Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko adhd-diagnoosi vaikeuttaa elämää?

Vierailija
27.04.2014 |

Ettei saa jotain työtä tai esim. vakuutusta?

Mulla on luultavasti adhd. Olen pärjännyt jotenkin, mutta onko diagnoosista enemmän haittaa kuin hyötyä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up lisää. 

Mä mokailen koko ajan töissä (en kovin pahasti kuitenkaan) ja ajatukset ei pysy kasassa. Olen lapsesta asti ollut tällainen.

Onko mahdollista hakea diagnoosi ja lääkitys ulkomailta, ilman että tieto menee Suomen viranomaisille? 

Olisi mahtavaa saada pillerit, mitkä auttaisivat keskittymään.

Onko diagnooseilla joku aikaraja? Sairastin teininä masennusta, minkä luulen johtuneen adhd:n aiheuttamista vaikeuksista, kuten sosiaaliset ongelmat ja oppimisvaikeudet. Tyhmää jos tuo diagnoosi näkyy vielä.

Vierailija
2/25 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten diagnoosi sinuun vaikuttaisi, mutta monet aikuisena diagnoosin hankkineet ovat olleet tosi helpottuneita, koska he ovat saaneet selvyyden siihen, miksi elämä takkuaa, kenellä mitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja näitä palstan tietäväisiä :D

Minulla on vaikeaksi luokiteltu ADHD. En tunne kovin montaa itseäni sosiaalisempaa ihmistä, eikä parisuhteen luomisessakaan ole ollut mitään ongelmaa.

Tapaturma- tai henkivakuutusta en saa. En kuulemma edes tavallista korkeammalla hinnalla tai omavastuulla. Työhöntulotarkastuksissa olen aina kertonut diagnoosista avoimesti, eikä ole vaikuttanut millään lailla. En tietty uskalla kaikista töistä sanoa, mutta omat kokemukseni ovat kone- ja metallialalta, sekä ihan perus toimistohommista.

En myöskään ole kovasti mokaillut missään töissäni.

Vierailija
4/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko adhd eella mitään mahollisuutta päästä lentäjäksi? :-( Olen masentunut, kun haluasin mutten ole varma voiko adhd olla lentäjä

Vierailija
5/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 22:12"]

Työhöntulotarkastuksessa se saattaa tulla esille.

Jos pärjää "normaalielämässä" ei kannata ottaa itselleen mitään diagnoosia, mistään sairaudesta tai ominaisuudesta yms.

Meillä tarkistetaan ainakin kaikki työntekijät tarkkaan ennen työsopimuksen solmimista, firmalla on oma lääkäri pelkästään tätä varten. Varma työsopimus on jäänyt saamatta ainakin nuoruusiän masennuksen ja toiselta skolioosin takia, haluavat vain "täysin terveitä".

[/quote]

Häh? Ikinä kuullutkaan, että missään tehtäisiin työntekijälle terveystarkastus ENNEN työsopimuksen solmimista. Pahasti epäilen sinun puhuvan paskaa trollaustarkoituksessa, koska yleensä se työhöntulotarkastus tehdään vasta ihmisen työsuhteen alettua ja koska työterveyshuolto ei saa edes työntekijän terveydentiladta kertoa työnantajalle mitään ilman työntekijän suostumusta.

Vierailija
6/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:27"]Up lisää. 

Mä mokailen koko ajan töissä (en kovin pahasti kuitenkaan) ja ajatukset ei pysy kasassa. Olen lapsesta asti ollut tällainen.

Onko mahdollista hakea diagnoosi ja lääkitys ulkomailta, ilman että tieto menee Suomen viranomaisille? 

Olisi mahtavaa saada pillerit, mitkä auttaisivat keskittymään.

Onko diagnooseilla joku aikaraja? Sairastin teininä masennusta, minkä luulen johtuneen adhd:n aiheuttamista vaikeuksista, kuten sosiaaliset ongelmat ja oppimisvaikeudet. Tyhmää jos tuo diagnoosi näkyy vielä.
[/quote]

Minulla on sama, minulla ei ole diagnoosia, mutta olen miettinyt meneväni lääkärille asiasta puhumaan, en vaan saa aikaiseksi. Ja mietin samaa että voiko adhd diagnoosi vaikeuttaa elämää?? Olen lähihoitaja. Kerran minut jouduttiin irtisanomaan vakityösuhteesta koeajalla, koska olen hajamielinen ja mokailija

Vierailija
7/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 15:58"]Minulla on sama, minulla ei ole diagnoosia, mutta olen miettinyt meneväni lääkärille asiasta puhumaan, en vaan saa aikaiseksi. Ja mietin samaa että voiko adhd diagnoosi vaikeuttaa elämää?? Olen lähihoitaja. Kerran minut jouduttiin irtisanomaan vakityösuhteesta koeajalla, koska olen hajamielinen ja mokailija[/quote]

Jos adhd:sta on joka tapauksessa tuon kaltaista haittaa, oli virallista diagnoosia tai ei, niin diagnoosi tuskin pahentaa asiaa. Diagnoosin myötä voit saada lääkityksen josta apua, tai muuta tukea (täällä esimerkiksi järjestetään diagnoosin saaneille aikuisille "valmennusta", josta saa tietoa adhd:sta, harjoituksia ja käytännön vinkkejä kuinka helpottaa esimerkiksi asioiden muistamista ja organisointia ym.

Vierailija
8/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ADHD:ta vaan luultavasti ADD eli keskittymishäiriö ilman ylivilkkautta. En tiedä miten diagnoosi helpottaisi elämääni. Ei se tuo minulle työ- tai koulupaikkaa, ja kuka edes haluaisi töihin jonkun joka ei meinaa oppia mitään?

Vierailija
9/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 16:20"]Minulla ei ole ADHD:ta vaan luultavasti ADD eli keskittymishäiriö ilman ylivilkkautta. En tiedä miten diagnoosi helpottaisi elämääni. Ei se tuo minulle työ- tai koulupaikkaa, ja kuka edes haluaisi töihin jonkun joka ei meinaa oppia mitään?
[/quote]Kuten em jo mainittu, voit hakea tukea ja valmennusta ongelmiisi ja ehkä kokeilla lääkettäkin.

Vierailija
10/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan kerro mun diagnoosista kenellekään vaikka velvotettaisi.

Vierailija
11/25 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinilläni on add. Mietin, että pitäisikö se julkistaa, jotya pääsisi psykiatrille ja saisi lääkettä. En tiedä, olisiko lääkkeestä apua.

Vierailija
12/25 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun tarvitse sitä töissä kertoa. Vakuutuksista en tiedä, ensin varmaan kannattaa ottaa sairasvakuutus, jos meinaat et se korvais yksityislääkärillä käynnit ja voi olla, ettei vakuutus korvaa, kun adhd on ollut jo lapsuudessa, jostain syystä vain jäänyt tunnistamatta.

Vierailija
13/25 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhöntulotarkastuksessa se saattaa tulla esille.

Jos pärjää "normaalielämässä" ei kannata ottaa itselleen mitään diagnoosia, mistään sairaudesta tai ominaisuudesta yms.

Meillä tarkistetaan ainakin kaikki työntekijät tarkkaan ennen työsopimuksen solmimista, firmalla on oma lääkäri pelkästään tätä varten. Varma työsopimus on jäänyt saamatta ainakin nuoruusiän masennuksen ja toiselta skolioosin takia, haluavat vain "täysin terveitä".

Vierailija
14/25 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaturma-ja vastuuvakuutusta on vaikea saada ja kaikki mielenterveys- ja neurologiset nongelmat on sit yleensä rajattu sairaskuluvakuutuksen ulkopuolelle, jos on adhd-dg, (vaikka adhd ei ole mielenterveysongelma, sen katdotaan sltistavan sellaisille).

jos sulla on jo ammatti, ja pärjäät siinä, adhd-dg ei estä sun työllistymistä siinä, eikä sun tosiaan tarvitse kertoa asiasta kenellekään töissä. adhd-diagnoosi voi kuitenkin vaikeuttaa tiettyihin ammatteihin kouluttautumiseen pääsyä ja koulutukseen hakiessa siitä on velvollisuus kertoa. Esim poliisiksija lentäjäksi tai lennonjohtoon ei pääse, ja oma poikani tiputettiin myös yksityisen kokkikoulun(!) psykologisissa "soveltuvuus"-testeissä käytännössä diagnoositiedon perusteella. (myönsivät kysyttäessä, vaikka tämä ei ole mikään formaali kriteeri alalle). 

Jos sulla on nyt työelämässä vaikeuksia, jotka johtuvat adhd:sta, ne eivät katoa pelkän diagnoosin myötä minnekään. Lääkehoito ja coaching voi auttaa osaan, muttei kaikkeen ja siinäkin, mmissä ne auttavat, joudut itse tekemään aivan helvetisti töitä - diagnoosin apu on lähinnä, että voit sen avulla keksiä, miten sun on yritettävä itseäsi auttaa, mutta työ on edelleen sun itse tehtävä.

Vierailija
15/25 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut työttömäksi, ja etenkin jos työttömyys pitenee, on vaara päätyä TYPin "moniammatillisen yhteistyön" hampaisiin ja missä pöydällä ovatkin kaikki tietosi "salassapitosäännösten sitä estämättä".

Kaikki asiasi ruoditaan, tietosi tutkitaan ja adhd-dg tulee varmasti esiin. Käytännössä aivan sopiva "syy" laittaa sinut sitten "kuntoutukseen", mikä käytännössä tarkoittaa palkattomia joutavuuksia työpajalla ja niistä ei irti pääsekään kuin ajan kanssa. Aivan tuttuja käytäntöjä takavuosilta oli mm. palveluiden kuvaukset tyyliin "kuntoutettava saattaa vaikuttaa aivan terveeltä, mutta kuntoutus on jatkettava loppuun saakka...", mitä kiittelivät etenkin ne terveet pitkäaikaistyöttömät, jotka lähinnä fiskaalisista syistä joutuivat kuntoutukseen usein pelkällä työkkärin päätökselle ilman sen kummempia tutkimuksia. Työkkäriviranomaisen hallintovalta on suhteellisen ylitsekäymätön, käytännössä määräävät mennen tullen ihan viranomaispäätöksellä suhteeessa kovempia sanktioita kuin oikeuslaitos, mistä on itse asiassa tutkimuskin olemassa muutaman vuoden takaa.

Tässä yhteiskunnassa ei kannata olla köyhä eikä kipeä.

Vierailija
16/25 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd on luulosairaus, joka on lääketeollisuuden keksimä. sitä ei ole olemassakaan. herätkäähän nyt unestanne.

Vierailija
17/25 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 22:44"]

adhd on luulosairaus, joka on lääketeollisuuden keksimä. sitä ei ole olemassakaan. herätkäähän nyt unestanne.

[/quote]

Niin on. Nettipalstoilla on myös lääketeollisuuden "trolleja" dumppamassa omaa agendaansa läpi. Monet viestit ei ole todellisten, tavallisten ihmisten kirjoittamia, vaan näiden trollien.

Vierailija
18/25 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Ap:lla on myös aspergerpiirteitä.

Vierailija
19/25 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 22:44"]

[/quote]

Niin on. Nettipalstoilla on myös lääketeollisuuden "trolleja" dumppamassa omaa agendaansa läpi. Monet viestit ei ole todellisten, tavallisten ihmisten kirjoittamia, vaan näiden trollien.

[/quote]

Vainoharhainen?

Vierailija
20/25 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD vaikeuttaa huomattavasti elämää. Jos on ADHD niin sosiaaliset taidot ja kontaktit ovat hyvin vähäiset ja ongelmalliset. ADHD henkilön on täysin mahdotonta saada parisuhdetta aikaiseksi, sillä naiset kammoaa miehiä jolla on ADHD. Työnhakuun se ei vaikuta kauheasti mutta sosiaalisissa asioissa se vaikuttaa huomattavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä