Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsi voisi olla pakollinen aine ja suomi vapaaehtoinen näissä kunnissa

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisoasteen opettajana olen kyllä ihan eri mieltä. Olen saanut monasti tälläisen rannikon ruotsalaisen luokkaani ja osa heistä on aivan ummikkoja, mitä tulee suomen kieleen. Osa siis ei osaa edes asioida kaupassa suomeksi. Kun tälläinen oppilas tulee luokkaan, joudun yleensä kääntämään ensimmäisen vuoden hänelle kaiken.

Asun sisä-Suomessa ja täällä ei todellakaan ole palveluita ruotsiksi. Ymmärrän toki, että ruotsinkieliset haluavat säilyttää kielensä ja kulttuurinsa, mutta mikäli aikoo elää näiden muutaman kunnan ulkopuolella elämänsä aikana, niin kyllä se suomen kieli saa pakollinen olla.

Vierailija
2/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan omahan on häpeänsä.

Ja kyllä englannilla tulee pohjoismaissa toimeen oikein hyvin.

Ahvenanmaalla siitä eivät kaikki pidä mutta sehän on vaan plussaa! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 11:15"]

Nuorisoasteen opettajana olen kyllä ihan eri mieltä. Olen saanut monasti tälläisen rannikon ruotsalaisen luokkaani ja osa heistä on aivan ummikkoja, mitä tulee suomen kieleen. Osa siis ei osaa edes asioida kaupassa suomeksi. Kun tälläinen oppilas tulee luokkaan, joudun yleensä kääntämään ensimmäisen vuoden hänelle kaiken.

Asun sisä-Suomessa ja täällä ei todellakaan ole palveluita ruotsiksi. Ymmärrän toki, että ruotsinkieliset haluavat säilyttää kielensä ja kulttuurinsa, mutta mikäli aikoo elää näiden muutaman kunnan ulkopuolella elämänsä aikana, niin kyllä se suomen kieli saa pakollinen olla.

[/quote]

No kyllä minäkin suomen pakollisuutta kannatan, mutta kuulemma suomen ja ruotsin kieltä on perustuslain mukaan kohdeltvava samalla tavalla, joten tuollainen 50% sääntö voisi olla toimiva ratkaisu. Toki käytännössä lähes kaikki ruotsinkieliset ottaisivat suomen valinnaisena näissä kunnissa.

Vierailija
4/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maahanmuuttajat ja muut eri äidinkieltä puhuvat opiskelisivat suomea Suomessa, mutta RKP haluaa ihan vapaaehtoisesti mahdollistaa joidenkin ruotsinkielisten syrjäytymisen Suomessa, jos suomestakin tehtäisiin vapaaehtoinen kieli? Siitä vaan, kunhan sitten pysyvät siellä kotipaikkakunnallaan, eivätkä koskaan muuta muualle.

Vierailija
5/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aineet pitäisi laittaa vapaaehtoisiksi. Jos joku on niin tollo että ei halua opiskella Suomessa suomea tai vaikka matematiikkaa, niin siitä vaan. Kyllä me tarvitaan kouluja käymättömiä ihmisiä paskaduuneihin. Maistereista ei ole pulaa, mutta siivoojista on.

Vierailija
6/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisivat edes sitä ruotsia...

Olen kuulut että kun porukka Kokkolan ja Kemiön ruotsinkielisiä tapasivat, niin joutuvat puhumaan keskenään suomea, kun eivät osanneet toistensa ruotsia.

Samoin Åbo akademiin piti lisätä kielikoe, koska kaikki ruotsinkieliset eivät pärjää opiskelussa ruotsinkielellä.

Vierailija
7/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 14:45"]

Osaisivat edes sitä ruotsia...

Olen kuulut että kun porukka Kokkolan ja Kemiön ruotsinkielisiä tapasivat, niin joutuvat puhumaan keskenään suomea, kun eivät osanneet toistensa ruotsia.

Samoin Åbo akademiin piti lisätä kielikoe, koska kaikki ruotsinkieliset eivät pärjää opiskelussa ruotsinkielellä.

[/quote]

Ei, kyllä kielikoe on suomenkielisiä varten, etteivät vie (virallisesti) ruotsinkielisiltä helppoja aloituspaikkoja. Muihin yliopistoihinhan ei ole ruotsinkielisten kielikoetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi