Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ja kahvi

Vierailija
29.04.2014 |

Moikka kaikki. Meille on mieheni kanssa kehkeytynyt iso ongelma lapsen kofeiinin käytöstä. Tiedän tiedän, on aivan järjetöntä antaa kahvia 8-vuotiaalle pojalle, mutta antakaa kun hieman valotan asiaa.

Meidän poikamme meni noin 7-vuotiaana maistamaan minun kahviani ilman lupaa, enkä sitä lupaa kyllä silloin olisi antanutkaan. Poika jostain syystä pitikin kahvin mausta ja alkoi vinkumaan lisää ja lisää. Hän jatkoi minun kahvini juomista, jos satuin sen hetkeksikin johonkin unohtamaan. Tästä kehkeytyi aivan ylitsepääsemätön ongelma, kun poika alkoi kiukuttelemaan ja raivoamaan, jos ei kahvia saanut. Ja tietenkin myös kouluun meneminen myöhästyi tämän takia.

Pidimme pitkän keskustelun mieheni kanssa ja tulimme siihen lopputulokseen, että annamme pojalle aamuisin kahvia. Nyt jälkikäteen mietityttää mitä tuollainen kahvin juonti kasvavalle 8-vuotiaalle lapselle tekee. Mieheni isä on alkoholisti, olemme miettineet, että onkohan pojalla samanlaisia riippuvuusgeenejä? Eli jää koukkuun lähes kaikkeen samalta istumalta. Mikä avuksi, onko kofeiinista haaittaa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ot, mutta joskus vuosia sitten kahvia annettiin ylivilkkaille (adhd) lapsille, koska rauhoittuivat pienestä määrästä kofeiinia.

Eli vastaus kysymykseen: pienestä määrästä kahvia ei ole vaaraa.

Vierailija
2/5 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sain pienen määrän kahvia jo pienestä pitäen, kun tykkäsin siitä. Maitoa oli varmaan reippaasti yli puolet kupista. En osaa sanoa onko siitä ollut haittaa, ihan normaali (omasta mielestäni ainakin) olen. Ja kahavia juotu sitten siitä asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä hyödyistä tai haitoista. Oma poika on välillä halunnut maistaa tilkan kahvia. Täyttää 10v kesällä, ja on tämän kevään aikana alkanut tahtoa pienen kupillisen kun keitämme sitä miehen kanssa itsellemme. Yhteensä hänellä menee n. 2-3 kuppia viikossa. En ole nähnyt syytä rajoittaa, mutta en toki erityisesti sitä hänelle tarjoakaan. Muistaakseni aloittelin itsekin kahvinjuonnin noihin aikoihin.

Vierailija
4/5 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oo mikään riippuvuus, se nyt vaan haluu sitä kahvia kun tykkää. 

Vierailija
5/5 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapselle lääkäri määräsi kupin kahvia ja kaksi sokeripalaa migreenilääkkeiden kanssa. Koulussa ei tietenkään onnistu kahvinkeitto tai sokeripalojen käsittely eli siellä on mukana kofeiinitabletteja ja Siripiri-pötkö lääkepenaalissa. 

Ennen kuin kukaan tulee saarnaamaan voin kertoa, ettei lapsi tai hänen luokkakaverinsa ole vetäneet kofeiini- tai rypälesokeriövereitä. Tarkastan penaalin viikonloppuisin.