Tiesitkö, että ansiosidonnaisen jälkeen putoat tarveharkintaiselle...
Kommentit (20)
Juu, mutta kaikkihan sen työmarkkinatuen käytänössä saa.
Työmarkkinatuki on tarveharkintainen, eli tuen suuruuteen vaikuttavat omien tulojesi lisäksi vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan samassa taloudessa.
Ei siinä enää mitään tarveharkintaa ole
Tiesin. Ja sen jälkeen putoan kaikkien "suojaverkkojen" lävitse kovalle asfaltille. Auts.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:36"]
[/quote]
Kyllä on. Jos sulla on säästötilillä yli 2000 euroa, sun pitää ilmoittaa hakemuksessa siitä saatavat korkotulot tai jos sulla on osakkeita, joista saat osinkoa. Tai jos sulla sattuu olee sijoituskämppä, josta saat vuokratuloa. Jos nämä yllämainitut ns. pääomatulot ovat tarpeeksi suuret, et saa tukea. Myös jos heität työkeikkaa, vähenee heti tuki. Tarveharkintaisuus poistui ainoastaan puolison tulojen osalta.
Omat tulot vaikuttavat työmarkkinatukeen
Työmarkkinatuessa otetaan huomioon kaikki omat tulosi. Näitä tuloja ovat ansiotulot, pääomatulot ja eräät sosiaalietuudet. Voit arvioida omien tulojesi vaikutuksen työmarkkinatukeen laskurilla.
Ansiotulot
Jos sinulla on työttömyysaikana satunnaisia tai osa-aikatyöstä saatuja tuloja, muistailmoittaa niistä Kelaan. Työtulosi sovitellaan työmarkkinatuen kanssa, joka maksetaan 4 viikon välein (= sovittelujakso). Työmarkkinatuki voidaan maksaa myös kalenterikuukausittain, jos teet osa-aikatyötä, jonka palkka maksetaan kerran kuukaudessa.
Perussääntö on, että jokainen palkkaeuro vähentää työmarkkinatukea 50 senttiä. Työtuloa ovat rahapalkka, palkkiot, verolliset kulukorvaukset, luontoisedut jne.
Soviteltua työmarkkinatukea maksetaan, jos
teet tilapäisesti enintään 2 viikkoa kestävää kokoaikatyötä tai
teet osa-aikatyötä, jonka työaika sovittelujakson aikana on enintään 80 % alalla sovellettavasta kokoaikatyön ajasta, tai
jatkat työssä, jossa työaikaa on lyhennetty lomauksen takia, tai
saat tuloa sivutoimisesta yritystoiminnasta.
Jos työnantajan palkkatodistuksen odottaminen viivästyttää kohtuuttomasti työmarkkinatuen maksamista, tukea voidaan maksaa etukäteen itse ilmoittamiesi tulojen perusteella (ennakkomaksu).
Jos sinut lomautetaan yhdeksi tai useammaksi kokonaiseksi päiväksi viikossa, työttömyysetuutta ei sovitella, vaan lomautuspäiviltä maksetaan täysi työttömyysetuus.
Palkkatuettu työ
Jos olet osa-aikaisessa palkkatuetussa työssä tai korkeimmalla korotetulla palkkatuella tuetussa työssä, sinulla voi olla oikeus soviteltuun työmarkkinatukeen.
Ansioille suojaosa
Sovitellun työttömyysetuuden suojaosa on 300 euroa. Tämän verran voit siis tienata bruttona kuukaudessa ilman, että ansiot vähentävät työttömyysturvan määrää. Ilmoita työttömyysajan ansiotulot Kelaan, vaikka tulot jäisivät alle suojaosan.
Suojaosa on 300 euroa kuukauden sovittelujakson aikana ja 279 euroa 4 viikon sovittelujakson aikana. Soviteltua työmarkkinatukea maksetaan samoin kuin palkkaa, yleensä kuukausittain tai neljän viikon välein.
Työmarkkinatuesta vähennettävät sosiaalietuudet
Saamasi sosiaalietuudet vähennetään yleensä suoraan työmarkkinatuesta. Kuukausittain maksettava sosiaalietuus muutetaan päiväkorvaukseksi jakamalla kuukausimäärä 21,5:llä.
Työmarkkinatuesta vähennetään esim. työnhakijan saama lasten kotihoidon tuki.
Seuraavat sosiaalietuudet eivät kuitenkaan vaikuta työmarkkinatukesi suuruuteen:
lapsilisä
elatusapu tai -tuki
yleinen asumistuki tai eläkkeensaajan asumistuki
toimeentulotuki
eläkettä saavan hoitotuki tai vammaistuki
tapaturmavakuutuslain mukaan maksettu haittaraha, sotilasavustus ja sotilasvammalain mukainen elin- tai täydennyskorko.
Pääoma- ja muut tulot
Omat pääomatulosi ja muut tulosi otetaan huomioon työmarkkinatuen tarveharkinnassa. Pääomatuloja ovat esim. vuokra-, metsä-, korko- ja osinkotulot. Muita kuin ansiotuloja ovat eräät sosiaalietuudet, esim. omaishoidon tuki. Tarveharkinnassa otetaan huomioon myös sellaiset työnhakijan tulotasoon vaikuttavat tulot, jotka on saatu muuna kuin työttömyysaikana. Vuosittain tai muutoin toistuva tuloerä jaetaan tuloksi koko vuodelle tai muulle tulokaudelle.
Yksin asuvalla työttömällä työmarkkinatukea vähentävät pääoma- ja muut tulot, jotka ylittävät 311 e/kk. Täydestä työmarkkinatuesta vähennetään 75 % tulorajan ylittävistä tuloista.
