Olenko ihan tylsimys jos otan koronarokotteen yhteisen hyvän takia ja koska viranomaiset käskevät?
En ennen ottamista selvitä enkä ole selvittävinäni, onko siinä RNA:ta tai MRC-5:ta, koska minulla ei ole valmiuksia ymmärtää, mitä väliä sillä on. Enkä odota muiden ottavan ensin, koska yhtä hyvin muut voisivat odottaa minun ottavan ensin. Luotan Suomen ja muiden maiden viranomaisiin ja tutkijoihin ja niihin hyötyihin, mitä rokotteilla on tähän mennessä saavutettu.
Nykyisin palstalla näyttää olevan muodikasta olla niin viisaita oman elämänsä asiantuntijoita ja päättää ihan itse, vaikka ei mitään ymmärrettäisikään ja vaikka enemmistö hyötyy rokotteesta. Miksi?
Kommentit (40)
Jos haluat olla cool niin et tietenkään ota rokotetta.
Tai, olet fiksu ja päätät ihan itse mitä teet.
Television MOT osoitti, minkälaista porukkaa ne vastustajat ovat. Enpä halua samaistua siihen sakkiin.
Hyvin olen tähän asti pärjännyt ilman sikapiikkiä, influenssapiikkejä ja lopetuspiikkiä.
Ota ihan rauhassa rokotteen joita haluat ottaa. Ja anna toisten tehdä omat päätöksensä ilman kyttäystä ja vainoa.
Ei kiinnosta yhtään kuka ottaa rokotteen ja kuka ei ota. Miksi pitäisi? Jokainen vastaa itsestään.
Tietenkin perusterveet ihmiset ottavat rokotteen. Se on viisasta ja vastuullista.
Muistakaa kuitenkin, että kaikki rokotetta kaihtavat eivät ole salaliittohörhöjä, vaan osalle meistä rokotteet ovat suurempi riski perussairauksiemme vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Television MOT osoitti, minkälaista porukkaa ne vastustajat ovat. Enpä halua samaistua siihen sakkiin.
Samaa mieltä, monenlaista hihhulia ja salaliittoteorioihin uskovaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta yhtään kuka ottaa rokotteen ja kuka ei ota. Miksi pitäisi? Jokainen vastaa itsestään.
Eikö sinua kiinnosta, mistä asioista yhteiskunnassa keskustellaan?
Vierailija kirjoitti:
No, tämähän ei ole totta rokotteiden suhteen. Tarpeeksi ison osan väestöstä pitää ottaa rokote, jotta saadaan tauti kitkettyä. Ei riitä että sinä ja pari sun kaveria ottaa. Tää on yhteinen projekti.
Ehkä se onkin tässä joillekin niin vaikeaa, kun pitäisi pystyä katsomaan kokonaisuutta ja yhteistä etua, eikä vain omaa kallista napaa. Hyvä harjoitus meille kaikille. Onneksi me valtaosa vielä haluamme ajatella muidenkin hyvää.
Terve n32 kirjoitti:
Hyvin olen tähän asti pärjännyt ilman sikapiikkiä, influenssapiikkejä ja lopetuspiikkiä.
Mutta olet ilmeisesti saanut lasten perusrokotteet? Niitähän tuossa myös vastustettiin.
Jos on syy olla ottamatta rokotetta, niin on aivan selvä, että henkilö ei sitä ota edes yhteisen hyvän vuoksi jos hän voi tuohon rokotteeseen yksilötasolla kuolla.
En yhtään epäile, etteikö moni säilyisi terveenä ilman rokotteita, mutta koko maa ja maailma hyötyvät siitä, että rokotekattavuus on korkea. Kausi-influenssatkin aiheuttaisivat paljon pienemmän laskun, jos niiden leviämistä estettäisiin rokotteilla paremmin, ja niillä rahoilla voitaisiin tehdä muutakin.
Rokotetta ei tietenkään minustakaan pidä pakottaa kenellekään (valinnanvapaushan mitataan juuri siinä, saako valita myös jos valitsee "väärin"), mutta sikäli se ei ole vain jokaisen oma asia, että siitä tulee seurauksia muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa rokotteita ottamattomista ei varmasti ole sellaisia vaan ihan vain hämmentyneitä siitä, että on niin monenlaisia väitteitä. Mutta tuommoiset vastustajat lisäävät silti rokotevastaisuutta, ihan tutkitustihan ihmiset uskovat valeuutisiin sitä enemmän mitä enemmän he näkevät niitä, vaikka kuinka ymmärtäisivät niiden olevan pelkkää huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Terve n32 kirjoitti:
Mutta olet ilmeisesti saanut lasten perusrokotteet? Niitähän tuossa myös vastustettiin.
Kyllä olen saanut kaikki muut piikit ja hain tetanustehosteen 2v sitten, kun kävi haaveri.
Ymmärrän hyvin epäluuloisuuden uusia rokotteita kohtaan. Kaikissa lääkkeissä ihan perus Buranasta lähtien ON valtavasti sivuvaikutuksia, joista on paksu lista mukana kun ostat ne lääkkeet. Ja niitä tulee kyllä olemaan tässä koronarokotteessakin. Kuitenkin kannattaa pitää järki päässä, eikä uskoa kaikenmaailman uskovaisten, new age tyyppien ja mielenterveysongelmaisten uhkakuviin. Kyllä minäkin niitä seuraan, mutta pyrin silti ajattelemaan järjellä. Rokotteet on auttaneet ihmiskuntaa valtavan paljon. Joka ei usko, katsokoon meininkiä niissä maissa joissa lääkkeitä ja rokotteita ei ole saatavilla.
En minäkään ensimmäisten joukossa ole tota rokotetta ottamassa, mutta ei mulle sitä olla ensimmäisten joukossa antamassakaan. Harkitsen kuitenkin sen ottamista jossain vaiheessa. En ole koskaan ottanut flunssarokotteita, enkä ole oikeastaan koskaan kipeänäkään enkä mitään, mutta helppohan mun on huudella kun olen perusterve.
Ottakaa ihmiset myös vähän historiasta selvää, sekopäisemmät uskovaiset ovat pitäneet KAIKKEA saatanan keksintönä ihan jostain hehkulampusta, hammasharjasta ja jääkaapista lähtien.
Tää ei tarkoita että kaikki uskovaiset ovat sekopäitä, olen itsekin uskossa mutta en mikään sekopää hihhuli. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten ja valitettavasti nykyaikana heitä kuunnellaan koska heidän on niin helppo olla esillä somessa. Yrittäkää hyvät ihmiset ajatella omalla järjellänne. Kyllähän Jeesuskin varoitti vääristä profeetoista ja valetiedosta. Ei pidä uskoa kaikkea, ei myöskään sitä, että kaikki tiede on pahaa. Jos kaikki tiede on pahaa, meille ei jää mitään jäljelle ja eletään kaikki kehitysmaassa kärsien kipujemme ja kulkutautiemme kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua kiinnosta, mistä asioista yhteiskunnassa keskustellaan?
Ja tämä liittyy asiaan miten? Saa suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tämähän ei ole totta rokotteiden suhteen. Tarpeeksi ison osan väestöstä pitää ottaa rokote, jotta saadaan tauti kitkettyä. Ei riitä että sinä ja pari sun kaveria ottaa. Tää on yhteinen projekti.
Ehkä se onkin tässä joillekin niin vaikeaa, kun pitäisi pystyä katsomaan kokonaisuutta ja yhteistä etua, eikä vain omaa kallista napaa. Hyvä harjoitus meille kaikille. Onneksi me valtaosa vielä haluamme ajatella muidenkin hyvää.
No näin keski-ikäisenä kiukkuisena ämmänä olen päässyt jo tuosta ajattelutavasta eroon, ts silmät ovat avautuneet. En jaksa päätäni vaivata muiden mielipiteillä.
Et ole ap tylsä, vaan vastuuntuntoinen ja järkevä. Koska itse teen asiantuntijatyötä, luotan muiden asiantuntijoiden tekemään työhön. Luulen, että salaliittoteorioihin ja valeuutisiin uskovat ihmiset eivät ole juurikaan opiskelleet eivätkä he tee älyllisesti vaativaa työtä. He eivät jaksa ottaa selvää asioista. Helpompi pelätä ja mesota. Pelottavaa tosiaan, että heillä on äänioikeus: heitä on niin helppo manipuloida.
Olen ottanut suurin piirtein kaikki mahdolliset rokotteet. Sikapiikkiä en ottanut, koska ehdin sairastaa sen taudin ennen rokotusten alkamista. Pitäisikin käydä ottamassa tuhkarokkotehoste. Olen lähes joka vuosi ottanut influenssarokotteen. Hepatiirtirokotuskin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin keski-ikäisenä kiukkuisena ämmänä olen päässyt jo tuosta ajattelutavasta eroon, ts silmät ovat avautuneet. En jaksa päätäni vaivata muiden mielipiteillä.
Mutta jaksatko vaivata päätäsi muiden hengellä? Voisit olla vähemmän kiukkuinen, jos harjottaisit hyväntekeväisyyttä. Omaan napaan tuijottelu tekee kiukkuiseksi.
T. Keski-ikäinen eikä yhtään kiukkuinen ämmä
Palstalla hölmöimmät riehuu, älä niistä välitä.
Samoista syistä otan minä rokotteen, ja suurin osa suomalaisista. Ei lähdetä ulkomaisten hömppämaakareiden kelkkaan, vaan pysytellään järkevinä.