Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juoksijat hoi!

Vierailija
26.04.2014 |

Aloitin juoksuharrastuksen ja sen takia kysyisinkin teiltä kokeneemmilta, että minkä "ohjelman"mukaan juoksette? Itse olen aloittanut kävelyllä ja nyt pari vkoa tehnyt niin, että vuorotellut kävelyä ja juoksua. Tarkoitus on lisätä juoksun osuutta pikku hiljaa. Teen myös venytyksiä ja voimaharjoittelua.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä juoksija vaan lähinnä sohvaperuna joka aloittelee juoksuharrastusta, mutta itse sain vinkkinä kuntoplussan nettisivun, siellä on juoksuohjelmia kaiken tasoisille. Luin kuitenkin Kirsi Valastin Naisen juoksukirjan jossa oli myös hyvä ohjelma aloittelijasta 10 kilometrin juoksijaan, ideana siinä juurikin tuo että lenkit ensin pääsääntöisesti kävelyä ja minuutin-parin juoksuoyrähdyksiä sinne väliin, juostava määrä kasvaa vähitellen kuten loogista on. Tsemppiä sulle!

Vierailija
2/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoplussa on ihan höpöhöpöä, se kannattaa unohtaa. Tuo Valastin opus on hyvä, sama idea löytyy googlaamalla Porin juoksukoulu-niminen ohjelma. 

Sitten kun nälkä kasvaa juostessa, voi vilkaista esim. juoksufoorumi.fi:stä Sepon ohjelmia puolikkaalle!

Iloa lenkkipoluille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://my.asics.fi/

Käytin tuota puolimaratonnille treenatessa, mutta muistaakseni siellä voi tehdä ohjelman vaikka vitoselle. Kannattaa tutustua, tämä ottaa paremmin huomioon juoksijan kunnot, eli pitää kellotella aikoja ja sen mukaan sitten korjailla.

Vierailija
4/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juoksen kuntoplussa ohjeella 5km:sta 10km:iin ja olen saanut hyvin vauhtia lisättyä.

Itse aloitin juoksemisen 2min juoksua 3min kävelyä. Sitten lisäilin juoksua yhden minuutin kerrallaan ja pikkuhiljaa pystyi juoksemaan pidempiä aikoja.

Tsemppiä harjoitteluun!

Vierailija
5/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan aloitin juoksun, olin pelannut pitkään sulkista. Ensilenkit kesti yli tunnin. En seuraa mitään ohjelmaa, juoksen joskus enemmän, joskus vähemmän. 3 kk harrastuksen aloittamisesta juoksin 20 km. Ehkä sunkin ap kannattaa vaan juosta omaan tahtiis, mikä tuntuu hyvältä. Jos vedät verenmaku suussa voi juoksu alkaa tökkiä niin, että lopetat sen kokonaan. Se olis sääli, sillä se on hieno helppo harrastus, mitä voi tehdä missä vaan ja koska vaan ja jopa yksin.

Vierailija
6/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 10:07"]Kuntoplussa on ihan höpöhöpöä, se kannattaa unohtaa. Tuo Valastin opus on hyvä, sama idea löytyy googlaamalla Porin juoksukoulu-niminen ohjelma. 

Sitten kun nälkä kasvaa juostessa, voi vilkaista esim. juoksufoorumi.fi:stä Sepon ohjelmia puolikkaalle!

Iloa lenkkipoluille!

[/quote]

Mä kyllä noudatin tosi tarkkaan kuntoplussan aloittelijan (5km) ohjelmaa. Aloitin ihan nollasta, en jaksanut edes minuuttia juosta ja 12 viikon päästä jaksoin juosta puoli tuntia vaivatta. Nyt lenkkeilen tunninkin pätkiä. Että en nyt (ilman kokemusta?) ihan höpöhöpöksi sanoisi. Juoksuohjelmia on tosi paljon ja sieltä voi jokainen valita omansa.

Vierailija
7/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voitte juosta ja koko ajan vilkuilla kelloa? Vai piippaako se, kun pitää vaihtaa kävelyyn? Miksei voi vaan juosta niin pitkään kun jaksaa? Aivan varmasti niinkin kehittyy ja kunto nousee. Liika teknisyys vie ilon.

Vierailija
8/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voitte juosta ja koko ajan vilkuilla kelloa? Vai piippaako se, kun pitää vaihtaa kävelyyn? Miksei voi vaan juosta niin pitkään kun jaksaa? Aivan varmasti niinkin kehittyy ja kunto nousee. Liika teknisyys vie ilon.

Vierailija
9/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juoksee niin pitkään kuin jaksaa niin helposti juoksee liian paljon kuntoonsa nähden ja juoksu ei tunnu hyvältä. Seurauksena kiinnostuksen lopahtaminen. Toinen juttu on se, että jos nivelet eivät ole tottuneet juoksuun niin voi tulla kipuja ja jopa niin ikäviä, että juoksu on lopetettava. Elimistö pitää totutella rauhallisesti juoksuun, kun se on kuitenkin rankkaa.

