*~* ENSKAT viikko 32 *~*
Viime viikon pölinät:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (49)
en mä ihan vähästä masennu. Oltiin kaks yötä mökillä joten siks monta päivää taukoa kirjoittelussa. Mies on kyllä vielä tän viikon lomalla joten meidän normaali päiväjärjestys vähän sekaisin. Nopeasti tulin vaan ilmoittautumaan, jumppaan olen kohta menossa. Ihanan kuva Siennasta!!
Teillä oli ollut kivat treffit eilen, hienoa. Me tavattiin hieman pienemmällä porukalla täällä, kiitos vaan MamaJaJustus mukavasta seurasta!! tuli mieleen kun kerroit siitä Justuksen suun ympärys punoituksesta, Eetulla oli kans aikoinaan sitä ja on välillä vieläkin. 0,5% hydrocortison on siihen vaivaan ihan huippua. Eetukin kun tunkee suuhunsa vaikka mitä, lisäks kuolaa valuu ja siihen vielä ruuantähteitä yms. Iho aina kovalla koetuksella.
Ja Weeralle mun piti laittaa siitä yskästä. Eetu myös yski vauvana aika paljon sellaista limaista yskää. Kysyin 3kk lääkärineuvolassa asiasta eikä se lääkäri sanonut siihen oikein mitään. Kuunteli keuhkot yms ja sanoi vaan että jos yskä jatkuu pitkään, sitten jatkotutkimuksiin jos on vaikka astmaa. Mutta se yskä kyllä loppui sitten aikanaan.
Yritän illalla palailla paremmella aikaa!! Ihan huono omatunto ollut kun olen niin vähän joutanut kirjoittelemaan viime aikoina =(
hermione ja Eetu 10,5kk
Laitan nyt vaan halit ja vilkutukset kaikille enskoille ku en jaksa/ehdi kommetoida mitään.
Mä oon NIIN väsynyt ku Leevi valvotti koko viime yön (tai ainakin siltä tuntuu). Heräs joka viidentosta minuutin välein huutamaan ihan täyttä kurkkua. Jossain vaiheessa mittasin sit kuumeenkin ja olihan meiän pikkusella vähän lämpöä (38,2) LAitoin supon ni sit Leevi onneks sai hiukan nukuttua. Äiti ei vieläkään ku sit heräs Lauri:(
Noh ilosempiin aiheisiin=) Lauri oppi tänään kääntymään vatsalleen. Musta tuntuu että se ei oo ite yhtään niin ilonen uudesta taidostaan ku äiti ja iskä.
Nyt täytyy viiä meiän pipiläinen nukkumaan.
-butterfly & pojat-
Pikaisesti vaan tulen toivottelemaan mukavaa loppuelokuuta! Lähdetään reissailemaan ja mökkeilemään. Meillä on kyllä läppäri ja mokkula, mutta saa nähdä missä kaikkialla toimii ja miten ehtii kirjoittelemaan.
Butterflyn pojille piti vielä sanoa puolivuotisonnittelut! Olin ihan ihmeissäni, että joko he ovat niin isoja, mutta sitten tajusin, että onhan tuo minunkin pikkuinen jo 5 kk..
Ja Hermionelle ja suloiselle Eetulle kiitokset treffiseurasta! Käytiin siellä Lastentarvikkeessa, kun lähditte, ja ainahan sieltä tarttuu jotain mukaan: tänään Nalle Puh -teemalla ensilusikoita, ruokalappuja ja unipussi 'toppakangasta'. Justus kun potkii peitot pois ja nyt alkaa jo olla aika viileätä öisin.
Vilkutukset kaikille! M & J
Jotain kommenttia yritän raapustaa.
Gaiole, kiitos taas uudesta pinosta!
Tipu, meillä kuulostaa noi nukkumaan menot hyvin samankaltaisilta. Ylös vaan vängätään vaikka olis kuinka väsynyt. Väkisten minäkin oon joskus joutunut toista pitää makuulla sen aikaa että nukahtaa. Nyt onneks vähän tilanne rauhoittunut.
Sara-marian poitsukin syö jo kiinteitä ihan täysillä, hieno juttu!
Norpanpoikanen, hyvä että d-vitamiini alkaa uppoamaan Jekovit taitaa olla se parhaiten siedetty merkki. Me aloiteltiin kiinteät reilun 5kk iässä potulla, sit porkkanaa ja sit persikkaa ja luumua. Pieniä annoksia ensin tein itse, pian siirryin kaupan valmis soseisiin. Taitaa jokaisella enskalla olla epävarmuutta tuossa aloituksesta, tsemppiä vaan sulle! Velleistä ei oo mullakaan tosiaan kokemusta, muutakuin että kaupasta niitä valmiina saa. Ja(jos alat antamaan) kannattaa kai alkaa antamaan pieniä määria korvikkeen seassa aluks. Hienot neuvolamitat!!
Yksiksen Mialle onnittelut uudesta taidosta!!
Weera, Eetulle ei tainnut tulla ekasta piikistä mitään. Ehkä vähän normaalia väsyneempi oli. Rota-rokotteesta tuli pitkään kestänyt keltainen " löysäkakkaisuus", ei siis ihan ripulia mutta joka pierun mukana jotain tuli.
Saikku, jos poika kasvaa hyvin niin kyllä se varmasti saa riittävästi sitä takamaitoa. Taisin lukea imestystuen sivuilta aikoinaan että hyvin kasvava vauva on merkki siitä että takamaitoakin saa. Tsemppiä vaan sulle, noi imetysasiat on välillä aika hankalia.
Pacolle onnittelut naimisiin menosta!
Odottelijan Eemilista ihanan suloinen kuva!
Butterflyn pojille myöhästyneet 6kk-onnittelut. Toivottavasti saatte ens yönä nukuttua.
Fiiulle onnittelut vauvasta! ja muutkin uudet enskat tervetuloa mukaan ja onnittelut vauvoista. Ainaskin Hellikki oli uusi muistakseni. Kirjoittelin silloin lauantaina vaikka mitä teillekin mut se teksti kun hävis jonnekin =(
Eetu sai lomareissulla lahjaksi sellaisen pehmokoiran. Se lähti sen perässä kiipeämään jopa portaita =) eli oppi uuden taidon tässä muutama päivä sitten. Portaat on nyt kova sana. Jännä miten noi lapset kehittyy, ei se vielä osaa kävellä tukea vasten, seisominenkin on tosi hataraa. Ja sitten osaa kuitenkin mennä portaita ylös. Saa kyllä olla silmät selässäkin.
Mökillä ollaan oltu nyt kolme yötä viikonlopun tienoilla. Ostettiin siskolta tosiaan matkasänky, ei oikein kunnolla poitsu siinä nuku. Liian mielenkiintoinen kapistus kun rapisee ja on ihan erilainen kuin oma sänky. Meinas vähän pinna palaa kun yön pitkinä tunteina toinen vaan kynnellä rapsuttaa sängyn seinää ja höpöttelee ääneen. Mutta hyvähän se on tottua nukkumaan muuallakin kuin omassa sängyssä. Kun on se hoitoon vientikin sitten marraskuussa. Huomenna ajattelin vaunutella töissä käymään.
Jäi monta juttua kommentoimatta mutta en yksinkertaisesti jaksa enää keskittyä. Heltsylle, Dajmille, Susannalle ja Buuffalle ainaskin vielä vilkutuksia!!
h+e
Laitoin pikkulikan nukkumaan ja uuvahtikin saman tien kylvystä ja iltasyötöstä väsähtäneenä. Yleensä Sanni nukahtaa aika nopeasti ja itsekseen pinnasänkyynsä, mutta silloin tällöin ährää kauemmin unen ja valveen rajamailla, jolloin vieressä joutuu notkumaan ja tarvittaessa laittamaan tuttia takaisin suuhun. Mama oli hankkinut Justukselleen unipussin; meillä sellainen on käytössä nyt toista yötä ja hyvin näyttäisi toimivan. Sannikin ilmeisesti ähertää sen verran yöllä, että peitto on aina kasassa sängyn päädyssä.
Yksiksen Mia kekkasi sitten todenteolla kääntymisen, onnittelut uudesta taidosta! Ja äidille kärsivällisyyttä Mian harjoituksiin :)
Desen Onni sai komean nimen, onnea Johannekselle! Ja juu, ristiäiset oli toki aika liikkis juhla, mutta onneksi ne on ohi; ainahan niistä on ylimääräistä puuhaa, vaikka kuinka pienimuotoisen tilaisuuden yrittäisi järjestää.
Norppis, toivottavasti d-vitamiinin aiheuttamat masuvaivat helpottivat. Meillä on käytössä vesiliukoinen Jekovit, joka ei ole aiheuttanut vatsavaivoja; käytössä tosin lähinnä siksi, ettei putelia tarvitse piilottaa jääkaappiin, jolloin unohtuisi kyllä tippojen antaminen. Ja hienoihin mittoihin on poika jo kasvanut, hyvä juttu!
Hienostipa oli sujunut juhliminen Weeran Ainolla. Onpa hyvä, että tulit laittaneeksi kysymyksen liittyen ensimmäisiin rokotuksiin ja mahdollisiin sivuvaikutuksiin -meilläkin rokotukset edessä parin viikon kuluttua. Pitäisi ne supot muistaa hakea apteekista varmuuden vuoksi varalle.
Saikku, kannattaa tosiaan aloittaa syöttö siitä rinnasta, josta jo edellisellä kerran söi. Mulla alkuun tämä tarkoitti kahta syöttöä samasta rinnasta peräkkäin, mutta nyt kun maidontulo on tasaantunut, niin syötän yleensä molemmista. Ja komppaan Susannaa eli pumppailua kannattaa harrastaa mahdollisimman vähän, ellei tarkoituksena ole ryhtyä luovuttaa maitoa.
Rajapyykkejäkin on ylitetty: onnittelut Maman Justukselle (5kk) ja Butterflyn Laurille ja Leeville (6kk)! Ja Laurikin juhlan kunniaksi oppi kääntymään vatsalleen, hiphei.
Onnittelut vielä rouvassäätyyn siirtyneelle Pacolle! Ja vilkutukset kaikille muillekin enskoille: meitä on vaan sellainen joukko, ettei kaikkien kuulumisten kommentointi vielä onnistu. Toivottavasti pääsisimme syksyn tullen mukaan pk-seudun treffeille -tapaisi sitten vauvoja ja mammoja ihan livenä.
Laitetaanpas omia ja Sannin kuulumisia vielä lopuksi. Olen säilönyt kesän satoa taas talteen ja tällä kertaa nimenomaan Sannia silmällä pitäen. Pakkaseen on saatu mukava määrä marjoja (mansikkaa, metsämansikkaa, mustikkaa ja vähän vattujakin) sekä porkkanaa ja kesäkurpitsaa soseena. Ja kaikki oman kasvimaan tai metsän antimia! Toivottavasti kelpaavat likkapötkylälle aikanaan; neljän kuukauden iässä suunnittelin soseiden maistelun aloittavani.
Kestoihin vielä palatakseni, kokeilin eilen uudemman kerran hahtuvahousuja kuorina ja mainiostihan ne toimi, kunhan muu vaatetuskin (body ja potkarit) oli villaa. Puuvillaisten vaatteiden kanssa hahtuvat ei meillä sitten toimikaan, puuvilla kun imaisee kaiken kosteuden itseensä ja tuntuu sitten oikein kunnolla märältä.
Meilläkin on ensi viikonloppuna luvassa sukuhippalot -Weeran tavoin vähän jännittää Sannin puolesta. Lähinnä siksi, että luvassa lienee paljon tätejä, jotka niin tahtoisivat Sannin syliinsä likisteltäväksi... Sanni ei varsinaisesti vielä vierasta, mutta on selvästi viime viikkoina käynyt krantummaksi vieraiden suhteen: tutummat sylit kelpaa, mutta vieraassa sylissä voi tulla parku. Täytyy sitten vaan tarvittaessa kohteliaasti kieltäytyä liian monesta ja liian tiiviistä tuttavuudesta.
Myös meillä päiväunet ovat pidentyneet reilusti, tänäänkin on nukuttu yhdet kahden tunnin unet ja kahdet noin tunnin nokoset sekä yhdet pienet nokkaunet sohvalla. Ilmojen viilenemisellä on varmasti vaikutusta, mutta toivottavasti tämä olisi pysyvämpikin ilmiö.
Ei meille muuta sen ihmeempää, nyt koiran kanssa lenkille, kun vielä on edes vähän valoisaa.
t. helli & Sanni (11 vkoa)
Ankean harmaan päivän piristykseksi meillä pyörii pyykkikone jo toista kertaa tänään. Varmaan innostun vielä pesemään kolmannenkin koneellisen, kun vauhtiin pääsin. Illalla tulossa vieraita, muuten ei mitään ihmeitä. Ei olla edes ulos nokkaamme pistetty, jospa hakisi edes postit :)
Mamalle ja Justukselle oikein hyvää mökkeilyä ja reissua!
Sara-Maria kyseli lihojen laittamisesta ja kiitos Odottelijalle minunkin puolesta vastauksesta :) Pitää ostaa jauhelihaa ja keittää sitä piiperölle. Toistaiseksi olen tehnyt vain kasvissoseita. Olen muutes epähuomiossa antanut piiperölle neljän viljan puuroa (valmis tetra), kun luulin sen olevan kaurapuuroa. No eipä ole tullut oireita, vaikka pariinkin eri kertaan olen sitä syöttänyt. Siihen asti oli saanut vain kauraa.
Hermionen Eetu on päässyt kiipeilemään portaita. Hyvä oppia sekin taito :) Äkkiä se kehitys tapahtuu, kun vauhtiin pääsee.
Hellikin Sannin päikkärit ovat pidentyneet, hieno juttu. Hyvinkin voi olla keleillä vaikutusta, meillä ainakin hellekelit vähentää päiväunia merkittävästi, kun kuumuus vaivaa. Ja oman maan satoa olette saaneet pakkaseen talven varalle, hyvä!
Pääsivätkö Pia ja pötkö hyvin kotiin tiistain tärskyiltä? Toivottavasti!
Meille ei kuulu kyllä yhtään mitään uutta. Kuhan tulin palstaa täyttämään :)
Missä dragon, hannnah, malaika, ilona, pore ja sanle luuraa? Huhuuuu!
Gaijis ja piiperö
Butterfly: toivottavasti Leevi paranee pian. Onnittelut Laurille uudesta taidosta!
Hermione: meillä on nyt taas mennyt unet paremmin (koputtaa puuta). Jotenkin se häiritsi Siennaa kun meillä oli viikonloppuna vieraita, mutta melkein heti niiden lähdettyä palattiin normaaliin päiväjärjestykseen. Päikkärit on kyllä lyhentyneet, mutta hyvin tyttö silti jaksaa. Kun kirjoitit siitä matkasängystä, niin meillä ainakin Siennaa häiritsee se, että se näkee matkasängystä laidan verkon läpi ulos. Sitten kun verkon peittää esim. lakanalla niin nukkuu paremmin.
Nyt en ehdi kommentoida enempää kun täytyy pitää tyttöä silmällä. Oltiin reilu tunti puistossa, mutta piti tulla kotiin kun alkoi ripsiä vettä. Höh. Huomenna olisi tarkoitus mennä kenkäostoksille (tytölle), saa nähdä mitä löytyy. Pitäisi kuulemma olla sadepäivä, joten sen voi hyvällä omallatunnolla viettää ostoskeskuksessa, eikös vaan;)
Sienna muuten ilmoittaa ihan johdonmukaisesti kaikki pallohavaintonsa sanomalla paa. Alan jo uskoa, että se ihan oikeasti tarkoittaa palloa. Jee, mun tyttö puhuu:).
Tipu & Sienna 10,5kk+
Tässä kuva neidistä kaverin koiran kanssa picnicillä pari viikkoa sitten.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=054cd204-6473-11dd-a800-…!
Johannes nimittäin nukkuu päiväunia. Ja äiti suuntaa kulkunsa tietysti tietsikan ääreen... =D Toki pistin pyykit kuivumaan tässä välissä. Näin säilyy omatunto edes hitusen puhtaampana.
Norppikselle piti sanoa niistä d-vitamiineista. Me aloitimme ne tipat heti neuvolantädin määräyksestä ja aika pian aloittamisen jälkeen lopetimme ne, kun kitinän määrä kasvoi melkeinpä kestämättömäksi. Annoimme kulua pari viikkoa ja aloitimme tipat alusta eli 1/päivä. Päätimme, että tällä kertaa ei kiirehditä tippojen määrällä vaan lisäämme niitä vasta noin viikon päästä. Nyt ollaan saavutettu se 5 tippaa/päivä eikä ylimääräisiä kitinöitä enää tule.
Gaiole: Ilmeisesti nämä viileämmät kelit sopivat paremmin pikkuihmisille ja heidän nukkumiselleen. Aina ennen olen kyllä harmitellut, kun kesän kuumuus häviää, mutta nyt olen siitä pelkästään helpottunut. Ja taitaa olla muutkin äidit.
Tipu: Olipas ihania kuvia Siennasta. Vaikka tämä pikkuvauva-arki on mukavaa aikaa, jotenkin sitä kuitenkin odottaa, että päästään oikeasti liikkumaan. Tästä syystä aina ihastelen (ja vähän kadehdinkin) teidän kertomuksianne ja kuvianne retkistä yms. Täällä siis odotellaan jo ensi kesää ja Korkeasaaren yms. retkiä.
Mama: Ei uskois, että perunamuusi voi aiheuttaa naamanvääntelyitä. Sehän on niin neutraalia ruokaa kun olla voi. Tai ehkäpä se on se koostumus, johon pikkuisten suut eivät ole vielä tottuneet. Mitenkäs teidän muut ruokakokeilut?
Yksis: Onpas hienoa, kun Mia on oppinut kääntymään. Meillä vasta treenaillaan. Tai siis mies yrittää treenauttaa Johannesta, mutta eipä tuo pikkumies oikein taida isänsä neuvoja ymmärtää.
Weera: Olipas hyvä, että kysyit tuosta rokotuksesta. Meilläkin on se edessä seuraavalla neuvolakäynnillä. Kirjoittelethan sitten, miten piikitys teillä sujui.
Saikku: Olen miettinyt tuota maitoasiaa itsekin, koska jotenkin tämä koko imetys on hieman hämmentävää. Tarkoitan siis sitä, että ikinä ei tiedä tuleeko maitoa tarpeeksi, liian vähän vai onko kaikki epäilyksistä huolimatta ok. Ilmeisesti tämä kaikki ihmettely kuuluu tähän enskaäitien maailmaan. Oletko jo tehnyt jonkin ratkaisun ? Vai jatkatko vanhaan malliin?
Hellikki: Taitaa olla suunta kääntynyt meilläkin noiden päiväunien kanssa. Jospa se oli vaan joku ikäkriisi, kun eivät päiväunet maittaneet. :D Hienon saaliin olet pakastimeen saanut. Meillä on tänä kesänä jäänyt säilömisshow kokonaan väliin. Onneksi mummo on kerännyt vadelmia ihan urakalla. Tsemppiä sukuhippaloihih!
Vilkutuksia kaikille muillekin! Yritän päästä "jyvälle" pikkuhiljaa kaikkien kuulumisista ja tästä kirjoitustahdista. Ei tällainen hidas ex-hämäläinen pysy näin vilkkaassa joukossa oikein kärryillä.
Meillä on siis nukkumisrytmi muuttunut -jälleen kerran. Tällä viikolla Johannes on nukkunut kunnon päikkärit joka päivä ja sen lisäksi vielä parit lyhyemmät torkku-unet. Jottei elämä nyt liian helpoksi muuttuisi, on tämä tietysti vaikuttanut sitten yöuniin, plääh. Eilen teimme ensimmäistä kertaa sen ratkaisun, että poika nukkui koko yön meidän sängyssämme. Ja yö meni loistavasti. Herätysten määrä palasi vanhaan tuttuun kahteen eikä mitään ylimääräisiä kitinöitä tai peittojen kahisutteluita ollut. Toivottavasti tällaisia öitä tulee enemmänkin, mutta pojan nukkuessa omassa sängyssään. Toivossa on hyvä elää...
Nukahtavako teidän pikkuenskat omiin sänkyihinsä? Täällä sellaista ihmettä ei ole tapahtunut kuin pari kertaa. Yleensä poika nukahtaa joko syödessä tai sitten syömisen jälkeen syliin. Siinä onkin sitten taiteilemista, että herran saa nostettua nukkuvana sänkyyn. Vinkkejä siis kaivataan tässäkin asiassa! (Ei kantamisessa vaan nukuttamisessa...heh heh)
~dese ja J (huomenna 11 vkoa)
Kirjoittelen nyt ihan urakalla, kun mahdollisuus kerran on. Johannes siis nukkuu edelleen...
Piti kysyä jo aikaisemminkin, mutta muistikapasiteetti tuntuu olevan kovin rajallinen. Jutskailitte menkoista aikaisemmin ja täältä löytyy jäsen omituisten otusten kerhoon. Ekat menkat alkoivat täysimetyksestä huolimatta tasan 6 vkoa synnytyksestä. Jotenkin sitä vaan toivoi, että hieman pidempään olisin saanut olla niistä erossa. Mutta kun ei niin ei. Nyt pitäisi sitten miettiä tuota ehkäisyasiaa. Millaista ehkäisyä käytätte? Vai käytättekö lainkaan? Mitä huonoja ja hyviä puolia valinnassanne on? Itse olen pähkäillyt asiaa jo jonkin aikaa enkä ole oikein kunnolliseen ratkaisuun vielä päätynyt. Jälkitarkastuslääkäri kirjoitti reseptin minipillereihin, mutta tuolla kaapin päällä se resepti edelleen lepää. Toisaalta tuntuu niin hullulta edes miettiä koko asiaa, koska ensimmäisenkin raskauden alkaminen oli melkoisen työn ja tuskan takana. Tai mistäpä sitä ikinä tietää, vaikka luomuihme osuisi toisenkin kerran kohdalle. Tällaisen ihmeen aika ei kuitenkaan olisi ihan näin pian, joten jonkinlainen ratkaisu pitäisi kaiketi löytää.
Näin kirjoitettuna tämä asia tuntuu vielä kummallisemmalta. Taitaa olla melkoista hätävarjoittelun liioittelua meikäläisen ehkäisytarpeen pohdinta... Kirjoitelkaa kuitenkin kokemuksianne eri vaihtoehdoista.
~dese
Täällä on taas ollut vilskettä ja vipinää...
Tulin pikaisesti kommentoimaan mitä ehdin ja toivottelemaan hyvää elokuuta, kun äiti tulee huomenna ja sitten lähdetäänkin koko perheellä lomalle eli netissä surffailu taitaa jäädä vähäiseksi...
Pacolle alkuun onnittelut!
Tipu, itse lapsettomuustaustaisena haluan kommentoida... kyllä mun mielestä ne lapsen kiukuttelut saa pänniä vaikka nämä meidän nyytit suuri siunaus ovatkin. Ei me kuitenkaan olla mitään yli-ihmisiä ja kyllä minäkin aina välillä öisin pinniksen vieressä rukoilen, että nukkuis nyt kun en millään jaksa tässä istua. Myönnän, että joskus synkkyyden hetkinä kadehdin kaikkia niitä, jotka lapsen helposti saivat, mutta ei se kuitenkaan ollut itseltä pois... ja vaikka se lapsettomuus ei koskaan minusta lähde niin nythän tuo maailman ihanin on tuossa kiikussa nukkumassa :)
Pia, me hankittiin Mialle sellainen "sleep positioner" ja yöt rauhoittui välittömästi (koputtaa puuta). Siinä on ikään kuin kaksi kiilaa ja vauva niiden välissä, eikä pääse siitä itse kääntymään.
Weera, mukavaa kuulla, että teidän juhlat meni hyvin ja että Aino viihtyi hyvin isossakin joukossa. Meillä ei ekoista rokotuksista tullut mitään kummempia oireita, vähän oli väsynyt ja kiukkuinen.
Saikulle komppaan muita eli älä pumppaa jos ei ole pakko. Pumppaamalla lisäät vaan maidon tuotantoa entisestään. Mulla on edelleen paljon maitoa eli syöttö yhdestä rinnasta kerrallaan riittää yhä vaikka Mia on pian jo nelikuinen. Maidontuotantoa saat vähän hillittyä kun syötät pari kertaa peräkkäin aina samasta rinnasta (joku sen jo mainitsikin) ...ja mitä siihen takamaitoon tulee niin jos lapsi kasvaa hyvin käyrillä niin kyllä sitä takamaitoakin silloin tulee. Mä mietin alussa ihan samaa ja imetysneuvoja vaan totes et ennen ei kukaan ollut takamaidosta kuullutkaan eikä sitä osattu murehtia eli turhaa murehtia niitä asioita joille ei oikein mitään voi tehdä.
Mama, nää on niin jänniä nää suositukset, kun täällä varta vasiten neuvotaan aloittamaan jollakin makealla kuten päärynä tai bataatti... tähän perusteena se, että rintamaito on itsessään makeeta ja siten makeat maut on lapselle tutumpia ja niistä on sitten helppo edetä muihin makuihin...
Butterfly, joko siellä helpottaa? Niin ja onnittelut Laurille uudesta taidosta!
Gaiole, joo vähän täällä hirvittää et mihin me ton kanssa vielä päädytään... onko meillä se kävelevä kahdeksan kuinen, hui! Teillä on nukahdetty yksin omaa sänkyyn, ihanaa!
Hermione, saas nähdä miten meidän tytön käy matkasängyssä... lomalle lähdetään viikon päästä ja matkasänky olis tarkoitus hankkia sitä ennen. Ehkä pitäis vähän harjoitella ennen lähtöä ja yrittää saada Mia nukkumaan vaikka päikkäreitä siinä...
... jatkoa seuraa
Hellille vilkutukset! Sannilla on edessä lokoisat päivät, kun on soseet jo odottamassa... me haetaan meidän vihannekset suoraan luomutilalta ja mitä ei sieltä saada niin ostetaan kaupasta luomua, kun omaa kasvimaata ei ole. Onnea teidän kemuihin ja muistathan että sulla on Sannin äitinä oikeus viheltää peli poikki jos tuntuu et tyttö kiertää vaan sylistä syliin ja on ihan pää pyörällään... meilläkään ei vielä varsinaisesti vierasteta, mutta aika valikoivahan tuo Mia kuitenkin on.
Desekin on kerinnyt käväisemään, vilkutuksia sinne! Onnittelut päiväunien löytymisestä! Meillä Mia nukahtaa iltaisin omaan sänkyyn ja päikkäreitä ei pinniksessä nukutakaan kun joku näin neuvoi... annan illalla pullosta maidon (siis pumpattua omaa maitoa) ja sen jälkeen luetaan satu ja sitten mennään suukkojen kanssa omaan sänkyyn. Jään siihen sängyn viereen pumppaamaan seuraavan illan maitoa ja siihen Mia nukahtaa itsekseen. Yritä pitää Johannes ainakin puolihereillä ettei nukahtaisi tissille ja laitat sitten unisena omaan sänkyyn ja vähän tassuttelet... näin sitten aikanaan herää samasta paikasta kuin mihin nukahti eikä ainakaan sitä sitten säikähdä. Meilläkin on se pilleri resepti tuolla mun kalenterin välissä, mutta kun mun luomuraskautuminen olis ihan oikeesti maailman seitsemäs ihme niin ei sitä olla koskaan apteekkiin kiikutettu...
Mia harjoittelee kääntymistä ahkerasti ja on kertaalleen onnistunut kierähtämään myös takaisin vatsalta selälle. Se oli kyllä ihan puhdas vahinko, mutta ehkä tuosta jokin muistijälki jäi ja kohta pyörähdetään takaisin myös ihan tarkoituksella... Neitiä ei kuitenkaan voi enää jättää hetkeksikään ja kiikkuunkin on laitettava turvavöihin ;) Tiistaina meillä on 4kk neuvola ja edessä taas neljä piikkiä ja lisäksi vielä rota suunkautta eli voi olla edessä muutama hankalampi päivä... tuntuu että Mia on kasvanut taas ihan hurjasti ja onkin jännää nähdä neidin uudet mitat.
Täällä on taas ihan turkasen kuuma ja kaikki lävet on auki ja tuulettimet hurraa... ulos ei tee mieli mennä, eikä Miaa sinne oikein vois edes viedäkään eli eilinen kului tiukasti siivotessa Mian leikkiessä itsekseen lattialla tai seuratessa bumbossa - jee!!! Tänään lähdetään periamerikkalaiseen tapaan viilentymään ostoskeskukseen ;)
Kuulumisiin,
Yksis ja Mia 3kk ja 3vkoa
HERMIONE, kuulostaa niin tutulle toi matkasängyn rapsuttelu. : ) Viikonloppuna olis taas edessä kun lähdetään mökkeilemään Posiolle. Onnea Eetulle hienosta taidosta.
ollu aika työn täytteinen päivä ja nyt sohva kutsuu. piti vaan tulla ilmottautumaan. Meillä on taas kaks yötä menny ihan hulinaks, viime yönäki nousin kippaamaan jätkää alas valehtelematta toista kymmentä kertaa. ÄRSYTTÄVÄÄ! No meillä on kyllä menny kaks iltaa pitkäks ku ollaan oltu liikenteessä, nyt toivon kyynerpäät ristissä et tää normaali rytmi auttais asiaan.
Niin ja kertomaan et Eemil söi tänään eka kertaa ruokaa jossa oli bataattia mukana, se oli sitten niin hyvää että alko ihan naurattamaan. : ) Hupaisa pikkumies.
Kommentointia paremmalla vireystasolla...
väsynyt Odottelija ja nukkuva Eemil 7kk 2pvä
SARA-MARIA Mulla on pakkases jääpalakuutioina yksittäin vihannesta ja lihaa. Sit on muutamas pilttipurkis valmiimpi mixi (useampaa kasvista). Musta on mukava et on tolleen pienemmis eris ni voi sit miksailla miten tykkää ja aina ku ei oo yhtä kova nälkä ni voi sulatella sit eri kokosia annoksia.
Mä oon käyttäny ihan normaaliriisiä.
Ja riisipuuron tein riisihiutaleista. Nallella on ainaki riisipikahiutaleita.. Hiutaleet on aikapieniä et jos poitsu sietää pieniä sellasia.
BUTTERFLY Tsemppiä öihin! Onko Leevi jo parantunut?
MAMAlle ja Justukselle hyvää reissua!.
Onnea HERMIONEn Eetulle uudesta taidosta. Toivottavasti myös alastulo sujuu pian ettei tuu haavereita.
HELLI Tsemppiä juhlahulinaan. Oot vaan tiukkana jos tuntuu et Sanni kiertää liikaa syleissä. Turha tätien käydä mussuttaan. Sä oot kuiteski se äiti.
GAIOLE Meillä kans pesukone pyöriny ku se on taas kunnossa.
Onneks ei tullu mitään neljän viljan puurosta, mut ny voit sit melki olettaa et kaikki neljä viljaa sopii.
TIPU Kauppakeskukset on tehty sadepäiviä varten ;)
DESEJO Toivottelen sinne hyvien unien jatkumista.
Meillä Saaga nukahti vastasyntyneenä mihin vaa, ja sit siirrettiin sänkyy. Sit tuli vaihe et nukutin tissille viereen iltasin ja hipsin sit pois, mut sit se nukahtaminen alko venyä. Ni 3kk iässä aloin nukuttaan sänkyyn et iltamaito sohvalla ja sit siirsin hereillä sänkyyn ja tutti suuhun ja pikkasen silittelyä. Tosi nopeesti oppi nukahtaan itsekseen sit sänkyyn. Tuttia piti käydä korjaas välillä mut muuten nukahti hyvin. Ny sit pitää istuskella sängyn vieressä et malttaa nukahtaa.
Mulla kans pilleriresepti kaapin perällä. Kumilla mennään jos on tarvetta.
YKSIKSELLE ja Mialle hyvää reissua. Ja tsemppiä helteeseen.
Vei et ODOTTELIJAN Eemelille bataatti on maistunu. Se onki aika hyvää =)
Toivottavasti yöt rauhottuu!
Pitiköhän vielä jotain kommentoida, en muista!
Omia kuulumisia sen verran et Saaga pääsi eilen ekaa kertaa hiekkikselle istuskeleen. Kovasti maistu hiekka ja hiekkislelut. Ja hiekkaa oli kiva tunnustella. Ostin kirppikseltä muutamalla eurolla rymyhaalarin ja tossut hiekkistä varten ny voi sit Saaga ryömiäki hiekkiksellä eikä mun tarvi murehtiä et jos haalari kuluu puhki.
Saagalle on myös ihan lähipäivinä puhkeemassa molemmat ylähampaat. Pieni kulma on tainnu tulla jo läpi ja molemmat pullottaa tosi kovasti. Välillä hampaat vaivaa mut välillä kyl unohtaa ku vipeltää ympäri kämppää niskavillat hiessä ja höpöttelee omiaan. Tolleensa meni varmaa puol tuntii putkeen pysähtymättä tänään päivällä. Kummallinen otus.
Mut ny kans sohvan pohjalle.
Susanna ja Saaga 7kk+
Tulin ilmoittautumaan, että hengissä ollaan....kesä on ollut niin täynnä kaikenlaista etten ole edes käynyt lukemassa juttuja, joten olen aivan pihalla jutuista....;) eiköhän sitä syksyn mittaan sitten pääse taas jutuista kiinni...
Mies on nyt vielä lomalla, jota on yhteensä 10 viikkoa...vielä reilu kolme viikkoa siis jäljellä. Aivan ihanaa on ollut viettää yhteinen kesä kok perheen voimin. Pikku reissuja ollaan tehty tässä lähistöllä ja käyty paljon kyläilemässä tuttujen luona. Remonttiin on kanssa uponnut aikaa, mutta se ei haittaa kun lopputulos on hieno :) Nyt on remontissa pojan tuleva huone....ehkä jo huomenna pääsen maalaamaan...jeee
Neuvolassa oltiin kuukausi sitten ja silloin pojan mitat oli 73cm ja 9kg...hyvin siis kasvaa. Hampaita on nyt neljä. Ylös ne kaksi tulivat juuri viikko sitten.
Ryömimistä on harrastettu jo koko kesä, mutta nyt on alkanut näyttää siltä että ne jalat välillä yrittäis konttausasentoon, mutta saa nähdä miten käy.
Jokeltelua tulee kauheasti ja kaikenlaisia tavuja ja äänteitä...tässä vaan odotellaan koska sanotaan ´äiti´....melkein se sieltä jo tulee ;) hih....
Ai niin...imetyksen lopetin tuossa Paulin ollessa 8kk. Silloinkaan ei enää tissitelty kuin iltaisin ennen nukkumaanmenoa ja joskus päiväunilla. Sitten erään kerran kun Paul oli hoidossa niin ajattelin et nyt se on hyvä lopettaa kun kerran yökylässä on korviketta saanut. Eikä tullut mitään ongelmia....
No juu...nyt pitää mennä vähän jotain haukkaamaan suuhun ja sitten nukkumaan.
Yritän tässä paremmin vielä lukea juttuja ja kirjoittaa lisää....tänne kun on tullut näköjään niin paljon uusia nimiä ja vaikka mitä!!!
Kaikille paljon terveisiä!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dragon ja Paul 9kk
Täältä päänsäryn keskeltä pikaisesti moikkailen...
Pacolle onnittelut rouvaantumisesta! :)
Kiitos treffiseurasta tosiaan kaikille mukana olleille! Tullaan ilman muuta mukaan myös seuraavan kerran :)
Hedelmäsoseista, mä rupesin antaan hedelmää siinä vaiheessa kun kasvikset alko yleisesti maistuun joka päivä.
Bianco, voisitko ottaa Gaiolelle antaman jauhekorvike-infon uusiks? Oon miettyny vaihtaa jauheeseen kun pötkö ei juo koko 2 desiä kerralla enkä sit jaksa säilöö niitä lopputippoja, eli viemäriin menee.
Gaiole, ootko jo kokeillu sitä korvikejauhetta? Mitä oot mieltä ja mitä Piiperö tykkäs? Päästiin hyvin kotiin tiistaina, vähän oli Mannerheimintie tukossa kun oli paljon tietöitä... Mentiin sit vielä siskon porukkaa moikkaan mökille. Ostin muuten eilen Emman matkarattaat, kun niistä oli puhetta sillon. Ihan hyvän tuntuset on.
Yksis, googletin pikaisesti ton sleep positionerin. Tiedätkö saako niitä isommalle vauvalle? Toi minkä google heitti, on varmaan vähän tehoton meijän jäppiselle. Ikää on jo 7 kk ja tahtoa äärettömän paljon... Siis varmaan kiipee yli jos on päättäny kääntyä.
Meillä näyttäis sit olevan edessä muutto anoppilaan...! Voi vihvilä, mitä siitäkin tulee...
Pia ja Pötkö 7 kk+
Dese, veit sanat suustani; isompien enskavauvojen kuulumisten ja tempausten lueskelu laittaa tosiaan odottamaan tuota aikaa. Mutta nautitaan nyt kuitenkin tästä pikkuvauva-ajasta, aika sujahtaa kuitenkin niin nopsaan -eipä aikaakaan, kun meikäläisetkin haikailee tuhisevien pikkunyyttien perään...
Ja siitä sopiva aasinsilta ehkäisykeskusteluun... Taisin jo aiemmin mainitakin, että juuri tästä lapsettomuustaustasta johtuen meilläkin jäi reseptit ja muut kapistukset kaappiin. Otettiin siis tietoinen riski, mutta kovin on vaikea uskoa, että tärppäisi kovin helpolla.
Nukahtamisesta ja nukuttamisesta oli puhetta. Laitan Sannin pian iltasyötön jälkeen pinnasänkyyn hereillä, mutta selvästi unisena. Joskus harvoin meinaa nukahtaa rinnalle ja silloin siirrän pikapikaa puoliunessa sänkyynsä. Vaikka yleensä nukahtaakin itsekseen, jään hetkeksi makkariin lukemaan kirjaa tai selailemaan lehtiä. Sen kummempia nukutustoimia iltaisin ei siis tarvita, mutta päiväunet tulevat helpommalla, kun vähän keinuttelee sylissä ja lauleskelee tuutulaulua. Puoliunessa laitan sitten vaunuihin tai kehtoon, ellei sitten ole jo valmiiksi kantoliinassa. Vinkkejä nukuttamiseen en oikein osaa antaa, mutta selkeät iltarutiinit (kylpy, tuutulaulu, Yksiksen mainitsema iltasatu, iltasyöttö eri paikassa/tavalla kuin päivällä jne...) varmasti auttavat asiaa. Ehkäpä sellaiset teillä ehkä jo onkin.
Iltatoimiin liittyen, kuinka usein olette kylvettäneet pikkuenskojanne? Sanni tykkää kovasti kylpemisestä ja kun tyttö on hyväihoinen, niin nyt kesällä on tullut kylvettyä joka toinen päivä. Tykkäisin kylvettämisestä osana iltatoimia, mutta syksyn tullen pitää ehkä harventaa kylpykertoja.
Huhhuh Yksis, Mialla on aikamoinen vauhti ja ilmeisesti halu päästä liikkeelle! Saatte kyllä olla silmä tarkkana tästä eteenpäin. Saako udella, mihin suuntaatte lomalle? Kerjään taas vihreää kasvoihini, edelliset lomakohteenne kun ovat olleet niin kadehdittavan ihania paikkoja...
Desen Johannes on kokeillut vähän toisenlaista päivärytmiä -luonnollisesti heti, kun äiti mainosti päivärytmin löytyneen Ja sielläkin treenaillaan kääntymistä, ainakin mielikuvaharjoituksina isän valmennuksessa. Sanni ei yritä vielä tietoisesti kääntyä, mutta punkeaa jalkojaan kovasti taivaisiin, joten eiköhän sekin aikanaan tapahdu; ensin varmaan ihan vahingossa.
Odottelijalle tsemppiä yöhulinoihin; toki ennemmin toivoisi niiden olleen vain väliaikaisia ja nyt olisi paluun arkeen ja normaalirytmiin.
Nyt iltapalalle. Ilokseni huomasin, että raskauskilot ovat jo hävinneet, joten tankkauksesta on pidettävä huoli. Sanni on pitänyt ja varmasti pitää myös jatkossa puolensa kiitettävän hyvin. "Pitää syödä hyvin, että jaksaa", se on mottomme!
t. helli& Sanni 11vkoa
Eilen kirjoittelin vihdosta viimein kuulumisia, mutta sitten ilmoitti kone että keskustelu ei ole käytössä- onneksi tallensin tuotoksen. Tässä siis eiliset, koitan palata vielä keksusteluun ja kommentoimaan eilisiltaiset ennen mökille lähtöä. Nyt aamupalalle.
Kylläpä on aika vierähtänyt taas nopeaa. Koneelle en oo ehtinyt juuri istua kun on niin ollut muuta ohjelmaa. Oon siis ihan ulkona keskusteluista, mutta katsotaan saanko jotain kommentoituakin vai meneekö vaan omiksi kuulumisiksi.
Meidän iskä on ollut perjantaista lähtien viettämässä isäkuukautta, tai siis meidän tapauksessa kolme viikkoista, ja ollaan keksitty ohjelmaa ihan kiitettävästi joka päivälle. Porvooseen tehtiin päiväretki tiistaina (kiitos vaan kaikille vinkeistä), ihana paikka! Oli hyvä matkustusilmakin kun ei ollut liika kuuma. Eilen poikettiin mökillä pikapikaa ja huomenna lähdetään sinne taas kaveripariskunnan kanssa viikonlopun viettoon. Toivottavasti ei ihan koko aikaa sataisi niin sais olla ulkonakin.
Kiia muutti omaan huoneeseen 10kk aattoiltana eli viikonpäivät on nyt nukuttu siellä. Vähän vielä vaihtelee öiden sujuminen, mutta pääsääntöisesti menee ihan hyvin ja tuttia ei tarvi käydä laittaan kun pari kertaa yössä. Äitiä taisi eniten asia jännittää ja surettaakin, vaikka ihan vieressä ollaan vieläkin. Niin ja tuo Kiian muuttokin on osasyy palstahiljaisuuteen, meilä kun kone on samassa huoneessa ja en halua häiritä tytön unia naputtelulla. No eipä tuo varmaan siitä häiriintyisi mutta periaatteessa oon päättänyt olla aukasematta konetta enää tuolloin. Tuleepa kerrankin tehtyä jotain muutakin kun vaan istuttua koneella.
Jotain kommenttia äkkiä, ennen kun Kiia heräilee unilta.
Hermionella ja Tipulla oli havaittavissa iltahulinoita. Tuttua, ah niin tuttua. Tsemppiä ja jaksamista sinne. Meillä ei lopulta auttanut kun huudatus, ei jaksanut sitäkään että olisi pidellyt paikallaan pitkiä aikoja, oma selkä tuli vaan kipeeksi ja tyttö punasemmaksi raivosta. Parissa illassa malttoi jäädä makuulleen oottamaan unta.
Tipu: toi matkasänkyyn lakana näköesteeksi oli hyvä vinkki, taidan testata viikonloppuna. Ja onnittelut Siennalle uudesta taidosta, paa on ihan selkeä pallo! :)
Hellikki oli saanut paljon herkkuja pakkaseen, voi kateeksi ihan käy! Metsämansikoitakin, nam!
Hermionen Eetu kiipeää portaita, vautsi! Meillä ei oo kotona mahdollisuutta pääst ä kokeileen eli tota taitoa ei olla täällä reenailtu. Mites pottailut sujuu?
Mamalle ja Justukselle hyvää mökkeilyä! Nokkamukista sen verran että Kiia oli reilu 5kk kun alettiin reenailla nokkista. Ei huolinut enää pulloa enkä viitsinyt sitä sitten siinä vaiheessa enää uudelleen opettaakaan. Vettä annoin (keitettyä ensin pari kk) ja aikas nopeeta hoksasi jutun, ilman venttiilejä tietysti alkuun. Nyt joisi vaikka kuinka paljon ja koska vaan.
Butterflyn pojille onnittelut 6kk iästä ja uudesta taidosta Laurille. Toivottavasti yöt menee jo rauhallisimmissa merkeissä.
Pacolle onnittelut rouviintumisesta!
Muillekin tasapuolisesti heipat ja heilutukset täältä suunnalta. Paljon oli uusia mittoja ja taitoja lapsosilla. Ja ihania kuvia kanssa.
heltsy ja kiia 10kk, joka muuten äitin ja isin mielestä osaa sanoa HYVÄ (=YYVÄ). Ei mikään ihme kun kokoajan kehutaan;)
Dese: muistan itse ajatelleeni ihan samalla tavalla, että vaikka pikkuvauva onkin ihana, niin olisi vähän isomman lapsen kanssa kivempaa. Monta kertaa kun oli hankalaa niin ajattelin, että kasvaisi nyt jo äkkiä! Onhan tuo vieläkin ihan vauva ja aikataulujen orja, mutta kyllä sen kanssa jotain jo pystyy tekemäänkin kun on keskellä päivää kokonaiset 4 tuntia hereillä! Niin ja kun ehkäisystä kyselit, niin meillä ei ole käytössä mitään, mutta eipä ole juuri miestäkään näkynyt, joten ei ole niin väliksikään ;)
Yksis: toivottavasti et ymmärtänyt mun kommenttia lapsettomuudesta väärin. Tarkoitin vaan sitä, että helposti tulee pidettyä lasta itsestäänselvyytenä, kun sen tekeminen ei ollut mitenkään vaikeaa. Ilman muuta saa ajatella lapsesta muutakin kuin vain positiivisia ajatuksia, sehän on ihan normaalia ja tervettäkin, myöskin silloin, kun lapsen saaminen on ollut hankalaa. Onpas vaikeaa laittaa näitä asioita sanoiksi, toivottavasti kuitenkin ymmärsit. En tarkoittanut sitä, että ex-lapsettomien pitäisi olla mitenkään supervanhempia ja pelkästään kiitollisia jokaisesta kurjastakin hetkestä.
Kiva kun Dragonkin kävi moikkaamassa! Hienosti siellä Paul kasvaa ja kehittyy. Mulla on kanssa imetyksen lopetus koko ajan mielessä, mutta en vaan saa aikaiseksi. Toisaalta eihän tässä ole mitään hätää kun tyttö menee vasta tammikuussa tarhaan.
En tainnut muistaa onnitella Pacoa rouviintumisesta joten teen sen nyt!
Helli kyseli kylvettämisestä. Mä kylvetin Siennaa pienempänä joka toinen päivä kun sillä sai illan kulumaan vähän nopeammin, oli siis jotain ohjelmaa. Nyt kun tyttö viihtyy niin hyvin leikeissään, niin ei tarvitse kylvettää ohjelman takia ja ollaan harvennettu kahteen kertaan viikossa. Sienna rakastaa kylpemistä, sillä on oma Nemo-kylpylelu jonka kanssa se läiskyttää koko kylppärin ja äidin ihan märäksi...
Heltsyn Kiia on "itsenäistynyt" ja muuttanut omaan huoneeseen. Ja uusi sanakin on opittu! Sienna puhuu kanssa entistä enemmän (vaikka ainahan se on ollut kova höpöttämään) ja paljon laajemmalla "sanavarastolla" kuin aiemmin. Oikeita uusia sanoja ei ole kyllä tullut äidin, mamman ja pappan lisäksi.
Meille ei yllättäen kuulu eilisen jälkeen mitään uutta. Huomenna on kiireinen päivä kun ensin tulee yksi kaveri lounaalle ja sitten toinen kolmen lapsensa kanssa ip-päikkyjen jälkeen. Lupasin laittaa illan katraalle lasagnea. Tulee siis syötyä huomenna ihan huolella...
Mukavaa viikonloppua kaikille sateesta huolimatta!
Tipu & Sienna 10,5kk+
Ehkäsystä, meillä mentiin ihan kondomi pelillä, tyyliin käytettiin ku jaksettiin. : ) Ja nyt on ehkäsyt jääny kokonaan.
Viikonloppuja tulin vaan toivottelemaan kaikille, me vuokrattiin mökki posiolta ja lähdetään sinne muutaman tunnin päästä.
Ja mulla on pakkaaminen vielä ihan vaiheessa... : )
Ostin huutiksesta semmosen kantorinkan niin päästään ihastelemaan maisemia. : ) Pari kertaa ollaan jo käyty pikku lenkkejä sen kanssa kävelemässä tuolla Vuokatissa. Eemil tykkää tosi paljon.
Mutta nyt hommiin!! : )
Odottelija ja Eemil
BUTTERFLY, voi onko Lauri ja Leevi jo puoli vuotiaita!! Onnea pojille. Miten musta aina tuntuu että ovat niin pieniä, vaikka eihän tota eroa Eemiliin ole kuin kuukaus. : )
SARA-MARIA me ollaan valmistettu esim. naudan jauheliha keittämällä ja yhdistetty sit kasvissoseeseen. Kyllä mä ainakin olen aikeissa käyttää ihan tavallista riisiä, vielä en siis ole käyttäny. Onnistuiskohan riisipuuron teko riisihiutaleista? Mä ainaki tekisin niistä. Meillä uppoo kaurapuuro niin hyvin et ollaan nyt syöty vallan sitä. Välillä vaan muutellaan erilaisten soseiden avulla.
Joo, mutta täällä haisee joku pieni haisuli tuossa lähettyvillä, eli pesuhommat kutsuu...
Odottelija ja Eemil