Menisitkö kouluun jos olet saanut unen päästä kiinni vasta 4.30 ja herätys on 6.00
Kommentit (41)
Jos koulu yleisestikin alkaa noin aikaisin, niin parempi olla muuttamatta heräysrytmiä ja kärvistellä se yksi päivä ja mennä nukkumaan aiemmin illalla. Jos jäät nukkumaan, toistuu sama sirkus seuraavanakin yönä.
Sairaana olo toki muuttaa asian. Silloin ei kouluun mennä vaan nukutaan itsensä terveeksi. Eli ei yövalvojaisia edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Flunssaisena en menisi, mutta unettomuus ei ole syy poissaoloon. En olisi juuri koskaan ollut koulussa tai töissä, jos lyhyet yöunet olisi syy olla pois. Tervetuloa kroonisen unettomuuden ihanaan maailmaan.
Unettomuus vetää yleensä huonompaan kuntoon kuin flunssa. Jos on sekä unettomuutta että flunssaa niin se on jo tosi hyvä syy poissaoloon. Tosin jos on pakollisia, vaikeasti korvattavia tunteja niin olen saattanut silti olla koulussa, ja kärsin kyllä kroonisesta unettomuudesta. Noin yleisesti ottaen en ymmärrä asennetta unettomuus ei ole syy olla pois. No joskus olen ollut tosi huonossa kunnossa töissä, mutta sen on vain siksi etten joudu selvittelemään asiaa työterveyteen, mikä voisi olla viimeinen naula arkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Viime yönä nukuin vain tunnin. Aamulla sanoin äitille että en halua mennä kouluun, kun on niin väsynyt olo ja isot pojat kiusaa. No, äiti pakotti lähteen ja sanoi, että onhan sun pakko mennä, kun olet sentään koulun rehtori...
Mammanpoika, luuseri. Älä vaan tuukaan kouluun, tai me pestään naamas pisuaarissa.
T. Oppilaasi, 6C-luokalta.
Vierailija kirjoitti:
Flunssaisena en menisi, mutta unettomuus ei ole syy poissaoloon. En olisi juuri koskaan ollut koulussa tai töissä, jos lyhyet yöunet olisi syy olla pois. Tervetuloa kroonisen unettomuuden ihanaan maailmaan.
Riippuu varmaan vähän mitä työtä tekee. En jäisi yhden valvotun yön takia pois töistä, mutta jos takana on useampi yö todella huonoja tai sellaisia öitä, että en ole nukkunut ollenkaan, en pystyisi tekemään omia töitäni. Lääkelaskut on mentävä just eikä melkein oikein, ettei tule ruumiita. T. Sairaanhoitaja vauvateholla.
Tuliko ne flunssaset oireet samaan aikaan, kun pelailit pelejä sinne aamuneljään asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan vähän mitä työtä tekee. En jäisi yhden valvotun yön takia pois töistä, mutta jos takana on useampi yö todella huonoja tai sellaisia öitä, että en ole nukkunut ollenkaan, en pystyisi tekemään omia töitäni. Lääkelaskut on mentävä just eikä melkein oikein, ettei tule ruumiita. T. Sairaanhoitaja vauvateholla.
Ja tässä taas yksi syy miksi, me sairaan hoitajat tarvisimme 10000 ruton kuukausi palkan.
Vierailija kirjoitti:
Unien perusteella kuvasit koko yläasteen ja lukioajan, siis noin kuuden vuoden zombailun jonka kävin läpi. Pysyt siellä himassa sen flunssan vuoksi kun nyt sellainenkin piti valehdella.
T. Uneton
Itse taidat valehdella unettomuudestasi. Et vaan viitsi mennä tarpeeksi aikaisin nukkumaan. Laita vaan silmät kiinni niin nukahdat! Huijari.
Olin 4:00 asti ryyppäämässä ja 1,5h yöunien jälkeen kello soi töihin. Kauhea olo päätä särki, oksetti, heikotti (krapula) - Kyllä, menin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko ne flunssaset oireet samaan aikaan, kun pelailit pelejä sinne aamuneljään asti?
Minulla tuppaa usein näin käymään xD
Riippuu millainen päivä olisi tiedossa, ja miten tärkeä se olisi kokonaisuuden kannalta.
Abivuonna jäin toisinaan nukkumaan joko maanantaina tai perjantaina ja ihan kunnon kansalainen minusta on tullut. Töistä en jäisi huonojen yöunien takia pois. Normaalissa tilanteessa myöskään pieni flunssa ei olisi syy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Unien perusteella kuvasit koko yläasteen ja lukioajan, siis noin kuuden vuoden zombailun jonka kävin läpi. Pysyt siellä himassa sen flunssan vuoksi kun nyt sellainenkin piti valehdella.
T. Uneton
Anteeksi mutta minun on vaikea uskoa, että joku nukkuisi tuollaisia yöunia kuusi vuotta ilman että hakee apua.
Sama kuin se, että työkaveri kertoo olevansa kauheassa ripulissa ja tulee silti töihin ja istuu työhuoneessaan koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Uneton
Anteeksi mutta minun on vaikea uskoa, että joku nukkuisi tuollaisia yöunia kuusi vuotta ilman että hakee apua.
Sama kuin se, että työkaveri kertoo olevansa kauheassa ripulissa ja tulee silti töihin ja istuu työhuoneessaan koko päivän.
Saat anteeksi.
Oisinpa noin onnekas että 1,5 tunnin yöunet ois minunkin kärsimysmittarilla sairauteen verrattava tila ja voisin jäädä sen takia pois töistä. Vähällä olisin sairauksieni kanssa päässyt silloin. Itsellä on krooninen migreeni ja töihin on mentävä, vaikka olo on puolet kuusta kamalampi kuin useamman vuorokauden putkeen valvomisen jälkeen. Parin tunnin yöunien aheuttama päänsärky ja aivojumi on todella pientä migreeniin verrattuna.
Flunssaisena en nyt menisi. Lyhyiden unien vuoksi en jättäisi menemättä.
Minkälainen se vähän flunssainen olo on käytännössä? Kurkkukipua, lämpöä, nuhaa tai pääkipua? Jotain muuta?
Menin monta kertaa noin. Hain jossain vaiheessa nukahtamisongelmiin apua.
Flunssaoireiden takia ei näinä päivinä voi mennä. Olen kärsinyt vuosikausia nukkumisongelmista, nykyisin on unilääkkeet. Paljolti unettomuuteni on johtunut jostain seuraavan päivän jännittämisestä. Jossain vaiheessa tajusin, että jos jäin pois unettomuuden takia, se vain pahensi unettomuutta. Annon itselleni luvan jäädä pois jännittävästä tilanteesta, jos en saanut nukahdettua. Eli tietenkään en nukahtanut! Kun aamuyöstä ajattelin, että nyt jään pois koulusta, nukahdin saman tien! Aloin suhtautua unettomuuteen niin, että pyrin ajattelemaan sitä mahdollisimman vähän, en miettinyt mitä kamalia riskejä minulla nyt on kun olen nukkunut huonosti, tein vain päivän hommia aivosumussa. Vähän hitaammalla tahdilla, mutta asiaa vatvomatta. Sekin auttoi. Mutta kiitos kyllä lääkkeillekin.
Kymmeniä vuosia sitten saatoin lukea kirjaa koko yön ja mennä aamulla kouluun. Iltapäivällä alkoi hieman väsyttää, muuten meni ihan mukavasti. Kyllä nuorena jaksoi ja varmaan nykyään jotkut jaksavat.
Olen mennytkin. Ennen sai mennä lisäksi flunssaisenakin.
Nyt jäisin flunssaoireiden vuoksi kotiin.
Unettomuudelle on jokin syy, ja jos johtuu stressitason noususta, parempi kohdata kuin laistaa, silläkeinoin voitetaan vaikeuksia.