Avio- tai avoliitossa asuvalla ja perheellisellä työttömällä tuloraja on 1 044 e/kk. Tulorajaa korotetaan 130 eurolla jokaista huollettavaa lasta kohden. Täydestä työmarkkinatuesta vähennetään 50 % tulorajan ylittävistä tuloista.
Tietyissä tilanteissa tarveharkintaa omien pääoma- ja muiden tulojen perusteella ei sovelleta.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 07:10"]
No mikäli muita tulonlähteitä on noin paljon, niin mihin sitä tukea silloin edes tarvitsisi? Tottakai sen kuuluu mennä noin, että jos pärjää ilman tukiakin niin ei ole oikeutettu tukiin. Muutenhan tässä makseltaisiin kaikenmaailman rikkaille vapaaherroille, jotka elävät osinkotuotoilla, toimeentulotukea.
[/quote]
Mulla on osakkeita hieman reilut 120 000 euron arvoista. Olen tehnyt töitä, että olen rahani saanut kerättyä. Saan osinkoja noin 3000 euroa vuodessa. Osinkotuloni jäävät tuon 300 euroa kuukaudessa alle siis. Saan siis tällä hetkellä työmarkkinatukea, kun olen ollut työtön jo 4 vuotta. Eihän tuo osinko nyt tietysti hirveästi tuo tuloja per kuukausi.
Aika paljon saa olla omistuksia, että tuo raja ylittyy pääomatulojen kautta, joten ihan tavallisen tallaajan ei hirveästi kannata stressata säästöistä ymv.
Pienet lisätulot ovat aina mukava extra, joten kyllä siitä on hyötyä, että on joskus ollut töissä, eikä ikuinen sossupummi.
Mulla on sivutuloja 300-500e vuodessa. En saa rahaa edes kerralla vaan 50-80e yhdellä kertaa. Tuskin vaikuttaa mihinkään tarveharkintaan. En asu vanhempieni kanssa.
Luulin tämän olevan ikivanha aloitus, mutta ei ihan.
Tarveharkinta koskee aika harvoja aikuisia työttömiä.
En putoa. Olen aina ollut töissä ja aion aina ollakin.
"Työmarkkinatuki on taloudellinen tuki, jolla tuetaan työttömän työnhakijan sijoittumista työmarkkinoille. Se on tarkoitettu työttömälle, joka ei voi enää saada perus- tai ansiopäivärahaa 500 päivän enimmäisajan täytyttyä"
Työmarkkinatuessa otetaan huomioon kaikki omat tulosi. Näitä tuloja ovat ansiotulot, pääomatulot ja eräät sosiaalietuudet.
http://www.kela.fi/tyomarkkinatuki
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:36"]
[/quote]
Kyllä on. Jos sulla on säästötilillä yli 2000 euroa, sun pitää ilmoittaa hakemuksessa siitä saatavat korkotulot tai jos sulla on osakkeita, joista saat osinkoa. Tai jos sulla sattuu olee sijoituskämppä, josta saat vuokratuloa. Jos nämä yllämainitut ns. pääomatulot ovat tarpeeksi suuret, et saa tukea. Myös jos heität työkeikkaa, vähenee heti tuki. Tarveharkintaisuus poistui ainoastaan puolison tulojen osalta.
[/quote]
No mikäli muita tulonlähteitä on noin paljon, niin mihin sitä tukea silloin edes tarvitsisi? Tottakai sen kuuluu mennä noin, että jos pärjää ilman tukiakin niin ei ole oikeutettu tukiin. Muutenhan tässä makseltaisiin kaikenmaailman rikkaille vapaaherroille, jotka elävät osinkotuotoilla, toimeentulotukea.
Siis kuka jaksaa linkittää näitä 'tietopaketteja' tänne keskustelusivuille!?? Eikö jengi osaa itse käydä lukemassa Kelan sivuilta??
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 07:12"]
Siis kuka jaksaa linkittää näitä 'tietopaketteja' tänne keskustelusivuille!?? Eikö jengi osaa itse käydä lukemassa Kelan sivuilta??
[/quote]
Kiitos kuitenkin tietopaketista, se on varmaan hyödyllinen monille meistä, jotka emme ole olleet henk.koht. kyseisen tuen käyttäjiä.
Mutta aloittajalle kysymys: mitä sinä luulit meidän luulevan?
Luultavasti jokainen ansiosidonnaista saava TIETÄÄ putoavansa työmarkkinatuelle, kun 500 korvauspäivää on käytetty.
Tiedätkö sinä, että sitä tarkemmin sen päivän tietää, mitä lähempänä se on?
Tarveharkintaa saisi olla muissakin tuissa. Ansiosidonnaistakaan ei makseta, jos on yritystuloksi tulkittavissa olevaa tuloa.
Mä en ainakaan tiennyt, kuten ei muutama muukaan tässä ketjussa. Tossahan kommentoitiin, että ansiosidonnaiseltahan pudotaan peruspäivärahalle (johon ei vaikuta muut tulot) ja sitä moni yläpeukutti.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 07:29"]
Mä en ainakaan tiennyt, kuten ei muutama muukaan tässä ketjussa. Tossahan kommentoitiin, että ansiosidonnaiseltahan pudotaan peruspäivärahalle (johon ei vaikuta muut tulot) ja sitä moni yläpeukutti.
[/quote]
sorry, tässä ketjuss sitä ei tiedetty:
http://www.vauva.fi/keskustelu/3970114/ketju/ansiosidonnaiselta_tyomarkkinatuelle_miten_menee
E.