Mitä tehdä tällaisen kollegan kanssa?
Sain pomolta "haukut" kun ylitöitä on niin paljon (vuodenvaihteessa ei saisi olla lainkaan), kun oikeasti minulla on kiire töissäni. Kollega, joka tekee samassa yksikössä samaa työtä, laittaa jatkuvasti minun kalenteriini sellaista mitä ei "ehdi" tekemään, ja loikoilee jalat pöydällä toimistossa kun minä teen hänen töitään (oikeasti näin on käynyt).
Pomo on fyysisesti muualla ja kollega on kyllä hyvä puhumaan mustan valkoiseksi, joten teenkö itsestäni vain typeryksen jos menen nyt puolustamaan näitä ylitöitä ja kerron, kuinka asianlaita on? Tämä kollega on ollut pitempään tässä työssä kuin minä, joten en tosiasiassa tiedä, kumpaa esimies uskoisi jos suuni avaisin.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Homman ratkaisu ei ole, että selität, mitä kollegasi tekee tai ei tee, vaan se, että sinun ei pidä tehdä ylitöitä.
Jos se sun kollega voi ”laittaa töitä sun kalenteriin”, niin sä varmaankin voit tehdä samoin. Laita siis hänen kalenteriinsa kaikki sellainen, mitä et itse ehdi tekemään. Jos ja kun tämä ei pitkän päälle onnistu, teet vain sen, mitä työaikana ehdit. Kun osa hommista sitten jää tekemättä ja pomo kyselee miksi, ehdota sellaista järjestelyä, että alatte raportoimaan työajan lisäksi tehtyjä työtehtäviä. Näin nähdään, kuka mitäkin tekee tai on tekemättä, ja mkstä syntyy tai ei synny tulosta.
Kiitos. Taidat olla oikeassa. Ja kyllä ymmärrän esimiestä että ihmettelee miten ylitöitä tulee. Olen itse huono pyytämään apua, täytyy opetella. Ja opetella sanomaan kollegalle ei.
Homman ratkaisu ei ole, että selität, mitä kollegasi tekee tai ei tee, vaan se, että sinun ei pidä tehdä ylitöitä.
Jos se sun kollega voi ”laittaa töitä sun kalenteriin”, niin sä varmaankin voit tehdä samoin. Laita siis hänen kalenteriinsa kaikki sellainen, mitä et itse ehdi tekemään. Jos ja kun tämä ei pitkän päälle onnistu, teet vain sen, mitä työaikana ehdit. Kun osa hommista sitten jää tekemättä ja pomo kyselee miksi, ehdota sellaista järjestelyä, että alatte raportoimaan työajan lisäksi tehtyjä työtehtäviä. Näin nähdään, kuka mitäkin tekee tai on tekemättä, ja mkstä syntyy tai ei synny tulosta.