Mille yliopiston alalle kannattaisi kouluttautua...
...mikäli ei koe erityisempää kiinnostusta mitään aihepiiriä kohtaan, mutta tietää silti yliopiston olevan se sopivin paikka itselle?
Mitä suosittelette? Haluaisitteko kertoa, mitä opiskelette/olette opiskelleet itse, ja ajatuksianne alasta? Yrittäkää saada minut kiinnostumaan!
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:16"]
Oikeustiede. Hyvä työllisyys ja monipuoliset uravaihtoehdot.
[/quote]
Tätä olenkin miettinyt. Mutta ei kuitenkaan tunnu mielekkäiltä nuo ammatit, joissa voisi sitten toimia.
[/quote]
Tämä oikeustiede edellyttää mahtavaa takaliston lihaksistoa kun opettelet lakikikrjoja ulkoa
[/quote]
Lakikirjoja ei tarvitse opetella ulkoa todellakaan, ainakin Helsingissä lähes kaikissa tenteissä saa käyttää lakikirjoja. Tämä johtaa joskus nippelitiedon kysymiseen tenttikirjojen sisällöstä, mutta lakeja ei tarvitse opetella ulkoa.
Oikiksessa opiskelu ei ole mitään herkkua, varsinkaan pakolliset aineopinnot, mutta syventävissä opinnoissa on jo paljon kiinnostavia kursseja.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:44"]
Suosittelen hakeutumaan yliopistoon vain, jos löydät alan, joka kolahtaa täysillä. Epämotivoivat yliopisto-opinnot ovat jotain kamalinta ikinä (ensimmäisellä kerralla en valinnut oikein ja se oli yhtä tuskaa, kunnes lopulta sain toivomani opiskelupaikan).
Mutta ehdotan kuitenkin logopediaa. Valmistaa haastavaan, mutta todella mielenkiintoiseen ja monipuoliseen ammattiin.
[/quote]
Täytyisi vain löytää riittävän kiinnostava ala, niin eiköhän se motivaatiokin jostain tupsahda. Haluan ehdottomasti opiskelemaan lukion jälkeen, ja tiedän yliopiston olevan minulle sopivin vaihtoehto. Menen ennemmin opiskelemaan epämotivoivaa alaa kuin jään kotiin.
12 jatkaa:
Kasvintuontantotiedettä pääsee lukemaan sillä, että tulee kokeeseen. Ainakin 2011 kaikki kokeeseen tulijat pääsivät sisään. Ei ole kovinkaan suosittu ala
Lisää tietoja pääaineesta: http://www.helsinki.fi/mmtdk/opiskelijaksi/hakukohteet/kasvintuotantotieteet.html
Tähän maahan ei tarvita enää yhtään lääkäriä, joka ei oikeasti halua tehdä potilastyötä. Että palkan takia ei kannata alalle hakeutua.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:46"]
Lääkis tai kauppis, varmin työllisyys ja jälkimmäinen monipuolisin.
[/quote]Lol, kauppis monipuolisin yliopistoala? Ei nyt ehkä kuitenkaan ;)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:53"]
Tähän maahan ei tarvita enää yhtään lääkäriä, joka ei oikeasti halua tehdä potilastyötä. Että palkan takia ei kannata alalle hakeutua.
[/quote]
Totta. Ja palkka minua ei juuri kiinnostakaan. Jos vain löytyisi sellainen ala, jota kohtaan tuntee aitoa mielenkiintoa, ja jota jaksaisi koko loppuelämänsä.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:58"]
[/quote]
Totta. Ja palkka minua ei juuri kiinnostakaan. Jos vain löytyisi sellainen ala, jota kohtaan tuntee aitoa mielenkiintoa, ja jota jaksaisi koko loppuelämänsä.
ap
[/quote]Miten olisi jokin humanistinen ala? Usein yhteisiä opintoja on melko vähän ja tilaa sivuaineopinnoille riittää, sitä kautta pääsee lukemaan useaa eri alaa jos haluaa (ja sieltä voi löytyä joku ikioma ala). Omista opinnoista on hieman aikaa, joten en osaa sanoa miten vapaasti saa eri aineita opiskella...
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:58"]
[/quote]
ap
[/quote]Miten olisi jokin humanistinen ala? Usein yhteisiä opintoja on melko vähän ja tilaa sivuaineopinnoille riittää, sitä kautta pääsee lukemaan useaa eri alaa jos haluaa (ja sieltä voi löytyä joku ikioma ala). Omista opinnoista on hieman aikaa, joten en osaa sanoa miten vapaasti saa eri aineita opiskella...
[/quote]
Humanistiset kiinnostavat, etenkin suomen kieli ja historia. Mutta kiinnostavatko sitten kuitenkaan riittävästi...
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:46"]
Lääkis tai kauppis, varmin työllisyys ja jälkimmäinen monipuolisin.
