Löytyykö teiltä kotoa ramppa, eli raamattu?
Kuinka yleistä on, että vielä suomalaisista kodeista löytyy?
Kommentit (45)
Ei ole koskaan kuulunutkaan Raamattuun Mooses kuutoset seiskat.
3raamattua, katekismus, virsikirja ja muutamia uskonnollisia muita kirjoja. Ei mikään himo uskovainen kuitenkaan. Ei nuo ole suuntaan ei toiseen mielipiteitä heittänyt.
Juu, lapsena saatu raamattu on jossain kirjahyllyn nurkassa. Olen kyllä eronnut kirkosta...
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli muinoin työkaverina Ramppa-niminen tyyppi.
Olitteko remppahommissa?
Vierailija kirjoitti:
Aivan liian monta. Vanhin 1700-luvulta. En lue, en usko, mutta suvun vanhat kirjat kyllä sinällään kiinnostaa, joten ovat saaneet toistaiseksi olla rauhassa.
Miltä 1700-luvun kirja tuoksuu? Haluaisin haistaa. Mulla on joku pakkomielle haistella kirjoja.
On uudempi käännös jaa jopa luettu läpi. Vahvisti muinaisen kirkosta eroamiseni, mutta tuntemus kuuluu mielestä ns. yleissivistykseen.
Ei, mutta iso kasa aku Ankan taskukirjoja
Mulla on 2 suomenkielistä ja useampi emglanninkielinen käännös.
Veikkaan että rippiraamattu löytyy aika monesta kodista.
Omassa kodissa ei yhtään, mutta kaiketi joku aikanaan sinnekin kulkeytuu, kun on suoraan ylenevässä polvessa yks hieno 1900-luvun alkupuolen kirja. Aggnostikkona en sanomasta juuri perosta ja kirjana on keskinkertaista hajanaisempi fantasiateksti.
Kolme kappaletta löytyy ja lisäksi UT ja psalmit sekä virsikirja.
Lapsi sai koulusta raamatun, joten 1 kpl löytyy. Tuota ennen tehtiin uskonnon tehtävät nettiraamatun avulla.
Löytyy monta enkä uskalla hävittää vaikka haluaisin.
Löytyy kaksi, Raamattu kansalle sekä 33/38 käännös.
Aiemmin oli myös - 92 koko Raamattu sekä ut+psalmit, mutta heitin ne pari vuotta sitten pois, kun ajattelin niitten olevan nmiin huonoja versioita. Nyt se harmittaa, olisivat olleet ihan hyviä käännösvertailuihin.
Vierailija kirjoitti:
Galatalaiset kirjoitti:
Kaikilla on uusi testamentti Jeesuksen syntymästä ja katekismus .
Ei todellakaan kaikilla ole, minulla on vain Musta Raamattu = Mooseksen kuudes ja seitsemäs kirja eli Mooseksen taika- ja henkioppi. Kaksin kappalein: kolmas suomennettu painos v. 1927 ja uudempi vuodelta 2012 - on helpompi lukea, kun ei vanhoja kirjaimia. Vaikka enpä ole lukenut, en taikonut, enkä henkiä kutsunut ;-)
Nämä on siis jätetty alunperin Raamatusta pois, kun ei katsottu tavalliselle rahvaalle sopiviksi!
Höh, tuo sekava potaska ei ole mooseksenkirjoja nähnytkään.
248 kirjoitti:
Raamattu on elämän leipää.
Vierailija kirjoitti:
248 kirjoitti:
Raamattu on elämän leipää.
Syömälläkö ne pitäisi hävittää? Parempi taitaa olla pitää hyllyssä sitten.
Lapset hyppii pihalla sen päällä. Naapureidenkin pakanat tulee välillä meidän rampalle hyppimään.
Ei todellakaan kaikilla ole, minulla on vain Musta Raamattu = Mooseksen kuudes ja seitsemäs kirja eli Mooseksen taika- ja henkioppi. Kaksin kappalein: kolmas suomennettu painos v. 1927 ja uudempi vuodelta 2012 - on helpompi lukea, kun ei vanhoja kirjaimia. Vaikka enpä ole lukenut, en taikonut, enkä henkiä kutsunut ;-)
Nämä on siis jätetty alunperin Raamatusta pois, kun ei katsottu tavalliselle rahvaalle sopiviksi!