Onko tälläiset enään normaalit kuukautiset?
Minulla on ollut aina erittäin runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Olen ollut monta kertaa vuodessa poissa koulusta/töistä 1-2 ensimmäistä vuotopäivää tai jopa koko 7 vuotopäivää kipujen vuoksi. Teininä verihyytymiä tuli todella paljon ja vuoto oli niin runsasta etten voinut istua 45min superyösiteen kanssa vaan vuoto tuli housujen läpi. Paikallaan olo aiheutti myös klippimeren joten olin joka kk jopa 5-6pv poissa koulusta. Vaikka kivut olivat niin pahoja että hiki valui, oksensin enkä voinut syödä mitään äitini ei viennyt minua lääkäriin (12-14v)
nyt aikuisena lähes joka kk on kivulias 2 ensimmäistä päivää mutta sitten kivut loppuvat. Kivut ovat välillä niin kovia etten kykene kuin olla kippurassa ja itkeä kunnes särkylääke auttaa kivun kohtalaiseksi. Välillä taas menkat ovat lähes kivuttomat. Vuotoa kestää aina 5-6pv + 1-2pv ruskeaa vuotoa lopuksi. Kuukautisten alkamispv ja/tai edeltäväpv vatsa on löysällä, hikoiluttaa ja on hieman oksettava olo. Kierto on ollut aina 28-29pv mutta nyt on ollut muutamana kk 21pv ja tässä kuussa oli ensimmäisen kerran elämässäni tiputteluvuotoa 3pv.
sopiiko kuvaus endometrioosiin? olisiko se huomattu raskausaikana?
Kommentit (7)
Mulla on vielä pahemmat kivut, kramppaa niin etten saa henkeä. Mitkään särkylääkkeet eivät auta. Ja endometrioosi on poissuljettu. E-pillereistä olen saanut avun.
e-pillereitä söin aikoinaan ja mukavasti tosiaan tasoittivat vuotoa ja myös kipuja. Välillä en edes muistanut että oli ne päivät, välillä kyllä teki kipeää. Nyt on pikkukakkonen haaveissa joten pillereitä en voi syödä. (5kk ilman ehkäisyä)
Ihan normaalilta kuulostaa, mutta kannattaahan se endo käydä poissulkemassa toki... Itselläni aivan samanlaista ja ei ole endometrioosia. Tajusin kuinka kovat ne mun menkkakivut on vasta, kun synnyttäessä tajusin että ne supistukset ei ole sen kummallisempia, että olen tosiaan kärsinyt joka kuukausi pari vuorokautta synnytyskipuja...
Tuo vatsan löysällä olo, kuvotus tms ovat normaaleita oireita, joille selityksenä olen lukenut seuraavaa:
"Kohtu supistelee kuukautisten aikaan, ja sitä hermottavat sympaattiset hermot ovat lähtöisin samasta hermopunoksesta kuin peräsuolen hermot -> osa näistä hermoista ns. "kommunikoivat" keskenään vaikuttaen toistensa toimintaan -> kohdun supistellessa loppupää suolesta saattaa supistella myös -> ripulia kun kohdunsupisteluja (tällöin myös niistä johtuvia kuukautiskipuja). Osittain johtuu myös hormoneista; prostaglandiineista jne. ja siitä että kuukautisten aikaan retentoituu vettä mikä lisää suoliston sisällön määrää. "
Tuo että sinulla on välillä lyhyempiä kiertoja ja myös kuukautisia joissa ei ole tavallisia kipuja viittaa siihen että kierrot on ovuloimattomia. Iän myötä sellaiset kierrot yleistyvät, joissa ei tapahdu ovulaatiota, ja siitä seuraa juuri noita juttuja kuten kierron lyhenemistä ja erikoisempia kuukautisia välillä.
Kokeile ihmeessä myös lämpöhoitoja. Keskustelisin kyllä lääkärin kanssa kun on kovat kivut.
no mitenkäs kun on kierto 25pv (norm se 28pv) + tiputteluvuoto 3pv noin keskellä kiertoa sekä vielä kivuliaat menkat? Onko tällöin ollut ovulaatiota?
Näkeekö sen endon esim. raskausaikana ultratessa ns.vahingossa?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:07"]
no mitenkäs kun on kierto 25pv (norm se 28pv) + tiputteluvuoto 3pv noin keskellä kiertoa sekä vielä kivuliaat menkat? Onko tällöin ollut ovulaatiota?
Näkeekö sen endon esim. raskausaikana ultratessa ns.vahingossa?
[/quote]
On todennäköisesti ollut ovulaatio, sekä menkkojen kivuliaisuus että yleensä juuri ovulaation aikaan tuleva pieni tiputteluvuoto viittaisi siihen. Monella alkaa 30 iän jälkeen tulla ovulaation aikaan parin-muutaman päivän tiputteluvuotoa.
Minulla kipuili endo alavatsassa yskiessä vaikkei ollut juuri silloin kuukautisia. Käytätkö mitään ehkäisyä? Osa e-pillereistä tasoittaa mukavasti menkkoja.