Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa tyhmää ymmärtämään tätä leipäasiaa!

Vierailija
08.12.2020 |

Täysjyväleipää pitäisi ilmeisesti syödä 6-8 viipaletta päivässä, että tulee tarpeeksi kuitua.

Nyt sitten puolisollani todettiin 2-tyypin diabetes ja ensimmäisten ohjeiden joukossa oli, että leivän määrää pitää vähentää radikaalisti.

Ja olen kuullut sanottavan, että diabetesruokavalio sopisi erinomaisesti niillekin, jotka eivät sairasta, koska se on terveellinen.

Niin että kuuluuko sitä leipää syödä vai ei?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söikö puolisosi muka suositusten mukaan ennen diagnoosia? En ihan usko, vetänyt pullaleipää sen 15 viipaletta päivässä.

Ei syönyt suositusten mukaan enkä niin kai sanonutkaan. Veteli tosiaan viipalekaupalla vaaleeta leipää monta kertaa päivässä.

Siksipä sanoneet, että sitä pitää vähentää ja kenties vaihtaa laatua, kun on kertonut nykyisen tilanteen.

No tämä nyt ei ollut koko ketjun pointti ollenkaan vaan se, miksi terveille ihmisille suositellaan niin paljon leipää, jos se kerran on diabeetikoille epäterveellistä ja sanotaan, että olisi hyvä, että kaikki ihmiset syövät tuon diabetesruokavalion mukaan. Tässä on ristiriita, jonka syytä ihmetellään

Tätä kannattaisi ihan jokaisen miettiä. Ja mihin ne suositukset yleensäkin perustuu.

Vierailija
42/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti leipä pois diabeetikolta! Kuitua saa muualtakin, leipä on pelkkää hiilaria ja näin nostaa vain verensokeria turhaan.

Leivässä on todellakin myös muuta kuin hiilaria. Yhdessä viipaleessa normi-Reissumiestäkin on 2,8g proteiinia ja 0,5g rasvaa.

No tuohan on todella vähän.

No varmaan sitä kaikkea proteiinia ei olekaan tarkoitus saada siitä Reissarista... Lisäksi ihmisten käsitys proteiinintarpeesta tuntuu menneen ihan sekaisin. Ihan kuin normaali toimistotyöläinen tarvitsisi 150 grammaa proteiinia päivässä.

Se on kuitenkin 9,4g proteiinia / 100g Reissumiestä. Kanassa on noin 20g proteiinia / 100g.

Se on silti todella vähän. Ehkäpä, mutta toisessa ääripäässä on niitä joilla ei ole mitään hajua siitä että sitä proteiiniakin pitäisi saada. Tuttu on terveydenhoitoalalla töissä mutta ymmärrys ravitsemuksesta on mitä on, tämä katseli kerran hedelmien proteiinipitoiuuksia netistä ja ihmetteli että vau, näistähän saa protskua. Luulin että tämä vitsaili kun ne määrät oli ihan minimaalisia. Ei vitsaillut. Sama henkilö valittaa jatkuvaa väsymystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täysjyväruisleipä ole mikään demoni. Täysjyväviljan kuidut ovat todistetusti hyväksi suolistoflooralle, joka saattaa vaikuttaa monella tapaa yleisterveyteen. 

Kuusi palaa päivässä on kyllä ihan liikaa minusta, en tiedä mihin suositukseen tuo perustuisi. Itse syön max. 2 palaa päivässä ja lisäksi lautasellisen kaurapuuroa. Joinakin päivinä en syö leipää, se on tavallaan herkku mulle.

Paljon kasviksia tietenkin, mutta erityisesti palkokasviksia, joissa on kuitua ja proteiinia. Moni ei syö papuja ja linssejä koska ne kuulemma pierettää, mutta niitä kannattaa ehdottomasti syödä. Vatsa tottuu kyllä. 

Eli vastaus ap:lle: ei ruisleipä ole epäterveellistä koska siinä on paljon kuitua, mutta leivän määrää kannattaa vähentää ja sen laatua tarkistaa. Runsaskuituinen on parasta. Kaikki ruisleipänä markkinoitu leipä ei ole edes oikeasti ruisleipää.

Vierailija
44/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse, kaurapuuro ja kasvikset riittävät. Tekee vieläpä hyvää sekä diabetekselle että kolesterolille.

Haudutettu kaurapuuro saattaa laskea verensokerit vaarallisen alas. Nostaa ensin sokerit ylös ja romauttaa alas. Itse voin syödä puuroa vain runsaan proteiinilisän kanssa. Tuorepuuro toimii paremmin.

T DM1

PS Yhdellä mun DM2 tutulla on ihan sama vaiva, eli kannattaa olla tarkkana tuon kauran kanssa.

Se on varmasti yksilöllistä. Minulla on reaktiivinen hypoglykemia, eikä kaurapuurosta ole ollenkaan haittaa. Pellavan- tai kurpitsansiemenillä tehostettu puuro pitää minulla hyvin nälkää lounaaseen asti.  Jos kaipaisin lisäproteiinia söisin lisäksi keitetyn munan tai raejuustoa. 

Vierailija
45/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse, kaurapuuro ja kasvikset riittävät. Tekee vieläpä hyvää sekä diabetekselle että kolesterolille.

Haudutettu kaurapuuro saattaa laskea verensokerit vaarallisen alas. Nostaa ensin sokerit ylös ja romauttaa alas. Itse voin syödä puuroa vain runsaan proteiinilisän kanssa. Tuorepuuro toimii paremmin.

T DM1

PS Yhdellä mun DM2 tutulla on ihan sama vaiva, eli kannattaa olla tarkkana tuon kauran kanssa.

Minulla(kin)  kaurapuuro on pahin kaikista, nostaa sokerit taivaisiin ja sitten lounasaikaan onkin jo hypoglykemia. Ruisleipä ja vaikka ihan täysjyvävehnäleipä on parempia. Jostain syystä myös mikropuuro ja muut pikapuurot on verensokerin vaihtelun kannalta parempia kuin haudutettu puuro.

Spelttiä suosittelen vaihtoehdoksi, on runsaskuituista ja hyvää monenlaisena puurona.

Diabeetikolle suositellussan ruokavaliossa on muuten tosiaan todella paljon (liikaa) hiilareita ja leipää, mutta tulipa sairaalassa ollessa tahattomasti sitä kokeiltua ja vaikka proteiinit oli olemattomat ja hiilareita 70-90g per ateria, sokerit pysyi yllättävän matalalla, melkein hypojen rajalla. Raskaus oli lopuillaan, joten voi johtua siitäkin, että insuliinin tarve laski, mutta kroppa kyllä toimi. Kotona syön vähemmän hiilaria ja enemmän proteiinia, mutta koska tulee syötyä niin vähän kasviksia, sokeritasapaino on huonompi. Eli ap:lle: enemmän kasviksia ja marjoja, hedelmiä ym. hyvän hiilarin lähdettä. Mm. vadelmissa on paljon kuitua.

Vierailija
46/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T DM1

Minulla(kin)  kaurapuuro on pahin kaikista, nostaa sokerit taivaisiin ja sitten lounasaikaan onkin jo hypoglykemia. Ruisleipä ja vaikka ihan täysjyvävehnäleipä on parempia. Jostain syystä myös mikropuuro ja muut pikapuurot on verensokerin vaihtelun kannalta parempia kuin haudutettu puuro.

Spelttiä suosittelen vaihtoehdoksi, on runsaskuituista ja hyvää monenlaisena puurona.

Diabeetikolle suositellussan ruokavaliossa on muuten tosiaan todella paljon (liikaa) hiilareita ja leipää, mutta tulipa sairaalassa ollessa tahattomasti sitä kokeiltua ja vaikka proteiinit oli olemattomat ja hiilareita 70-90g per ateria, sokerit pysyi yllättävän matalalla, melkein hypojen rajalla. Raskaus oli lopuillaan, joten voi johtua siitäkin, että insuliinin tarve laski, mutta kroppa kyllä toimi. Kotona syön vähemmän hiilaria ja enemmän proteiinia, mutta koska tulee syötyä niin vähän kasviksia, sokeritasapaino on huonompi. Eli ap:lle: enemmän kasviksia ja marjoja, hedelmiä ym. hyvän hiilarin lähdettä. Mm. vadelmissa on paljon kuitua.

Lisään vielä, että minulla oli siis erittäin isoilla insuliiniannoksilla hoidossa oleva raskausdiabetetes, joka synnytyksen jälkeen todettiinkin ykköstyypin diabetekseksi.

Vierailija
47/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaviraston ravitsemussuosituksissa sanotaan:

"Viljavalmisteiden suositeltava päivittäinen käyttömäärä on noin 6 annosta naisille ja noin 9 annosta miehille. Vähintään puolet käytetystä määrästä tulisi olla täysjyväviljaa. Annos tarkoittaa 1 desilitraa keitettyä täysjyväpastaa, -ohraa tai -riisiä tai muuta täysjyvälisäkettä tai yhtä leipäviipaletta. Esimerkiksi lauta­sellinen puuroa vastaa kahta annosta."

Eli EI suositella 6 leipäviipaletta päivässä, jos ja kun syö muitakin hiilihydraatteja!

Esimerkiksi lautasellinen puuroa, annos pastaa ja annos riisiä on jo lähellä kuutta annosta (tietysti riippuu annoskoosta) ilman yhtään leipää.

Vierailija
48/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes. Sain sairaalasta ruokavaliohjeet, joiden mukaan olisi pitänyt elää leivällä, puurolla, kiisseleillä (kuka oikeasti syö kiisseliä?) jne. Todellisuudessa elin rasvattomalla rahkalla, pähkinöillä, kalalla ja vihreillä vihanneksilla. Jos söin leipää tai ylipäätään mitään vähänkään hiilaripitoisempaa, sokerit ampuivat heti yläkanttiin.

Annoin palautetta ruokavalioni hankaluuksista joka kerta jonkun hoitajan tavatessani, mutta en saanut mitään lisäohjeita. Jos olisin ryystänyt kiisseliä suositellut määrät, olisin varmaan päätynyt sairaalaan.

Vierailija
49/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä nyt ei ollut koko ketjun pointti ollenkaan vaan se, miksi terveille ihmisille suositellaan niin paljon leipää, jos se kerran on diabeetikoille epäterveellistä ja sanotaan, että olisi hyvä, että kaikki ihmiset syövät tuon diabetesruokavalion mukaan. Tässä on ristiriita, jonka syytä ihmetellään

Useimmat ihmiset tykkäävät leivästä. Siksi se on helppo sijoittaa ruokasuosituksiin ja monelle suositusten mukainen syöminen leikkaisi leivän kulutusta nykyisestä. Ruokasuosituksissa kannattaa ottaa huomioon, mitä ihmiset haluavat syödä ja millaiset ruoka-ainekset ovat helpolla saatavilla. 

Vierailija
50/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei täysjyväruisleipä ole mikään demoni. Täysjyväviljan kuidut ovat todistetusti hyväksi suolistoflooralle, joka saattaa vaikuttaa monella tapaa yleisterveyteen."

Niin ovat... verrattuna valkoiseen vehnään. Näissä tutkimuksissa kun AINA verrataan vain yhtä viljaa toiseen viljaan. Ei koskaan viljaa kasviksiin. Noilla tutkimuksilla ei siis voi perustella että täysjyvä olisi terveellistä, sen enempää kuin kossua ja kaljaa vertaamalla voi väittää kaljaa terveysjuomaksi. Se vaan ei ole yhtä epäterveellistä kuin valkoinen vehnä.

Vierailija
51/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa kuitulisät käyttöön: esim. psyllium ja sokerijuurikaskuitu on sellaisia, että niitä voi laittaa monen ruuan sekaan. 

Tarvitsee siis kypsentää?

Kumpaakaan ei tarvitse kypsentää. Psylliumia myydään ainakin jauheena, jota voi lisätä vähän mihin tahansa. Sokerijuurikaskuitu puolestaan muistuttaa koostumukseltaan kaurahiutaleita, ja sitä voi lisätä esim. myslin joukkoon. 

Vierailija
52/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa kuitulisät käyttöön: esim. psyllium ja sokerijuurikaskuitu on sellaisia, että niitä voi laittaa monen ruuan sekaan. 

Tarvitsee siis kypsentää?

Kumpaakaan ei tarvitse kypsentää. Psylliumia myydään ainakin jauheena, jota voi lisätä vähän mihin tahansa. Sokerijuurikaskuitu puolestaan muistuttaa koostumukseltaan kaurahiutaleita, ja sitä voi lisätä esim. myslin joukkoon. 

Miten sokeripitoista on sokerijuurikaskuitu?

Vierailija
53/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T DM1

Proteiini hiilihydraatin kanssa nostaa verensokeria enemmän kuin pelkkä hiilihydraatti. Kaurasta se imeytyy vielä hitaasti.

Niin, nostaahan se, mutta sekin otetaan huomioon siinä pikainskassa. Proteiinilisän kanssa verensokerit EIVÄT ROMAHDA PIKAVAUHTIA ALAS, ymmärsitkö? Ei ole mitään herkkua olla puuroaterian jälkeen tunnin - parin päästä vapisemassa ja survomassa karkkia naamaan ja olla sen jälkeen lähes kanttuvei seuraavan tunnin odottelemassa olon normalisoitumista. Yksinkertaisempaa on olla syömättä haudutettua kaurapuuroa varsinkin aamiaisella.

Vierailija
54/57 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, suosittelen ihan vakavissani mieluummin keskustelemaan asiasta diabeteshoitajan kanssa tai varaamaan ajan ravitsemusneuvojalle kuin lukemaan ohjeita tältä palstalta. Tajuat kai itsekin, ettet voi luottaa täältä saamaasi tietoon?

Mies kyllä noudattaa saamiaan ohjeita, niin että ei mitään hätää. Tämä nyt oli tällainen pohdiskelu lähinnä, mitä mieltä ihmiset ovat. Haussa siis mielipiteitä ei faktaa.

Eli haussa oli kiistely.

Mitä he. lvettiä tekee mielipiteillä, joista suurin osa on berceestä. Jos siis kysymys on miehesi terveydestä? Mielipiteitten varassako teillä on terveys.

No minun mielipiteeni on että ukkosi pitää syödä vain ja ainostaan hunajaa, loppuu tuommoiset muka diabetekset. Saa. Tana.

Luomuhunajaa voi syödä - mun mies korvaa sillä kaiken makean, lopetti leivän ja makkrat kokonaan: puolessa vuodessa on tippunut 7 kiloa. Leivonnaisissa voi olla myös sorbitolia, jota ei ole syöty ainakaan 20 vuoteen, koska heitän semmoset sapuskat suoraan uuniin, jos erehtyy ostamaan:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6693595/pdf/0650557.pdf

Vierailija
55/57 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, suosittelen ihan vakavissani mieluummin keskustelemaan asiasta diabeteshoitajan kanssa tai varaamaan ajan ravitsemusneuvojalle kuin lukemaan ohjeita tältä palstalta. Tajuat kai itsekin, ettet voi luottaa täältä saamaasi tietoon?

Aivan, näiltä asiantuntijoilta saa kyllä niin hyvät ohjeet, että diabetes hoituu vain lääkkeillä.

Tämän palstan ohjeetkin voi unohtaa ja ottaa ihan itse selvää asioista.

Vierailija
56/57 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon puolisosi on syönyt leipää, jos sitä pitää vähentää radikaalisti, jotta pysyy suosituksissa?

Entä mitä ne viipaleet ovat? Onko se koko limpun mitalla siivutettua paksua ranskanleipää vai ohut siiu jälkiuunileipää? Kokonaismäärässä on melkoinen ero.

Vierailija
57/57 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, näiltä asiantuntijoilta saa kyllä niin hyvät ohjeet, että diabetes hoituu vain lääkkeillä.

Tämän palstan ohjeetkin voi unohtaa ja ottaa ihan itse selvää asioista.

https://newsstand.clemson.edu/mediarelations/pesticide-aldicarb-is-back…

Ja kaikki missä on hypromelloosia/soijaa, voi sisältää tuota hyvin vahvaa myrkkyä!