Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä niissä etätöissä niin tökkii että menet mieluummin toimistolle?

Vierailija
10.12.2020 |

Meillä on vahva etätyösuositus ja esimies jatkuvasti muistuttaa, että jos vain suinkin voi tehdä töitään etänä, tulisi toimistollaoloa välttää. Suurin osa ihmisistä pystyy meillä myös suurelta osin tekemään työnsä ilman, että tarvitsee tulla toimistolle. Silti vastustus etätöiden tekemiselle on ihan älytöntä ja kysellään, eikö tosiaan saa tulla mieluummin työpaikalle. Tämä johtaa siihen, että myöskään etätyömyönteiset eivät kehtaa jäädä etätöihin, kun nämä pullikoijat vihjaavat joka käänteessä, miten "siellä kotona ei saa tehtyä mitään".

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että näillä toimistohengareilla ei kellään asu lapset enää kotona häiritsemässä keskittymistä.

ap

Vierailija
2/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on trendinä, että mennään työkaverin luokse etätöihin, siellä on etuna työkaverin vaimon valmistama herkullinen lounaskin ilmaiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei ainakaan saa mennä töihin kuin tietty %-osuus työntekijöistä. Ei onneksi tarvitse miettiä tuollaisia. 

Vierailija
4/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos heillä ei ole omaa työhuonetta kotona?

Vierailija
5/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei taas saa olla etätöissä, toki mielelläni olisin jos voisi, mutta ikävästi pitää töihin raahautua, koska töitäni ei voi tehdä etänä. 

Vierailija
6/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tehdä työni työpaikalla ja pitää myös työasiat siellä. Koti taasen on minun ikioma paikka, jossa ei työskennellä eikä mietitä työasioita. Nih!

Vierailija
7/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei taas saa olla etätöissä, toki mielelläni olisin jos voisi, mutta ikävästi pitää töihin raahautua, koska töitäni ei voi tehdä etänä. 

Eikö se nyt ole sitten ihan eri asia, jos työtä ei voi tehdä etänä, ei se silloin ole saamisasia. 

Vierailija
8/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin, miksi jotkut haluavat mieluummin tulla toimistolle kuin olla etätöissä. Itselläni ainakin tulee kotona liikaa kaikki kotiasiat mieleen, toimistolla helpompi unohtaa kaikki muu ja keskittyä vain työhön. Tuskin he tarkoittivat sanomisellaan, että kukaan ei tee etätöissä mitään, vaan puhuivat ainoastaan itsestään.

Vierailija
9/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna jäärien olla ja mene kotiin. Turhaa siellä kiukuttelet.

Vierailija
10/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin ergonomia. Töissä on kaksi erillistä näyttöä ja sähköpöytä, kotona ei ole tilaa edes yhdelle erilliselle näytölle ja käytössä on vain tavallinen pöytä. Tuoli sentään on kotonakin hyvä.

Tosin olen nyt etänä.

Vierailija
11/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä olen viihtynyt etätöissä vaikka kotona on iltapäivisin koululaisia, mutta nyt harkitsen vakavasti työpaikkalle siirtymistä. Naapuritontille alettiin juuri rakentaa ja meneillään on maatyöt, joista lähtee helvetillinen meteli. Keskittyminen ei onnistu ollenkaan ja meteli häiritsee videoneuvottelujakin. Asutaan vanhalla asuinalueella eli ei edes missään rakentamisen keskuksessa. Täällä on kuitenkin vielä jonkin verran isoja tontteja, joita on nyt alettu lohkoa. En tiedä kuinka kauan tuo meteli kestää, mutta varmaa on, että niin kauan ei työn teosta kotona tule mitään. Kyllä minä aina lasten aiheuttaman häiriön kestän, mutta tuo tärryyttäminen, pauke ja kolina on hirveää.

Vierailija
12/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jättämään työkavereitten mielipiteet omaan arvoonsa. Itse tiedät tehokkuutesi etätöissä vs. toimistolla. Sinulla on pomo, sovi hänen kanssaan.

Vierailija
13/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen korona-aikaa en tehnyt etätöitä koskaan. Asun alle kymmenen minuutin kävelymatkan päässä työpaikasta. Maaliskuun puolessa välissä kaikkien oli pakko siirtyä etätöihin; ainoastaan muutama joiden läsnäolo katsottiin pakolliseksi, sai tulla työpaikalle. Meillä on työpaikan puolesta läppärit; toisena etätyöpäivänä tajusin että eihän tällä voi työtä tehdä ja tilasin 27 tuuman näytön, täysikokoisen näppäimistön ja hiiren. Sitten oli vähän helpompaa, mutta ei se kivaa ollut.

Toukokuun puolessa välissä sai ilmoittautua vapaaehtoiseksi palamaan toimistolle. 10 % väestä sai olla paikalla samaan aikaan. Ilmoittauduin välittömästi ja menin toimistolle ekana päivänä kun se oli mahdollista. Ja jatkoin samalla tavalla viikkoja; muutamana päivänä oli pakko jäädä kotiin kun vapaaehtoisia oli yli 10 % ja piti vuorotella että kaikki saavat mahdollisuuden. Muutaman kuukauden kuluttua määrä nostettiin 20 prosenttiin ja sen jälkeen oli toimistolla joka työpäivä.

Marraskuun alusta, kun tilanne huononi, palattiin takaisin siihen että että kaikkien on pakko olla etätöissä; vain muutama harva poikkeus. Ja tätä jatkuun ainakin tammikuun puoliväliin asti.

Kyllähän tämä menee, mutta en voi sanoa olevani tyytyväinen. Olen huomannut että olen yksi niitä ihmisiä jotka tarvitsevat selkeän siirtymisen kodin ja työpaikan välillä. Viihdyin toimistohuoneessan ja saan siellä enemmän aikaan. Lisäksi minulla on siellä kaksi suurta näyttöä, kun kotona on tilaa vain yhdelle. Ja siellä on myös ergonominen tuoli. Joten ihan fyysinen työympäristökin on parempi.

Kun on taas mahdollista palata työpaikalle en aio olla etätöissä ikinä. 

Vierailija
14/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yhden naisen toimisto 10min. kävelymatkan päässä kotoani. Menen sinne koska työnteko sujuu paljon paremmin kuin kotona.

Vierailija
15/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemnmat perheen aikuiset ovat etätöissä kotona pienessä kaupunkiasunnossa. Koululaiset eivät saa olla omissa huoneissaan iltapäivisin ja kavereita ei voi tulla kylään. Näytöt, näppikset ja työpaperit ovat vallanneet koululaisten pöydät. Vanhemnat istuvat luurit päässä kotona töitä tehden. Ei kovin kiva tunnelma iltapäivisin kotona. Työ vie ihan liikaa tilaa kodista. Tämä ei ole enää sujuvaa kodin ja työn yhdistämistä. Mieluimmin teen työt työpaikalla ja elän omaa elämää kotona.

Vierailija
16/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi tuttava joka menee toimistolle. Hän sanoi että, ei kestäisi olla yksin kuukausitolkulla kotona.

Hän siis perheetön. Siellä työpaikalla on vain 2-3 muuta henkilöä. Työmatkaankin menee 1h/suunta julkisilla ja hän sanoi että sekin auttaa yksinäisyyteen kun näkee muita ihmisiä edes jossain. Tavallaan kyllä ymmärrän tämänkin puolen.

Vierailija
17/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään vielä, että näillä toimistohengareilla ei kellään asu lapset enää kotona häiritsemässä keskittymistä.

ap

Koti on koti ja työpaikakka työntekoa varten!

Viime kevään pakkoetätyä oli p*rseestä ja oksettaa ajatuskin, että työasioita hoitaisin rakkaassa kodissani. Tuntui, että työkaverit "tunkeutuivat" kotiimme Teamsin ja Skypen kautta.

Vierailija
18/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on raskaampaa kuin toimistolla oleminen, jos oikeasti tekee niitä töitä. Toimistolla on tosi paljon myös sellaista sosiaalista jutustelua ym., joka nyt ei varsinaisesti edistä mitenkään niitä työasioita. (tain ainakin joissain paikoissa on) Etätyössä sen sijaan joutuu oikeasti keskittymään niihin työasioihin koko päivän mikä voi olla aika kuormittavaa. Toisaalta taas joitakin kuormittaa ne toimiston sosiaaliset kuviot eli riippuu vähän ihmisestä, että kuka tykkää mistäkin.

Lisäksi päiviin tulee paljon enemmän vaihtelua kun lähtee aamulla johonkin pois kotoa. Jos on koko ajan kotona vain läppärin kanssa, niin voi olla aika puuduttavaa ja tylsää hommaa. Ehkä 2-3 etäpäivää viikossa on paras....

Vierailija
19/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töki mikään. Olen tehnyt etänä jo 15 v., ja hyvin sujuu. Kiitos kysymästä kuitenkin.

Vierailija
20/47 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tekee töitä toimistolla pääasiassa, jotain yksittäisiä etätyöpäiviä on pitänyt kesälomakauden jälkeen. Heillä saa olla tietty % työntekijöitä paikalla ja ennalta sopivat kuka on milloinkin.

Tekee toimistolla ihan käytännön syistä. Kotona hänellä on käytössään meidän oma pöytäkone ja työläppäri. Toimistolla kuulemma käytössä kaksi isoa näyttöä ja se läppäri, eli on paljon tehokkaampaa. Ja koska asumme kaksiossa, niin meillä ei ole huonetta jota voisi käyttää työhuoneena. Minä taas olen paljon kotona osa-aikatyön takia, joten läsnäoloni välillä vähän häiritsee, koska en voi makkariinkaan linnoittautua kahdeksaksi tunniksi. Eilen tosin aika lailla linnoittauduin, koska toisella oli palaveria palaverin perään enkä viitsinyt vieressä tyhjentää tiskikonetta, laittaa pyykkejä kuivumaan tai siivoilla...

Jos itselläni olisi etätyömahdollisuus, niin todennäköisesti silti olisin siellä duunipaikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme