Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vikaa on vapaassa kasvatuksessa?

Vapaa ihminen
08.12.2020 |

En ymmärrä miksi vapaata kasvatusta haukutaan. Itse olen saanut vapaan kasvatuksen ja elin hyvinkin vapaata ja boheemia elämää nuorena ja mitään pahaa ei minulle kyllä tapahtunut. Elän täysin normaalia elämää vaikka vapaa kasvatus on ollut. Voisin sanoa että vapaan kasvatuksen ansiosta elin hyvinkin hauskan ja mukavan lapsuuden ja nuoruuden. Mikä siinä vapaassa kasvatuksessa on muka niin kamalaa? Itse en nähnyt siinä mitään ongelmaa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinä et merkitse mitään yksilönä. Minä voisin argumentoida vapaata kasvatusta vastaan omien kokemuksieni perusteella. Kumpi meistä sitten on oikeassa?

Vierailija
2/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmennäpä nyt tuo vapaa kasvatus. Siis ei kasvatusta lainkaan vai se kasvatushistoriasta tuttu vapaa kasvatus, jossa lapsi kasvatetaan velvollisuuksiin ja oikeuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sinä et merkitse mitään yksilönä. Minä voisin argumentoida vapaata kasvatusta vastaan omien kokemuksieni perusteella. Kumpi meistä sitten on oikeassa?

No mitäs vikaa siinä vapaassa kasvatuksessa sitten muka on? 

Vierailija
4/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauska kuulla, milloin olet syntynyt. Minä olen 60-lukulainen ja muistan jo omasta lapsuudestani, että vapaasta kasvatuksesta puhuttiin. Kerro lisää lapsuudetsasi muutenkin. Millaista se vapauskäytännössä oli?

Vierailija
5/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmennäpä nyt tuo vapaa kasvatus. Siis ei kasvatusta lainkaan vai se kasvatushistoriasta tuttu vapaa kasvatus, jossa lapsi kasvatetaan velvollisuuksiin ja oikeuksiin.

No siis tarkoitin sillä sitä että elin hyvin vapaata elämää lapsena ja nuorena. Esim olin sillon 15-17 vuotiaana lähes joka viikonloppu ryyppäämässä ja seksikumppaneitakin oli monia. Jopa erilaisia huumeita vetelin sillon jonkin verran. Ja kaikesta tästä huolimatta tässä sitä vaan ollaan ja eletään ihan normaalia elämää. 

Vierailija
6/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis tarkoitin sillä sitä että elin hyvin vapaata elämää lapsena ja nuorena. Esim olin sillon 15-17 vuotiaana lähes joka viikonloppu ryyppäämässä ja seksikumppaneitakin oli monia. Jopa erilaisia huumeita vetelin sillon jonkin verran. Ja kaikesta tästä huolimatta tässä sitä vaan ollaan ja eletään ihan normaalia elämää. 

Tuo ei ole sitä vapaata kasvatusta, mitä käsitteellä oikeasti tarkoitetaan.

Vierailija
7/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vanhempasi suhtautuivat?

Vierailija
8/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauska kuulla, milloin olet syntynyt. Minä olen 60-lukulainen ja muistan jo omasta lapsuudestani, että vapaasta kasvatuksesta puhuttiin. Kerro lisää lapsuudetsasi muutenkin. Millaista se vapauskäytännössä oli?

Olen syntynyt siis vuonna 1996 ja tämä vapaa kasvatus minkä minä sain oli sellaista ettei huoltajaani yksinkertasesti kiinnostanut että mitä tein vapaa-ajallani ja kodin ulkopuolella. Siksi olin hyvin paljon erilaisissa bileissä ja seksikumppaneita oli aika paljon myös. Voisin sanoa että eteenkin sillon 15-17 vuotiaana oli aikamoista rokkarielämää jos vertaa. Ja siitä huolimatta tässä vaan ollaan ja elän normaalia elämää. 

Vierailija
9/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heitä kiinnostanut. Ymmärsivät pitää huolen omista asioistaan ja jättää mun ryyppäämiset ja seksuaalisuuden omaksi asiakseni, 

Vierailija
10/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remmiä olisit tarvinnut.

Vierailija
11/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heitä kiinnostanut. Ymmärsivät pitää huolen omista asioistaan ja jättää mun ryyppäämiset ja seksuaalisuuden omaksi asiakseni, 

Kaikilla ei käy niin hyvin. Mitä ajattelet, miksi et joutunut vankilatielle tms?

