Kertokaa ikävistä asiakkaista!
Työskentelen osa-aikaisena tarjoilijana opiskelujen ohessa, ja eilen tuli saatua sellaista kuraa niskaan etten kyllä hetkeen ole moista paskaa suoltavia juntteja joutunutkaan kohtaamaan... Olin töissä koko viikonlopun perjantaista alkaen, ja pisti oikein silmään miten kumman ärrimurria porukkaa oli tällä kertaa liikenteessä normaaliin verrattuna. Kumma juttu sinänsä, viikonloppu edessä ja kesä tuloillaan, sääkin kuin morsian konsanaan! Itse olin mm. edellä mainituista syistä hyväntuulinen, mutta viimeistään eilen alkoi jo se omakin hymy hyytyä.. Olen hyvä reklamaatiotilanteissa ja onnistun lähettämään asiakkaat kotiin tyytyväisinä mahdollisesti sattuneista kämmeistä huolimatta. Mutta sitten on taas olemassa näitä kieroutuneita, mistä lie siinneitä ihmisyksilöitä, jotka ilmeisesti valittavat ja vänkäävät ihan vaan siitä vänkäämisen riemusta.. Tällaisille asiakkaille on oikeastaan yhdentekevää mitä yrität sanoa, sillä kaikki sanomasi lytätään. Ilmeisesti ainoa pääkoppaan painunut asia on täyttä soopaa oleva lausahdus "asiakas on aina oikeassa". Näiden kanssa asioidessa inhottavaa on tietenkin koko tilanteeseen joutumisen lisäksi se, kun olisi niin paljon takaisin sanottavaa mutta parhaat "ei ehkä työnantajan linjauksia myötäilevät" lainit täytyy pitää omana tietonaan.. Eilinen asiakas oli minua kohtaan niin töykeä ja epäkunnioittava, että ihan hirvittää miten voi joku puhutella toista ihmistä (oli tämä töissä tai ei) siihen sävyyn! Aloin suorastaan toivoa, että ne puheet olisi menneet henkilökohtaisuuksiin, jolloin taas olisin voinut viheltää pelin poikki ja kieltäytyä asioimasta enää kyseisen pöydän kanssa. Nyt piti kuunnella sontaa tuutin täydeltä... Olen neljä vuotta työskennellyt samoissa hommissa ja olenkin ihmetellyt sitä, miten olen välttynyt aina kaikkein kusipäisimmiltä tapauksilta. No, nyt on koettu sekin, hurraa. :D
No mutta, onko kuulolla muita aspoja/tarjoilijoita? Mites teillä? Tai mikä parasta, jos täällä on noita elämäntapa-valittajia, niin kertokaa, mitä teille on oikein tapahtunut? Mikä oikeuttaa ryöpyttämään ja nöyryyttämään muita ihmisiä?
Minulla on tentti tulossa eikä todellakaan pitäisi olla kirjoittelemassa tämmöisiä, joten toivottavasti saataisiin keskustelua käyntiin aloittajan mahdollisesta hiljaisuudesta huolimatta... Oli vaan pakko vähän purkaa :D
Kommentit (5)
Kannattaa jättää nämä vajavaiset ja mieleltään ja katsomukseltaan hyvin suppeat ihmiset omaan arvoonsa. Hyvä asiakaspalvelija olet kun osaat tilanteessa kuin tilanteessa olla luotettava, tasainen ja ammattitaitoinen. Itse ajattelen että kun olen rauhallinen ja hoidan homman hymyssä suin, asiakkaalle saattaa tulla aika tyhmä olo kun huomaa joskus miten törppö olikaan. Olen sen ystävällisempi, mitä inhottavampi mulle ollaan. Kivaa. Ja tyhmä ei tajua olevansa tyhmä, turha niistä ottaa sen kummempaa muistoa itselleen.
Kirpputorilla työskennelleenä olen joskus joutunut palvella asiakasta, joka on ostavinaan verhoja ja penkoo ja mittauttaa kaikki läpi, siihen kuluu paljon aikaa ja lopulta hän ei osta mitään. Sitten toisella kertaa mennään taas ne samat verhot läpi jne.
Joillain, varsinkin +50 miehillä on monesti tarve olla mahdollisimman ilkeä ja pikkumainen. Lähtökohta on jo tämä, ihan sama mitä aspa sanoo tai tekee.
Mikäs av:n sanojen uusille riveille siirtämisominaisuudelle on tullut? Sanat jakautuu miten sattuu :O
http://www.aasiakas.net/