Vierailija
10/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen liian monta kertaa tuhonnut juoksuharrastuksen aloittamalla liian pitkillä juoksulenkeillä. Nyt kun olen alottanut rauhallisesti niin juoksusta on tullut ihanaa :-)

T:5&10

Vierailija
11/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukku kutoselle?

Vierailija
12/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilijan pitää oppia kuuntelemaan omaa kehoaan eikä juosta jonkin suunnitelman mukaan aivan kuin tekisi töitä. Sekä tuntea ihmiskehon fysiologia, niin ei siihen mitään ohjelmia tarvita. Ainoastaan tallentavat juoksuohjelmat ovat tarpeen jotta voi seurata omaa kehitystään sekä pulssimittari niihin.

Juoksuohjelmilla vain annetaan tunne, että olisiko joku oikein urheilija kun trenaa jonkin ohjelman mukaan. Ne kuuluvat tekstiiliurheilijoille.

Vierailija
13/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10km juoksukuntoon saa itsensä kävelemällä. Olin 2010 joulukuussa rapakunnossa. Jaksoin juosta 100m. Aloin käydä kävelyllä. Ensin 30min kävelylenkki joksenkin päivittän, sitten matkaa lisää parin kuukauden päästä kävelin parhaimmillaan yli 10km lenkkejä ja  piti alkaa ottamaan vähän hölkkäpätkiä väliin että sai sykkeen pysymään sopivan korkealla. Juoksupätkät olivat "muutaman valopylvään välejä". Maaliskuussa kokeilin huvikseni että jaksaisinko juosta kilometrin, yllätyin, meni aika helposti. Seuraavan päivän kokeilin juosta 3km, sekin onnstui. Sitä seuraavan päivänä 5km, helposti. Ja sitten kokeilin vielä juosta 10km, sekin onnistui aikaa meni 1h6m. Sitten ajattelin kokeilla vielä että meneekö alle tunnin ja juoksin 10km 58minuuttiin. Sen jälkeen aloin käydä lenkillä juosten ja syksyllä meni puolimaratoni (21.1km) alle kahteen tuntiin. Mutta en usko että tällainen nelikymppinen hieman ylipainoinen voi kovin paljon nopeammin kasvattaa kuntoaan. Itsekkin olin aivan siinä rajoilla että kestääkö paikat vai ei. Sääriä särki kaiken aikaa, mutta juuri ja juuri pystyi vetämään treenit suunnitelman mukaan läpi.

Vierailija
14/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isopeukku kolmelletoista.

Vierailija
15/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin pystyisi juoksemaan niin kuin 13, mutta en halua vahingoittaa kehoani. Se on sitten kiva vanhana, kun polvet on paskana liiasta juoksusta.

Vierailija
16/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 51 v vanhat polvet jestää vielä hyvin pallopelejä ja puolimaratoneja. En ole koskaan ollut ylipainoinen.

Ihme juttuja täällä taas.

Vierailija
17/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 10:39"]

Kyllä minäkin pystyisi juoksemaan niin kuin 13, mutta en halua vahingoittaa kehoani. Se on sitten kiva vanhana, kun polvet on paskana liiasta juoksusta.

[/quote]Rasittamalla paikat vahvistuu, tietenkin pitää vain aloittaa niin maltillisesti että elimistö pysyy mukana. Sehän se on aloittelevan liikkujan ongema että kunto nousee nopeasti, lihakset kehittyy hitaammin ja tukiranka kaikkein hitaiten. Käy helposti niin että parantuvan kunnon innoittaman juoksee jalkoihinsa murtumia tms. Maltti on valttia ja vanhana sitä kiittää kun vahvistanut luustoaan urheilulla.

Vierailija
18/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 10:29"]

Urheilijan pitää oppia kuuntelemaan omaa kehoaan eikä juosta jonkin suunnitelman mukaan aivan kuin tekisi töitä. Sekä tuntea ihmiskehon fysiologia, niin ei siihen mitään ohjelmia tarvita. Ainoastaan tallentavat juoksuohjelmat ovat tarpeen jotta voi seurata omaa kehitystään sekä pulssimittari niihin.

Juoksuohjelmilla vain annetaan tunne, että olisiko joku oikein urheilija kun trenaa jonkin ohjelman mukaan. Ne kuuluvat tekstiiliurheilijoille.

[/quote]Juoksuohjelmalla oppii tuntemaan kehonsa ja kuuntelemaan sitä.

Luulenpa että huippu-urheilijoillakin on ohjelmat joita noudattavat.

Vierailija
19/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 10:39"]

[/quote]Rasittamalla paikat vahvistuu, tietenkin pitää vain aloittaa niin maltillisesti että elimistö pysyy mukana. Sehän se on aloittelevan liikkujan ongema että kunto nousee nopeasti, lihakset kehittyy hitaammin ja tukiranka kaikkein hitaiten. Käy helposti niin että parantuvan kunnon innoittaman juoksee jalkoihinsa murtumia tms. Maltti on valttia ja vanhana sitä kiittää kun vahvistanut luustoaan urheilulla.

[/quote]

Just tätä mä tarkoitin :-) Maltti on valttia!

Vierailija
20/36 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Sain hyviä vinkkejä.

ap