Moni erityislapsi ei aikuiseksi kasvettuaan löydä töitä
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Erityislapset asuvat usein vanhempiensa luona, kunnes vanhemmat kuolevat.
En minä ainakaan saanut asua kuin 18v. Sitten vanhemmat potkaisivat pihalle. ap
Mä olen työharjoittelussa paraikaa ja melko pian mahdottomaksi osoittautuneen työtehtävän takia jouduin paljastamaan, että mulla on ADD. Pomo vaikutti ymmärtäväiseltä, mutta pelko persiissä kyllä polttelee... Jo tuo kamala nöyryytys ettei voi selvitä työympäristössä tehtävästä, johon sua on koulutettu vuosikaudet. Mietin myös olinko antanut liian ammattimaisen kuvan itsestäni haastattelussa, eli perus huijarisyndroomasta kärsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on eri asia olla vaikka lukihäiriöinen kuin sellainen, joka ei osaa edes tehdä siirtymiä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä alapeukut? Se on vanhempien osa.
Eihän se ole mikään huijarisyndrooma, että tekeytyy pätevämmäksi, mitä on!
Olet käsittänyt koko sanan ihan väärin. 😂
🇺🇦🇮🇱
Kannattaa hakeutua luovalle alalle jos vaan kiinnostaa. Katsotaan ihan eri tavalla yksilöinä ihmisiä. Asenne on, että kaikki painivat omien ongelmiensa kanssa, mutta silti sitä osaamista arvostetaan mikä on. Ei pidetä huonona tai lahjattomana jos on ongelmia. Kirjavaa porukkaa.
Pitäisi päästää eläkkeelle ja eläkkeellä olevia ei pitäisi rangaista tukien poistoista jos tekee töitä rajallisen määrän.
Suomessa ei päästetä tarpeeksi helpolla eläkkeelle.
Ihmisiä roikutetaan tukihelvetissä ja eihän nämä reppanat osaa edes tukihakemuksia tehdä. Äidin ja isän pitää käyttää aikansa näihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työharjoittelussa paraikaa ja melko pian mahdottomaksi osoittautuneen työtehtävän takia jouduin paljastamaan, että mulla on ADD. Pomo vaikutti ymmärtäväiseltä, mutta pelko persiissä kyllä polttelee... Jo tuo kamala nöyryytys ettei voi selvitä työympäristössä tehtävästä, johon sua on koulutettu vuosikaudet. Mietin myös olinko antanut liian ammattimaisen kuvan itsestäni haastattelussa, eli perus huijarisyndroomasta kärsin.
Mullakin on ADD ja olisi tosi mielenkiintoista kuulla mihin ongelmallinen tehtävä liittyi.
On hyvä, että näitä voidaan seuloa jo varhaisessa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on ADD ja olisi tosi mielenkiintoista kuulla mihin ongelmallinen tehtävä liittyi.
Tuossa yhdessä viestissä hehkutettu luova ala, vaikkakin tällä kertaa kyseessä oli tekninen piirrostyö. En ole hyvä piirtäjä, mutta sen sijaan hyvä sommittelija ja värien käyttäjä. Keskikastin graafikko mutta pska piirtäjä ja maalaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä erityistä sinussa on?
Minulla on asperger ja ei ole ollut ongelmia työllistyä tai kouluttautua. Tosin olen saanut käydä kouluni aikana, jolloin kouluissa oli ns. struktuuria. Nykyään koulukohtaista pärjääkö siellä autismikirjolainen. Jos olisin kärsinyt rankasta koulukiusaamisesta niin tarina olisi varmaan toinen. Silloinkin työllistymisen vaikeudet joutuisivat todennäköisesti mielenterveysongelmista.
Ja kyllä pari ADHD/ADD kaveriani on ihan työelämässä, ja heistä toinen on yliopiston käynyt. Yhteistä näille kyllä on, että ovat saaneet diagnoosin lapsena ja myös tukea tarkkaavaisuushäiriöönsä.
Moni erityislapsi on suuremmassa riskissä ajautua huonoon seuraan tai joutua koulukiusatuksi. Uskon että useimmilla elämään vaikuttaa enemmän nämä seurannaiset kuin itse erityisyys. Aikuisiällä varsinkin helpottavat paljonkin. Vaikeinta on varhaislapsuudessa ja elämän taitekohdissa (koulunaloitus, yläasteelle siirtyminen, murrosikä jne.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä erityistä sinussa on?
Oppimisvaikeudet ja tuki ja liikuntaelin vamma.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä, että näitä voidaan seuloa jo varhaisessa vaiheessa.
Mitä tarkoitat, aborttiako? Ei erityisyys näy seuloissa.
Täällä adhd aikuinen ja katkeamatonta työelämää takana kohta 20 vuotta välillä työnantajaa vaihtaen. Parhaimmillaan tein kolmelle työnantajalle yhtäaikaa osa-aikatyötä. Suorittava työ, jossa selkeä rutiini sopii kaltaiselleni paremmin kuin työ jossa joutuu kauheasti miettimään ja soveltamaan. Silti aloittaminen ja asioiden loppuun asti tekeminen vaatii päivittäin ponnisteluja.
Miten diabetes tai jalkaproteesi vaikuttaa työnsaantiin? Jos näin pari esimerkkiä sanon.
Toivottavasti on viitsinyt opiskella kunnolla ruotsia maksuttomassa peruskoulussa. Sillä keinoin pääsisi hommiin länsinaapureihin.
Jopa kuurona syntynyt lapsi voi sisäkorvaistutteen ansiosta hakeutua suurimpaan osaan olemassa olevia ammatteja.
Erityisluokalla saattaa olla rima vedetty niin matalalle ja luokkakavereissa niin pahasti käytöshäiriöisiä, ettei minkäänlaista mallia tekemisen meiningistä, tai edes normaalista käytöksestä synny. Nykyajan järjetön vitsaus on kännykät, joihin moni Erkka addiktoituu jo lapsena niin pahasti, että kaikki elämänalat normaalista vuorokausirytmistä alkeelliseenkaan keskittymiskykyyn jäävät hankkimatta. Aikuisena voi olla järkytys, kun ei olekaan mitään mukautettua yhteiskuntaa, vaan ihan omillaan pitäisi muiden ihmisten parissa elää.