Lapsen puhe- ja toimintaterapiat vievät vanhemmilta paljon aikaa
Pitääkö hankkiutua osapäivätöihin, jotta aika riittää lapsen viemiseen näihin? Ajat ovat usein keskellä päivää. Todella hankalaa, varsinkin kun työpaikka ei ole lähellä.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Tosi huono systeemi, että ainakaan kunnalliset terapeutit eivät tule koululle/päiväkodille! Pitäisi tosiaan ottaa itse vapaata töistä joka ikinen viikko kerran tai pari. Joustamatonta.
Niin on. Ja terapiat ovat vielä pitkiä, joten on hankala korvata poissaoloja töistä.
Minä olen osa-aikatyössä juuri tästä syystä
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut kelan tukea?
Mitä ihmeen Kelan tukea lapsen kunnalliseen puhe- tai toimintaterapiaan voi saada? Ei siitä vanhempaa laskuteta.
Itse otin opintovapaata. Käyntejä oli kaikkine arv3 krioineen 1-3 krt viikko.
Yht sellainen 2.5 h meni siirtyminen. Plus vasut ja normi neuvolat.
Jos mahd vuorotelkaa vanhemmat käyntejä.
Hae kelalta alle 16-vuotiaan lapsen vammaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Hae kelalta alle 16-vuotiaan lapsen vammaistukea.
Lapsella ei ole mitään diagnooseja.
Kannattaa harkita osittaista hoitovapaata, jos lapsen ikä sen sallii. Jos ei, niin pyri avoimuuteen työnantajan kanssa ja löytämään jokin vakituinen kellonaika, joka aiheuttaa mahdollisimman vähän harmia. Toki toinen vanhempi ottamaan puolet vastuusta, jos hän on olemassa.
Itse olen ollut hoitovapailla tai osittaisilla hoitovapailla vuosia, ja kokemusta useasta puheterapiajaksosta. Ihan valmista ei ole vieläkään. En tiedä lohduttaako tämä, mutta hyvä että olette terapiaan ylipäätään päässeet. Moni jää ilman. Tehkää ”kotitehtäviä” innolla ja lempeydellä, jos suinkin jaksatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen Kelan tukea lapsen kunnalliseen puhe- tai toimintaterapiaan voi saada? Ei siitä vanhempaa laskuteta.
Lääkäri on ilmeisesti laittanut lähetteen. Samalta lääkäriltä pyydät lausunnon jolla haet tukea. Ne tuet on myös sinua varten vaikka et noita itse maksa. Ne korvaa menetettyä aikaa yms vaivaa.
Meillä lapsi kävi taksilla puheterapiassa ja toimintaterapiassa, jolloin ei tarvinnut olla pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa harkita osittaista hoitovapaata, jos lapsen ikä sen sallii. Jos ei, niin pyri avoimuuteen työnantajan kanssa ja löytämään jokin vakituinen kellonaika, joka aiheuttaa mahdollisimman vähän harmia. Toki toinen vanhempi ottamaan puolet vastuusta, jos hän on olemassa.
Itse olen ollut hoitovapailla tai osittaisilla hoitovapailla vuosia, ja kokemusta useasta puheterapiajaksosta. Ihan valmista ei ole vieläkään. En tiedä lohduttaako tämä, mutta hyvä että olette terapiaan ylipäätään päässeet. Moni jää ilman. Tehkää ”kotitehtäviä” innolla ja lempeydellä, jos suinkin jaksatte.
Vaikuttaa siltä, että ensimmäisen lapsen vuosien terapioissa käymisen päälle myös perheen nuorempi lapsi päätyisi ainakin puheterapiaan. Ei hirveästi naurata. Toisella vanhemmista työ on vuorotyötä ja toisella pätkähommia kaukana. Vaikea saada osa-aikaisesta työstä sovittua kummankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on ilmeisesti laittanut lähetteen. Samalta lääkäriltä pyydät lausunnon jolla haet tukea. Ne tuet on myös sinua varten vaikka et noita itse maksa. Ne korvaa menetettyä aikaa yms vaivaa.
Emme ole saaneet lääkärin lähetettä. Käynnit on sovittu fysioterapeutin ja puheterapeutin arvioiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi kävi taksilla puheterapiassa ja toimintaterapiassa, jolloin ei tarvinnut olla pois töistä.
Miten tuo käytännössä järjestyi? Minkä tahojen kanssa sovitte asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo käytännössä järjestyi? Minkä tahojen kanssa sovitte asioista?
Miten Kelataksin kanssa saa sovittua lapsen viemisestä ja tuomisesta terapiaan? Onko niissä valmiina lastenistuin?
Huh! Enpä oo koskaan tullut ajatelleeksi tätä. Meidän päiväkodilla kävi ainakin puheterapeutti ja fysioterapeutti piti motoriikkaryhmää, johon nuorempi lapseni osallistui. Mulla on kokemusta vain siitä, että käytin vanhempaa lastani valohoidossa kahdesti viikossa. Olin tuolloin nuoremman lapseni kanssa hoitovapaalla, joten käynnit oli helppo järjestää. Yleensä äitini hoito nuorempaa lasta, kun kävimme toisen kanssa sairaalalla. Käynnissä meni suurin osa päivästä, koska matkaa on suuntaansa lähes 100 km.
Vierailija kirjoitti:
Huh! Enpä oo koskaan tullut ajatelleeksi tätä. Meidän päiväkodilla kävi ainakin puheterapeutti ja fysioterapeutti piti motoriikkaryhmää, johon nuorempi lapseni osallistui. Mulla on kokemusta vain siitä, että käytin vanhempaa lastani valohoidossa kahdesti viikossa. Olin tuolloin nuoremman lapseni kanssa hoitovapaalla, joten käynnit oli helppo järjestää. Yleensä äitini hoito nuorempaa lasta, kun kävimme toisen kanssa sairaalalla. Käynnissä meni suurin osa päivästä, koska matkaa on suuntaansa lähes 100 km.
Teillä on päiväkodissa järjestetty asiat todella hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on päiväkodissa järjestetty asiat todella hyvin :)
Olen kyllä samaa mieltä. Mun mielestä on erikoista, että näitä mahdollisuuksia ei hyödynnetä enemmänkin. Tietenkään kaikissa päiväkodeissa ei ole sopivia tiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme ole saaneet lääkärin lähetettä. Käynnit on sovittu fysioterapeutin ja puheterapeutin arvioiden perusteella.
Onko tämä mennyt kuten pitää? Lapsi on kehityksessään jonkin verran ikätason alapuolella.
Meillä lapsella on toimintaterapiaa, puheterapiaa, SI-terapiaa ja on alkamassa kuntoutus ensi vuonna. Meillä lapsella oli niin isoja vaikeuksia puheen tuotossa ja ymmärryksessä, että saatiin ensin kaupungin maksamana yksityinen puheterapeutti, joka kävi kotona. Maksu siirtyi myöhemmin Kelalle, ensin tosin useampi virkamies joutui uhkailemaan Kelaa oikeustoimilla ja silloin saatiin takautuvasti vammaistukikin lapselle reilun vuoden ajalta, kun olivat perusteettomasti hylänneet aina vain vammaistukihakemuksenkin.
Puheterapeutti käy meillä kotona joka toinen viikko ja joka viikko päiväkodilla. Toiminta- ja SI-terapiassa käytetään lasta viikoittain, niihin kuluu valtavasti aikaa. Nyt selvitellään mahdollisuutta, jos lapsi kävisi niissä taksilla, kuten käy päiväkodissakin. Me saimme nuo taksikyydit syksyllä, oli ison homman takana. Mutta niitä varten tarvitaan tehostetun tuen tarpeen päätös, joka käsitellään kaupungin VEHO-ryhmässä ja sinne tarvitaan kaikki lasta koskevat lausunnot lääkäreiltä, foniatreilta, neurologeilta, fysioterapeuteilta ym. Ja varmista, että ne paperit menevät perille. Meillä tuo päätös viivästyi kuukaudella, kun sieltä oli puuttunut yksi lappu, jonka meidän ja ryhmän välissä ollut työntekijä oli hukannut. Ryhmä kokoontuu vain kerran kuukaudessa.
Kuntoutus ilmeisesti järjestetään myös jossain kaupungissa, eli siitä tulee lisää järjestelyä. Eipä tässä oikein muuta voi, kuin olla pois sieltä töistä pakottavista perhesyistä. Pomot ei tykkää, mutta yritetään miehen kanssa vuorotellen olla pois töistä. Luultavasti seuraavissa yt:ssä tulee kenkää joko toiselle tai molemmille, mutta minkäs teet.
Tosi huono systeemi, että ainakaan kunnalliset terapeutit eivät tule koululle/päiväkodille! Pitäisi tosiaan ottaa itse vapaata töistä joka ikinen viikko kerran tai pari. Joustamatonta.