muita, jotka syövät ison aamupalan?
Mitä syöt aamupalaksi? Monenko tunnin päästä syöt seuraavan aterian?
Mä olen opetellut syömään aamiaisen vasta tänä vuonna ja nyt on alkanut tuntua, että aamupalan koko on lähtenyt käsista :) Syön yleensä kaurapuuroa (n. 40g hiutaleita, vettä ja 0,5dl rasvatonta maitoa), 100g raejuustoa, marjoja keko, kahvia, vettä ja usein vielä banaanikin. Enemmänkin menisi varmasti. Lounas on 5h kuluttua aamiaisesta ja silloin on jo nälkä!
Ennen selvisin aivan hyvin pelkällä kahvilla ja korkeintaan banaanilla lounaaseen saakka. Lounas oli kyllä silloin aivan valtavan kokoinen, vaikkei se nytkään mikään pieni annos ole. Kaiken lisäksi mulla on reilusti ylipainoa, jota pudottelen hissukseen, joten siksi nämä annoskoot kiinnostaa. Toisaalta taas painoa ei ole tullut yhtään lisää tämän mega-aamiaisen aloittamisen jälkeen, päin vastoin.
Kommentit (17)
Hep! Tuo sama satsi kuin sulla (puuro pelkkään maitoon) JA lisäksi vielä tuoremehua, kananmuna ja ruisleipä leikkeleellä, juustolla ja kasviksilla. Nälkä on 4h kuluttua.
45g puuroa veteen, 100g raejuustoa ja lasi mehukeittoa. Ja gfg-dieetillä mennään. Eli se iso aamiainen on must :)
Yritin opetella sen aamupalan syönnin, kun siitä aina niin vaahdotaan. Eli söin tukevan aamupalan ja oli koko päivän sitten nälkä.
Palasin entiseen, että aamulla kahvi ja parin tunnin päästä vasta rahka marjoilla ja koko päivän aikana ei tarvitse syödä niin paljoa enää, kuin aamupalakokeilun aikana.
Mä en syö aamupalaa ollenkaan. Joskus aiemmin töissä käydessä opettelin muka syömään aamulla, kun ajattelin että noloa jos vatsa kurisee ihmisten ilmoilla. Siinä vaan kävi niin että se vatsa sitten kurisikin jo ennen lounasta vaikka olin syönyt.
Se lounaskaan mulle ei erityisen hyvin maistunut, senkin söin samasta syystä, pitääkseni vatsan hiljaisena, lopulta tympäännyin siihen leivän jauhamiseen ja jätin senkin pois. Kas kummaa, ne vatsan kurinatkin loppuivat siihen.
Noup, kahvia kolme mukillista aamulla, eli n klo 6-7, sitten klo 9 kaksi voileipää ja lounas klo 11.30, sekin salaattia kanalla, kalalla...
Illalla sitten vielä ruoka viiden-seiskan aikaan.
Minä syön aamupalaksi kaurapuuroa, jonka päällä on esim. rasvatonta mansikkajugurttia ja pakastemarjoja. Lisäksi syön vielä kaksi palaa ruisleipää joiden päällä on margariinia, kurkkua ja keitetty kananmuna viipaleina. Juomaksi teetä hunajalla makeutettuja. Ennen aamiaista juon aina puoli litraa vettä, ja muutenkin vettä kuluu päivän aikana kolmisen litraa pelkästään juotuna.
Lounaan syön 12 aikoihin, mutta usein ennen lounasta syön jo yhden omenan 10-11 aikaan. Nälkä minulla on aina ruoka-aikoina. :D
Ai niin, ap unohti, että laittaa myös rkl öljyä puuroon. En taida uskaltaa edes laskea aamupalani kaloreita! Riittääköhän 500kcal... N. 1/3 päivän syömisistä, huh.
Puuro ei pidä kyllä juuri yhtään nälkää, vaikka miten sinne öljyä lorauttelisit joukkoon. Ihan normaalilta sinun aamupalasi kuulostaa eikä mitenkään isolta. Banaani sinne tänne - ei sekään kovin täyttävää ole.
Itse syön joka aamu pari ruisleipää päällisillä ja iso kuppi kahvia. Viiden tunnin päästä on lounasaika ja kyllä silloin nälkä jo on. Ihan normaalia mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:54"]
Puuro ei pidä kyllä juuri yhtään nälkää, vaikka miten sinne öljyä lorauttelisit joukkoon. Ihan normaalilta sinun aamupalasi kuulostaa eikä mitenkään isolta. Banaani sinne tänne - ei sekään kovin täyttävää ole. Kokeilepa puuroa raejuustolla: se pitää nälkää.
Itse syön joka aamu pari ruisleipää päällisillä ja iso kuppi kahvia. Viiden tunnin päästä on lounasaika ja kyllä silloin nälkä jo on. Ihan normaalia mielestäni.
[/quote]
Söin ennen leipää (+viilin/jogurtin) tai sitten mysliä jogurtin seassa (aika iso satsi), mutta kun kyllästyin viljoista aiheutuviin vatsavaivoihin, meni aamupalakin uusiksi. Nykyään syön kaksi paistettua kananmunaa, joiden joukossa on vielä juustoraastetta ja kermaa. Paistan voissa. Tämän lisäksi "jälkkäriksi" menee jogurtti.
