5-vee synttärit - osallistuuko vanhemmat?
Meidän tyttö sai pk:sta kutsun kaverin 5-vee synttäreille. Kutsussa ei mainita, oletetaanko että vanhemmat lähtevät siksi aikaa omille teilleen vai onko mahd.että vanhemmat ovat paikan päällä! Asutaan kerrostaloissa ja asunnot ovat suht.pieniä, joten ymmärrän hyvin jos vanhempia EI toivota paikalle.
Itse ollaan järjestetty ns."kaverisynttärit" kodin ulkopuolella, julkisissa tiloissa ja kutsuun olen laittanut, että vanhemmat ovat toki tervetulleita paikan päälle, mutta ei olla valitettavasti näitä huomioitu esim.tarjoiluissa mitenkään.
Kysymys; oletetaanko nykyaikana, että pienet lapset menee yksinään täysin vieraaseen paikkaan kyläilemään? Ja että vanhemmatkin päästävät?
En tunne näitä ihmisiä siis entuudesta ollenkaan. Pari kertaa jutellut ohimennen ja ihan ystävällisiltä vaikuttavat, mutmut.. Asutaan siis Helsingissä ja työnkin puolesta näen kaikennäköistä vipeltäjää liikenteessä. Jotenkin tuntuu hankalalta.
Olisko ASIALLISIA kommentteja?
Kommentit (9)
..oho, se rasistinen kommentti poistui/poistettiin?! Kiitos asianomaiselle!
Meillä ei vastaavissa tilanteissa ole vanhemmat jääneet juhliin. Itse olen aina sen verran tuntenut kavereiden vanhempia, että en ole pelännyt jättää kylään. Monilla on eteisessä paperi, johon pyytävät vanhemman kännykkänumeron siltä varalta, että jotain sattuu.
Tosin, jos tulet tosi kaukaa tai lapsi on poikkeuksellisen ujo eikä uskalla yksin jäädä, voit hyvin kysyä, saatko sinä jäädä myös.
No jos epäilyttää, ja jos tyttö aristelee jäämistä, niin voithan kysyä, voitko jäädä pieneksi hetkeksi henkiseksi tueksi. Kyllä yleensä tuon ikäiset jäävät jo ilman vanhempia, varsinkin jos on päiväkotikavereita, joita joka päivä näkee.
Meillä on lapset menneet 5vuotiaasta alkaen kaveri synttäreille yksin. Tosin kaikkien vanhemmat olleet ennestään tuttuja. Voithan soittaa ja kysyä että miten vanhemmat ovat asian suunnitelleet?
Voisit kysyä synttärisankarin vanhemmilta mitä he ovat ajatelleet?
Tyttäreni 2,5v. oli juuri tarhakaverinsa 4v.-juhlissa ilman meitä vanhempia. Kysyin äidiltä, onko ok jättää näin pieni juhliin vai haluavatko vanhemmat paikalle. Vaikka en tuntenut perhettä ennestään, luottavaisesti jätin tyttäreni juhliin ja hänkin meni sinne innoissaan. Hyvä, että ovelta malttoi vilkuttaa :D
Meillä on tulossa 6-vuotissynttärit, ja oletan, että lapset tulevat ilman vanhempia. En kyllä tullut edes ajatelleeksi asiaa kutsuja kirjoittaessa. Lapset ovat kaikki samassa päiväkotiryhmässä, ja vanhemmat ainakin päiväkodin eteisestä tuttuja. Toki saa äiti/isä jäädäkin, jos siltä tuntuu, mutta erikseen en ole kutsunut.
Jos kutsussa ei ole mainittu, niin oletus kai on, että vain lapsi jää synttäreille.
Kiitos vastauksista!
Tyttö itse menee yleensä reippaasti porukkaan mukaan, vähän liiankin.. Olisi helpompi tässä tapauksessa, jos olisi hieman arempaa sorttia ja roikkuisi lahkeessa kiinni.
Pitänee kai ottaa suoraan puheeksi vanhempien kanssa. Ovat eri kulttuurista kotoisin ja äidinkieli ei ole suomi, joten sikäli tämä myös mietityttää.
ap
Up