Mikä on luomusynnytys?
Vetelin iloisesti ilokaasua synnytyksessä ja olin tulikuumassa suihkussa supistusten aikana. Sain myös lämpimän jyväpussin selkäkipuihini. Mihin kategoriaan asetun? Paljonko synnytyspisteitä sain?
Kommentit (4)
Tuo ap:n synnytys oli kaasulla lannoitettu.... ei pisteitä. Saat pisteitä, jos et huutanut ja kiroillut kätilölle, haukkunut sairaalaa ja lapsen isää lyttyyn ennen ja jälkeen toimituksen JA olet muistanut jumpata lihaksesi kuntoon, etkä hauku sairaalan henkilökuntaa siitä, että pilasivat lihaksesi ja koko elämäsi.
Minä tiedän Suomessa yhden täysin luomusynnytyksen. Tuttu oli tietämättään raskaana ja synnytti keittiössä yksin lapsen. Ei päässyt edes puhelimeen vasta kun lapsi oli käsivarsilla, puhelin kun oli toisessa huoneessa. Tosin ambulanssihenkilökunta oli häntäkin välinein vastassa.
Suomessa seurataan tarkasti raskautta ja äidin, sekä lapsen hyvinvointia. Mielestäni jos sairaalassa synnyttää, niin siinä käytetään välineitäkin niin paljon, ettei juuri luomusta enää voi puhua.
Se, että joku kestää synnytysvaiheen ilman lääkkeellistä apua, ei mielestäni tee synnytyksestä luomua.
Olen ollut töissä Afrikassa ja luomu tarkoittaa siellä kyllä sitä luomua, vaikka sielläkin yritetään raskauksia seurata, mutta monessa paikassa raskaus on tabu. Veikkaan, ettei yksikään täysjärkinen suomalainen sellaista halua.
Kun on itse nähnyt maapohjalattiaisen talon, jonka patjalla äiti on pienokaisensa
saanut, niin hurjien suomalaisten luomusynnyttäjien lesoilut tuppaa hynyilyttämään.
4, tavallaan noinkin, mutta kyllä itse lasken luomusynnytykseksi sellaisen synnytyksen, jossa ei ole otettu kipulääkkeitä eikä ole tarvinnut synnytyksen kulkuun puuttua erityisemmin, tavallinen kätilön apu on riittänyt.
luomu tarkoittaa ettei lannoiteta millään keinotekoisella