Vierailija
12/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattaisitko oman lapsesi samalla tavalla?

Vierailija
13/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei käy niin hyvin. Mitä ajattelet, miksi et joutunut vankilatielle tms?

No miksi minä nyt vankilaan olisin siitä joutunut? Onko alkoholin juominen, huumeiden viihdekäyttö ja seksin harrastaminen asioita joista joutuisi vankilaan? Tuskin. 

Vierailija
14/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vapaan kasvatuksen ja en todellakaan aio soveltaa tätä omien lasteni kanssa. Minusta tuntui että vanhempia ei kiinnosta minun elämäni ja olemassa oloni yhtään. Tämän vuoksi sitten aloin tekemään kaikkea typerää ja uhkarohkeaa vain saadakseni heidän huomionsa. Vasta siinä vaiheessa kun oltiin kavereiden kanssa melkeen poltettu päiväkoti ja yksi henkilö siinä mukana, niin vanhempani alkoivat kysellä että mitäs tämä hölmöily on. Siinä kohtaa sitten vanhemmat päätti etteivät jaksa jatkuvia puhelin soittoja poliisilta, opettajilta ja lastensuojelusta, päättivät ratkaista ongelman heittämällä minut pihalle. 16 vuotiaan sitten piti alkaa rakentaa omaa elämää ja sillä tiellä ollaan.

Elämäni on mennyt nyt aikuisiällä hyvin, olen kouluttautunut, minulla on rakastava puoliso ja ihanat lapset. Lapsuudesta kuitenkin kannan traumoja mukanani, jotka vapaankavatuksen tuloksena sain kärsiä.

Vierailija
15/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvattaisitko oman lapsesi samalla tavalla?

Siis kyllä. Miten se on minun ongelma jos lapsi nauttii päihteitä tai nussii mahdollisimman monia? 

Vierailija
16/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä olekkaan mitään vikaa, ihmiset vaan eivät tiedä mitä se tarkoittaa. Luulevat että se on sitä ettei lapsella ole mitään rajoja eikä hänelle esim kerrota mikä on hyvää käytöstä jne.

Vierailija
17/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei näköjään ole mitään käsitystä siitä, mitä vapaa kasvatus tarkoittaa. Se ei tarkoita sitä, ettei kasvateta tai välitetä ollenkaan.

Vierailija
18/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain vapaan kasvatuksen ja en todellakaan aio soveltaa tätä omien lasteni kanssa. Minusta tuntui että vanhempia ei kiinnosta minun elämäni ja olemassa oloni yhtään. Tämän vuoksi sitten aloin tekemään kaikkea typerää ja uhkarohkeaa vain saadakseni heidän huomionsa. Vasta siinä vaiheessa kun oltiin kavereiden kanssa melkeen poltettu päiväkoti ja yksi henkilö siinä mukana, niin vanhempani alkoivat kysellä että mitäs tämä hölmöily on. Siinä kohtaa sitten vanhemmat päätti etteivät jaksa jatkuvia puhelin soittoja poliisilta, opettajilta ja lastensuojelusta, päättivät ratkaista ongelman heittämällä minut pihalle. 16 vuotiaan sitten piti alkaa rakentaa omaa elämää ja sillä tiellä ollaan.

Elämäni on mennyt nyt aikuisiällä hyvin, olen kouluttautunut, minulla on rakastava puoliso ja ihanat lapset. Lapsuudesta kuitenkin kannan traumoja mukanani, jotka vapaankavatuksen tuloksena sain kärsiä.

Jaah, no minun vanhemmat eivät saaneet yhtään soittoa poliisilta tai keneltäkään koska en ollu niin tyhmä että olisin jäänyt mistään kiinni. 

Vierailija
19/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remmiä olisit tarvinnut.

Kumpi sitten on parempi ääripää? Täysin vapaa kasvatus vai tosi tiukka kuri? Meillä tätä jälkimmäistä ja juu, remmiäkin kyllä tuli.

Vierailija
20/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaah, no minun vanhemmat eivät saaneet yhtään soittoa poliisilta tai keneltäkään koska en ollu niin tyhmä että olisin jäänyt mistään kiinni. 

Kirjoittajan pointti olikin saada vanhempiensa huomio. Kannattaa opetella lukemaan ja sisäistämään kirjoitettua tekstiä.

-Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi