Miksi se maksalaatikko on pakko tunkea aina joulupöytään vaikka se on jokaisen suomalaisen ruokainhokki?
Miksi, kun yksikään suomalainen ei suostuisi koskemaan siihen pisimmällä tikullakaan kun siinä on maksaa eli eläimen sisäelintä ja sen haju on kamalan kuvottava?
Kommentit (57)
Meillä ainakin kaikki tykkää, pitää vaan tehdä kahta versiota; rusinaton ja rusinat on 😃
Vierailija kirjoitti:
Hassua että joka kaupassa on isot määrät maksalaatikkoa myynnissä ja ap kuvittelee ettei sitä kukaan syö.
No provohan tämä on.
AP itse ei ole suomalainen, koska ei tykkää maksalaatikosta.
LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:
ruokajaosta saa joskus, ja roskiin
Olet loinen, ääliö ja rikollinen.
Pitääkö kaupat sitä ympäri vuoden valikoimassa siksi että saavat kipata ne hävikkiin?
Miksi et syö omassa joulupöydässä. Minun joulupöydässä ei ole maksalaatikkoa kun se on arki ruoka.
Maksalaatikko on herkkua! Joulupöytään tietysti itse tehtynä.
Pitäisikö ap:n ruveta kantamaan omakin kortensa kekoon siinä jouluruokien valmistelussa, niin pääsisi vaikuttamaan mitä pöydässä tarjotaaan ja mitä ei.
Meillä maksalaatikko on arkiruoka, joten sitä ei ole joulupöydässä.
Tämäkin aloitus on aivan tyhmä, mutta jengi vastaa ihan intona ja oikein ojentaa aloittajaa.
Maksalaatikko on hyvää mutta en ole sitä ikinä nähnyt yhdessäkään joulupöydässä. Ilmeisesti tapana vain osassa Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään siitä.
Hitsi sä oot sairas!
Maksalaatikko syön kyllä ja pidän siitä.
Mutta ei se koskaan ole kuulunut jouluruokiimme. Se ei ollut sitä lappilaisessa lapsuudenperheesdäni jasuvussani eikä myöskään vaimon savolaisessa suvussa. Itse asiassa en ole koskaan ollut joulupöydässä ( pikkujouluissa tai joulun aikaan), jossa olisi ollut maksalaatikkoa tarjolla.
Minulle maksalaatikko on arkista pikaruokaa. Ei juhlaperinnettä.
Maksalaatikko on ällöä, kun miettii sitä, mistä se on tehty, sen rakennetta, hajua ja ulkonäköä. Sisäelimet ja rusinoiden imelyys sekä riisin ryynimäinen rakenne yhdistettynä. Yuck. Miellän sen itse koiranruoaksi, enkä syö sitä vapaaehtoisesti enää (lapsena söin).
Toisaalta ihmiset täällä ovat vain tottuneet syömään sitä. Vähän niinkuin skotit haggista, ruotsalaiset hapansilakkaa, ranskalaiset etanoita ja sammakonkoipia ja kiinalaiset linnunjalkoja ynnä kaikkea muuta ihmeellistä.
LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:
ruokajaosta saa joskus, ja roskiin
Ei ruokajaosta ole pakko ottaa kaikkea vastaan varmaankaan, jos ei aio syödä? Itse olin kerran paikassa, jossa jaettiin hävikkiruokaa aivan kaikille (normaalituloisillekin) ja mikään niistä ei ollut omaan makuuni, joten en ottanut mitään. Ajattelin, että jää niille, jotka tykkäävät enemmän ja jotka ovat oikeasti nälissään.
Molemmat vanhempani ovat Karjalasta ja meillä oli maksalaatikkoa aina joulupöydässä. Nykyään en syö sitä koskaan muuten, ainoastaan jouluna. Ja silloin se on oman äitini tekemää. Se on ihanaa! Mutta einesmaksalaatikkoa en söisi. Ja sitten kun äiti jossain vaiheessa ei enää jouluruokia tee niin varmaan loppuu maksalaatikon syönti minulta.
Ei meillä ole kyllä koskaan ollut maksalaatikkoa joulupöydässä?
Onko joku alueellinen juttu?
Toisaalta ei meillä ole koskaan myöskään kinkkua joulupöydässä.
Tai lihapullia.
Minä ostan maksalaatikkoa aika usein. Se on hyvää, perunoiden ja muiden lisukkeiden kanssa. Voisulaa emme käytä, mutta puolukkasurvosta ja nam nam.
Te jotka kerrotte heittävänne ruokajakelun maksalaatikot roskiin, olettepa tyhmiä.
Kerro siellä jakelupaikalla, että et halua maksalaatikkoa! Ei sitä roskiinheittämistä varten sinne laiteta. Ajattelematonta touhua.
Maksalaatikko rusinoilla ja porkkanalaatikko (Saarioinen). Parasta.