Jos jättää leivän ja viljat ylipäätään, mitä pitäisi syödä vitamiinien, kuidun ja hivenaineiden saannin turvaamiseksi?
Riittääkö kasvikset, ja mitkä kasvikset? Syön joka päivä kourallisen pähkinöitä. Entä jos jättää maitotuotteetkin? Neuvoja kaivataan.
Kommentit (8)
Itse aloin syödä vitamiineja, koska ruokavalioni on mitä on. Aika pian alkoi näkyä vaikutuksia esimerkiksi ihon kunnossa ja mielialassa, joten kaipa niissä pillereissä on sitä mitä luvataankin.
Itse syön pääsääntöisesti puhdasta lihaa, riistaa, kalaa, kanaa, paljon kaalia-; kukka, parsa, ruusu jne. tosi paljon palkokasveja, syön kananmunia sekä manteleita ja pähkinöitä, sekä lisään avokadoöljyä sekä syön muutenkin aina avokadon päivässä.
Lisäksi tomaattia, kurkkua, sipuleita, vähän fetaa ja muita juustoja, ja verigreippi. Tossapa mun ruokavalio.
Leivät ja viljat on melko ravinnotonta ruokaa, joten niiden pois jättäminen ei aiheuta mitään puutosta.
4, höpö höpö, gluteeni tulehduttaa myös terveen suolistoa.
Mutta syö sä niitä viljojasi ja anna muiden syödä mitä haluaa, eks vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tutkittua syytä jättää viljoja pois jollei ole vakava keliakia. Viljat ovat korvaamaton ravinto hyville suolistobakteereille.
Entä jos ei ole tutkitusti keliakiaa eikä allergiaa, mutta saa viljasta koko ajan pahenevia oireita kuten ihottumaa, ripulia ja ummetusta, pahaa närästystä, ja lopulta ei voi edes nukkua kunnolla? Eikun viljaa vaan suuhun, koska "ei ole vakava keliakia"?
Kasviksissa on paljon enemmän hyviä ja hyödyllisiä ravintoaineita ja liukoisia kuituja, kuin viljoissa. Jos viljojen kalorit korvaa samalla kalorimäärällä kasviksia, saa paljon enemmän vitamiineja ym.
Syö erilaisia papuja, kikherneitä ja linssejä. Härkäpaputuotteissa on aika paljon kuitua.
Kasviksia PALJON, noin kilo päivässä. Vihreissä kasviksissa (esim. ruusukaali, parsakaali, kaali, pinaatti, lehtivihannekset) tuppaa olemaan eniten kuituja. Palkokasveissa myös. Marjat hyviä myös. Hedelmiäkin voi toki syödä, muttei pidä vetää överiksi niiden kanssa.
Googlaa listoja kuiturikkaista kasviksista, esim. tässä yksi kuva: https://i.pinimg.com/originals/49/b1/bc/49b1bcf47d8365129ca318333d34828…
Maitotuotteille löytyy nykyään paljon korvikkeita, joten maidoton ruokavalio ei ole erityisen vaikea ylläpidettävä, ainakin jos tekee ruokansa itse. Maitotuotteissa ei ole kuitua.