Mitä tarkoittaa merkki auton perässä, kuin kalaa muistuttava symboli?
Ootteko nähneet ehkä? Mitä se tarkoittaa? Kuka sellaista käyttää?
Kommentit (14)
vaan se oli varhaisten kristittyjen keskinäinen " salasymboli" . Siis kalamerkistä kristityt tunnistivat toisensa aikana, jolloin uskosta ei kannattanut pahemmin huudella julkisesti.
Ateistina haluaisin ehdottomasti tuollaisen! Olisi hauska vastaveto noille kritittyjen kaloille. Evoluutio rules!
" Meilläpä on " kala" jolla on jalat. Ja liskon sisällä lukee Darwin. :-)))"
Eikä ollut auton edellinenkään omistaja.
8
Olin kerran eräässä luterilaisessa kesätapahtumassa ja parkkipaikalla oli todella paljon kala-autoja.
8
Mun monet luterilaiset ystävät pitävät merkkiä autoissaan. Musta se on myös sellanen Jeesuksen siunausta pyytävä merkki eli toivotaan turvallista matkaa.
vaan on tosiaan vanha alkukristittyjen merkki ajalta, jolloin esim. roomalaiset vainosivat kristittyjä (syöttivät leijonille Colosseumilla jne.). Olen ollut mm. vanhan rooman valtakunnan aikaisen asuintalon raunioilla, ja talon edustan kiveyksessä näkyi vieläkin siihen laatoitettu kala. Merkkinä siitä, että siinä talossa asuu kristittyjä ja sinne voi tulla turvaan. Edelleen kalaa käytetään kristinuskon symbolina, ihan luterilaisilla, ortodokseilla ja millä hyvänsä, ei ole siis mikään helluntalaisten tms.
merkki. Ja musta ihanaa vanhaa salakieltä, vaikka siihen aikaan syy kalan käyttöön ei ollutkaan yhtään ihana.
Keisari Konstantinus oli ensimmäinen kristitty keisari Roomassa, joskus v. 300 jkr, ja sitä ennen kristittyjä vainottiin. Konstantinuksen äiti, kuningatar Petra, sai poikansa lopettamaan vainot ja kääntymään kristityksi.
Ichtys oli merenjumalatar Atargatiksen pojan nimi. (Kyseinen leidi tunnetaan myös nimillä Tirgata, Aphrodite, Derceto, Salacia, Pelagia ja Delphine.) (Kaikki tunnettu merenneidon ominaisuudessa.)
Kristinuskoon kopioitiin juuri jumalattaren poika, sillä Mari, Maria, Marina, Marian, Mariamne, Myrrhine, Myrrha, Mari-Yamm, Mari-El ja Stella Maris olivat eri kansojen nimityksiä Äiti Merelle.
Jätän tässä yhteydessä kertomatta ne mahdollisesti teitä järkyttävät historialliset tosiseikat kalasymbolin tienoilta, kun kerran olette niin käsittämättömän vastahankaisia kaiken tiedon suhteen!
IKHTYS (Kreik. kala) = Iesus (Jeesus), Khristos (Kristus), Theou (Jumalan), ' Yios (Poika), Soter (Pelastaja)
kun alkukristityt tapasivat toisiaan toreilla ja turuilla niin jutellessa uuden tuttavuuden tai muuten vaan mukavan tuntuisen ihmisen kanssa he piirstivät jalallaan maahan hiekkaan tuon kalan kahdella viivalla. Tämä oli siis keskustelukumppanille merkiksi että olen kristinuskossa, kun näistä asioista ei silloin tosiaan kannattanut huudella suureen ääneeen...
pakanoilla oli tapana piirrellä kalasymbolia varpaalla tai kepillä jalkainsa juureen koska juutalaiset vainosivat heitä heidän uskonsa takia.
Ja sehän oli se kala, joka nielaisi Osiriksen peniksen. Tämän hulvattoman keksinnön jälkeen Isis-patsaisiin piirrettiin usein kalasymboli sukuelinten kohdalle.
Ettekö te " kristityt" lue ollenkaan varhaisempaa historiaa? Kädet korville vaan äkkiä ja gospelit soimaan täysille ettei tarvitse ottaa kantaa.
Minulle on ihan sama kuka muu on kenties käyttänyt kalasymbolia. Symbolit ovat vain symboleja ja ne ovat merkityksellisiä vain siinä merkityksessä mikä niille annetaan. Jos kristinuskossa onkin aiemmin pakanoitten käyttämiä merkkejä ja juhlapäiviä, niin eihän se merkitse mitään koska olennaista on se mihin tarkoitukseen niitä nyt käytetään.
Onhan esimerkkejä toisinkin päin. Sateenkaari on vanha juutalais-kristillinen symboli, joka kertoi Jumalan uskollisuudesta, mutta nyt sen ovat omineet käyttöönsä kaiken maailman new aget ja homppeliperheet.
Kaukaa haettuja vinoiluja sitä paitsi. Jos vaikka jollakin egyptiläisten atonilla on ollut risti merkkinä, niin Jeesuksen ristin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Olemme kyllä itsekin kristittyjä, eli ei mitään pakottavaa tarvetta ole repiä sitä irtikään.