Pitää nälkää valehtelematta viisi tuntia, kun taas edellisillä aamupalavaihtoehdoilla nälkä pysyi poissa maksimissaan kolme tuntia. Suosittelen siis vaihtamaan proteiinipitoisempaan aamupalaan.
Ainiin ja olen tosiaan normaalipainoinen ja kaikki arvot kohdallaan. :)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 19:02"]
Nykyään syön kaksi paistettua kananmunaa, joiden joukossa on vielä juustoraastetta ja kermaa. Paistan voissa. Tämän lisäksi "jälkkäriksi" menee jogurtti.
Pitää nälkää valehtelematta viisi tuntia, kun taas edellisillä aamupalavaihtoehdoilla nälkä pysyi poissa maksimissaan kolme tuntia. Suosittelen siis vaihtamaan proteiinipitoisempaan aamupalaan.
[/quote]
Ennen kun söin vielä lakto-ovo-vegetaarisesti, paistelin aamiaseksi yhden kananmunan jossa joukossa kermaa ja/tai juustoraastetta. Tuon lisäksi söin jonkun 1-1.5 dl partaäijäjogurttia (joko marjoilla tai ilman), ja nälkä todella pysyi poissa lounasajan ylikin.
Minäkin opettelin syömään aamupalan vasta pari vuotta sitten, sitä ennen kärvistelin aamut huonon olon ja tehottomuuden kourissa. Ihan oikeasti en pärjää ilman aamupalaa ja nimen omaan pitää olla hiilareita. Yleensä syön punaiseen maitoon tehtyä puuroa voisilmällä, joskus menee banaani. Ja kahvia. Olen vaan oikeasti huono syömään aamulla ja varmasti menisi enemmän kuin se puurokippo mutta en halua alkaa herätä paljoa aikaisemmin. Nälkä tulee usein 2-4 tunnin päästä.
No mulle iso aamiainen on must.
Kaksi isoa ruisleipäpalaa muhkein täyttein: yleensä reilu kerros seesamitahnaa + kurkku- ja paprikasiivuja ja vielä näidenkin päälle savulohta tai kananmuna siivuttuna. Purkki skyr-rahkaa jossa n. desi pakastemusikoita ja pari ruokalusikallista maca-jauhetta (oon ihan hulluna sen makuun). Kourallinen pähkinäsekoitusta. Jälki- tai eturuoaksi vielä joku hedelmä, yleensä omena. niin ja tietysti paljon sokeroimatonta teetä, ainakin 4-5dl. BMI 19,1, jos se jotakuta kiinnostaa. Mun päivä menee persiin alle, jos en saa isoa aamiaista.
Runsas aamiainen kuului niihin aamuihin, kun olin vielä läski. Vaan ei nää 27 kg hoikempana - nykyään menen kahvin ja veden voimalla, silloin tällöin omena siihen sivuun. Painonpudotuksessa olen huomannut vain yhden tosiasian; Nälkä kasvaa syödessä. Kaikki muu on paskapuhetta.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:32"]Hep! Tuo sama satsi kuin sulla (puuro pelkkään maitoon) JA lisäksi vielä tuoremehua, kananmuna ja ruisleipä leikkeleellä, juustolla ja kasviksilla. Nälkä on 4h kuluttua.
[/quote]
Toinen ex-läski kuittaa: kun olin lihava (siis ihan oikeasti, bmi oli korkeimmillaan 43), en syönyt aamuisin mitään. Lounasannoksen koko olisi saanut rekkamiehetkin kalpenemaan, välipalaksi meni suklaalevy, pöivälliseksi valtavasti ruokaa, iltapalaksi suklaalevy jne.
Nyt syön suunnilleen tuon lainaamani kirjoittajan verran. Muut ateriat ovat kohtuukokoisia ja bmi on 22,4. Onneksi kohta saa mennä nukkumaan ja sitten onkin aamu ja saa syödä aamiaisen :-)
Mä olen aina (niin kauan kuin muistan) syönyt aamulla lautasellisen puuroa (1 dl hiutaleita veteen+maitoon keitettynä) maidolla ja voisilmällä/hillolla/marjoilla tai itsetehdyllä kiisselillä ja lisäksi puolikkaan sämpylän margariinilla ja juustolla (joskus leikkelettä, jos sattuu jääkaapissa olemaan). Mukillinen vihreää teetä hunajalla ja lisäksi myös vettä. Lounas on 3-4 h päässä tosta ja yleensä on jo nälkäkin silloin. Joskus olen karppaillut, mutta rakastan eri puuroja ja sämpylöitä (itsetehtyjä) sekä erilaisia leipiä, joten ei musta karppaajaksi ole.
Hep! Tuo sama satsi kuin sulla (puuro pelkkään maitoon) JA lisäksi vielä tuoremehua, kananmuna ja ruisleipä leikkeleellä, juustolla ja kasviksilla. Nälkä on 4h kuluttua.