[/quote]Lol, kauppis monipuolisin yliopistoala? Ei nyt ehkä kuitenkaan ;)
[/quote]
Juu helvetin monipuolinen on KTM-tutkinto kun ei saa vaadittavaa asiantuntijuutta juuri mihinkään koulutusta vastaavaan työhön. No, ollaan sitten työttöminä. Kadun joka päivä näin monipuolisen tutkinnon suorittamista.
Yliopisto ei ole sinulle oikea paikka. Yliopisto-opinnot vaativat kovaa motivaatiota ja kiinnostusta. Ehkä jotkut huippuälykkäät, joita suurin osa yliopisto-opiskelijoista ei ole, voivat pärjätä yliopistossa vaikkei mikään oikein kiinnostakaan.
12 jatkaa:
Kasvintuontantotiedettä pääsee lukemaan sillä, että tulee kokeeseen. Ainakin 2011 kaikki kokeeseen tulijat pääsivät sisään. Ei ole kovinkaan suosittu ala
Lisää tietoja pääaineesta: http://www.helsinki.fi/mmtdk/opiskelijaksi/hakukohteet/kasvintuotantotieteet.html
[/quote]
Miksi ihmeessä tuo ei ole suosittu nykyaikana, kun niin paljon muuten puhutaan ruuasta, terveydestä jne.? Olen hieman yllättänyt.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:23"]
Yliopisto ei ole sinulle oikea paikka. Yliopisto-opinnot vaativat kovaa motivaatiota ja kiinnostusta. Ehkä jotkut huippuälykkäät, joita suurin osa yliopisto-opiskelijoista ei ole, voivat pärjätä yliopistossa vaikkei mikään oikein kiinnostakaan.
[/quote]
No tässähän minä koko ajan yritän herätellä motivaatiota ja kiinnostusta! Luulisi että on ihan tavallista, ettei nuori ole vielä lukioiässä löytänyt sitä omaa juttuaan? En minä vain näe itseäni amk:ssa, yliopisto-opiskelu sopii minulle paremmin.
12 jatkaa:
[/quote]
Miksi ihmeessä tuo ei ole suosittu nykyaikana, kun niin paljon muuten puhutaan ruuasta, terveydestä jne.? Olen hieman yllättänyt.
[/quote]
Kasvintuotantotieteissä pitää mm opetella ajamaan traktoria (paitsi yhdessä pääaineessa, ja valitsinkin pääaineeni sen mukaan) ja kerätä herbaario ja mitähän vielä... Pitäisi olla kiinnostunut maataloudesta vaikka asutaan Helsingissä, ehkä siksi. Minulta jäi nuo opinnot kesken.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:31"]
[/quote]
No tässähän minä koko ajan yritän herätellä motivaatiota ja kiinnostusta! Luulisi että on ihan tavallista, ettei nuori ole vielä lukioiässä löytänyt sitä omaa juttuaan? En minä vain näe itseäni amk:ssa, yliopisto-opiskelu sopii minulle paremmin.
[/quote]
Kerrotko miksi yliopisto kiehtoo enemmän kuin amis tai amk, niin osataan ehkä paremmin neuvoa.
...Meinaan vaan, että jos esim syy on opintojen vapaus, niin kannattaa huomioida että eri pääaineiden opiskelu voi olla aivan erilaista. Esim juurikin lääketieteellisissä, joista tosin et ollut kiinnostunut, opiskelu on hyvinkin koulumaista eikä vapautta juuri ole. Kurssit on suoritettava tietyssä järjestyksessä joten lukkaria ei oikein voi suunnitella oman maun mukaisesti.
Erityisopettajaksi. Saat valita työpaikkasi valmistumisen jälkeen
Yleinen kasvatustiede. Työllisyys ok ja voi työskennellä todella monenlaisissa työtehtävissä :)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:53"]
12 jatkaa:
[/quote]
[/quote]
no katsos, kun se puhuminen ja jotain mieltä oleminen on ihan hiton paljon helpompaa kuin asioiden opiskelu ja tutkimusten pohjalta toimiminen/kehittäminen. Että pitäis ihan kädet sotkea... ;D
Psykologeista on pulaa ja heillä on töitä jatkossakin. Joten psykologia on hyvä vaihtoehto. Lisäksi sijoittuminen työelämään on laaja-alaista.Liike-elämästä terveydenhuoltoon, markkinoinnista opetustyöhön ja HR-tehtäviin ja kaikkea siltä väliltä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:16"]
Oikeustiede. Hyvä työllisyys ja monipuoliset uravaihtoehdot.
[/quote]
Tätä olenkin miettinyt. Mutta ei kuitenkaan tunnu mielekkäiltä nuo ammatit, joissa voisi sitten toimia.
[/quote]
Tämä oikeustiede edellyttää mahtavaa takaliston lihaksistoa kun opettelet lakikikrjoja ulkoa