Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan työ ei enää sytytä, mitä seuraavaksi?

Vierailija
09.12.2020 |

Olen toiminut varhaiskasvatuksen opettajana ja erityisopettajana kymmenen vuotta. Viimeiset kaksi vuotta laaja-alaisena erityisopettajana. Muuta koulutusta, eikä työkokemusta minulla ei ole. Kasvatustieteen opintoja minulla on yhteensä n.400op

Opettajan työ on ruvennut tympimään huolella. Kotona tehtävää työtä on ihan liikaa, lapset haastavampia vuosi vuodelta, eikä palkka vastaa mitenkään työn kuormittavuutta ja vastuullisuutta. Ajattelin erityisopettajan työn olevan vaihtelua ja työ, jossa asiantuntijuutta pääsisi käyttämään hieman toisella tavalla. Työn vaihtaminen vei ojasta allikkoon.

Samanaikaisopetus edellyttää suunnittelua ja valmistelua, joka jää usein kotiin. Sen lisäksi suunnittelen, kirjaan ja toteutan yksilöllistä tukea useille lapsille pienryhmissä, ja yksilöllisenä tukena. Näihin tarvitaan usein materiaaleja, joita on tehtävä itse- askarteluun menee valtavasti aikaa. Jokainen opettaja odottaa minun ehtivän sitä ja tätä. Tiedän kokemuksesta miten kuormittavaa vakaopettajan työ on, joten pyrin jakamaan taakkaa ja vastuuta. He vain unohtavat usein, että minulla on heidän ryhmänsä lisäksi kymmenen muuta ryhmää. Lupaan liikaa ja uuvun työn alle. Nyt riittää. haluan jotain muuta.

Mihin te opettajan työstä muualle hakeutuneet olette lähteneet? Mitä näillä opinnoilla/kokemuksella tekee muuta kuin opettaa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään järkiyritys ei palkkaa vanhaa opettajaa, noo puhelinmyyjäksi voit päästä.

Vierailija
22/34 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan vaihda mihinkään opettajan työtä liippaavaa! Henkisesti raskasta ja yhteiskunnan ongelmat kaatuneet opettajien syliin lasten kautta. Ikuinen säästöpuhe ja syyllistäminen siitä ja tästä päälle. Entä esim.kuljetusalan työ, huoltofirman työntekijä, siistijä jne. Työtä, joka ei tule kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan vaihda mihinkään opettajan työtä liippaavaa! Henkisesti raskasta ja yhteiskunnan ongelmat kaatuneet opettajien syliin lasten kautta. Ikuinen säästöpuhe ja syyllistäminen siitä ja tästä päälle. Entä esim.kuljetusalan työ, huoltofirman työntekijä, siistijä jne. Työtä, joka ei tule kotiin.

todellakin!

Vierailija
24/34 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida oikein olla mitään töitä tarjolla. Niinhän se on että kun ei oikein mitään osaa niin kannattaa mennä opettajaksi.

Vierailija
25/34 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään järkiyritys ei palkkaa vanhaa opettajaa, noo puhelinmyyjäksi voit päästä.

Mikä tähän syynä?

Vierailija
26/34 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisluokanopettajan työ? Vaativaa työtä, mutta olet vastuussa vain luokastasi eikä tarvitse muuhun häslinkiin laittaa energiaa. Olen pitänyt työstäni dysfasia-luokalla. Haasteita toki riittää ja välillä olen aika kuitti. En voisi kuvitella itseäni laaja-alaiseksi tai muutenkaan pelkäksi erityisopeksi juurikin ryhmien määrän ja moninaisuuden takia. Pefektionismi ampuu itseään opettajan työssä pahasti nilkkaan. Pitää osata olla armollinen itselleen, muuten tulee burn-out. Itse jaksan sen takia, että annan itselleni anteeksi sen etten aina tee asioita täydellisesti ja vähän nipistän pois jostakin jos alkaa tuntua, että kuormitun liikaa. Työstä lähtee mielekkyys jos piiskaa itseään liikaa ja liian pitkään ja se ei ole yhtään kenenkään etu.

Vierailija
27/34 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin aion vaihtaa alaa. En todellakaan kykene näihin töihin!

Vierailija
28/34 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivoojaski

Vierailija
29/34 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin lastentarhanopettajaksi vasta 2017 vuoden lopussa ja nyt jo koen etten enää halua jatkaa tällä alalla. Onneksi mun työsopimus on määräaikainen ja päättyy elokuun alussa ja nyt jo olen hakeutumassa uusiin opintoihin ja koulutukseen. Ei enää tätä alaa kiitos, vaan. Tämä älä on jo nyt nähty. Onneksi en ole ottanut vastaan vakituista työsopimusta vaan käännän totaalisesti kelkkani ihan muille aloille.

Kyllähän vakituisesta työstä helposti pois pääsee!

Vierailija
30/34 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei laulutaito riitä ooppera- eikä edes iskelmälaulajaksi, niin eiköhän ura urkenisi jonkun firman henkilöstöhallinnossa.

Vierailija
31/34 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisitte

Vierailija
32/34 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai mikään työ aikuisena enää sytytä. Töissä käydään koska siitä saa rahaa elämiseen. Bonusta on, jos työtään edes sietää ja työkavereiden kanssa tulee jotenkin toimeen. Ja tietty jos palkka on sellainen, että se voittaa jokasunnuntaisen ja joka-aamuisen vitutuksen.

Vierailija
33/34 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin opiskelemaan ohjelmointia. En ole katunut, että jätin koulumaailman taakseni.

Menemällä kouluun?

Vierailija
34/34 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyt itseäsi, se ois nyt muodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi