne niin trendikkäät "vihersmoothiet".
[/quote]
Itse luulin, että nämä "palstamammat" ovat juuri niitä lihapiirakkamammoja?
Yksittäiset ruoat eivät ole epäterveellisiä (pl. asbestiburgerit), ruokavalio kokonaisuutena voi olla.
Mä ajattelin tänään antaa 5veelle lihapiirakan lounaaksi ja itse syön maksalaatikkoa. :D
Minä olen sitä mieltä että lapset tarvii energiaa. Niiden ei tarvi syödä vain terveellisesti (jos ei ylipainoa). Jossain tutkimuksessakin todettiin että lapsena aliravitsemuksesta kärsineillä oli aikuisena enemmän sydän ja verisuonitauteja.
Kamala ajatella että jossain on äiti joka syötää joka ikinen päivä vain terveysruokaa lapsille. Toki yhtä kamala on se äiti joka syötää vain eineksiä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:02"]
Minä olen sitä mieltä että lapset tarvii energiaa. Niiden ei tarvi syödä vain terveellisesti (jos ei ylipainoa). Jossain tutkimuksessakin todettiin että lapsena aliravitsemuksesta kärsineillä oli aikuisena enemmän sydän ja verisuonitauteja.
Kamala ajatella että jossain on äiti joka syötää joka ikinen päivä vain terveysruokaa lapsille. Toki yhtä kamala on se äiti joka syötää vain eineksiä.
[/quote]
Mikähän mahtaa olla mielestäsi se "terveysruoka"??
Kyllä meillä välillä syödään epäterveellisesti, tällöin siis saattaa ruokalistalla olla esim. jotain soijanakkeja/soijapullia ja ranskalaisia tai esim. vehnäpizzaa. Tämä lähinnä silloin, kun ei vaan jaksa tehdä mitään mikä vaatisi enemmän vaivaa. Pääosin kyllä kuitenkin koitetaan syödä terveellisesti.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:02"]
[/quote]
Miten ihmeessä saat käännettyä tämän asian niin, että terveellinen ruoka = lapsen aliravitsemus ja energianpuute?
Terveellinen ruoka = terve lapsi
Terveellinen ei ole sama asia kuni rasvaton, hiilariton, proteiiniton, vitamiiniton, kaloriton jne. vaan nimenomaan sitä mitä se sana sanookin; terveellistä, terveyttä edistävää ja ylläpitävää.
Meillä syödään kaikenlaista, eli varmaan myös epäterveellistä. Lihapiirakoita ei kyllä syödä, kun niistä ei kukaan tykkää. Kaupan yyberrasvaiset liha- ja munariisipasteijat kyllä maistuu :)
Me syödään mun tekemää ruokaa: pizzaa, lasagnea, kaikkea. En ole ajatellut, että se olisi erityisen epäterveellistä. Rasva ja suola pysyy hyvin handussa kun tekee itse, mutta en ajattele terveellisyyttä vaan hyvää makua kun teen.
Makeaa syödään meillä kyllä aika vähän; kahvileipää ei juuri syödä, mutta keväällä ja kesällä on tietysti jätskiä tarjolla. Varmaan, kun ei maistu vanhemmille, niin ei maistu lapsillekaan. Limppariakin menee aika vähän, anopin mehuja paljon. Ovatkohan ne epäterveellisiä?
Lapsilla karkkipäivä kerran viikossa jos heitä kiinnostaa.
Vihanneksia ja hedelmiä menee paljon. Kohtuus kaikessa ja kaikkea kohtuudella :)
Kyllä meillä joskus syödään epäterveellisesti, eli lähinnä silloin jotain makeaa. Lapset saavat ostaa viikonlopuksi herkkuja kohtuullisesti, ovat siis jo niin isoja, että en minä heitä voisi estääkään. Mutta olen iloinen, että eivät sitten ostele karkkeja ja limsoja muulloin, eivätkä pidä esim. hamppareita tms. minään herkkuina, tosi harvoin käyvät niitä syömässä, ehkä muutaman kerran vuodessa.
Pääsiäisenä oli mämmiä ja suklaamunia, vapuksi teen simaa ja munkkeja, synttäreillä on monenlaisia herkkuja jne. Mutta päivittäinen ruokavalio on kyllä varsin terveellinen; ei eineksiä, paljon kasviksia, luonnollisia rasvoja, normaalisti lihaa ja kalaa, suositaan luomua, vältetään lisäaineita jne.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:50"]
[/quote]
Itse luulin, että nämä "palstamammat" ovat juuri niitä lihapiirakkamammoja?
[/quote]
Minä en ole vieläkään päässyt selvyyteen ketä nämä mammat oikein ovat?
Vai lasagnekin on epäterveellistä..meillä ihan arkiruoka...sekä myös lämpimät leivät....
Jos lautasen toisella puolikkaalla on kotona tehtyä lasagnea tai moussakaa ja toisella puolikkaalla salaattia ja jälkäksi vaikka hedelmä, niin miten ateria voi olla epäterveellinen?
Kokonaisruokavalio ratkaisee, ei yksittäiset ruoat.
Leivän voi joskus voidella voilla ja laittaa lauantaimakkaraa päälle, joskus taas neitsytoliiviöljyllä ja siivuttaa päälle avocadoa + suolaa ja mustapippuria. Ei tarvitse olla joko-tai, voi myös olla sekä-että.